Ubuntu melder fejl på harddisk

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
ActionpackedPIVII
IRC nickname: steffen

Ubuntu melder fejl på harddisk

Indlæg af ActionpackedPIVII »

hej, Jeg sidder med ubuntu 11.04 64B. installeret på min bærbar, som har en rimelig ny SSD harddisk i (købt indenfor et halvt år)

pludselig kommer der en besked frem på skærmen hvor der står at der er meldt en fejl på min harddisk.. jeg trykker så undersøg, og den viser mig at der er fejl ved id 5 "Antal reallokerede sektorer"

Nå tænker jeg, og vil prøver at køre testen i disk utility fra ubuntu live-cd, og her bliver der ikke meldt nogen fejl.

jeg starter så ubuntu igen fra harddisken og opdatere SNART-data og nu finder den fejl ved id 9 "Antel timer tændt"

jeg prøver at køre testen igen bare for at tjekke, og nu siger den at harddisken har det fint :)

Skal jeg tage ubuntu seriøs eller var er det forkert at der er/var en fejl på systemet.

Skal siges at jeg siden har kørt mange opdateringer af SMART-data og der er endnu ikke kommet nogen fejl-meldinger udover de førnævnte.

Mvh Steffen
ActionpackedPIVII

Re: Ubuntu melder fejl på harddisk

Tager en harddisk evt. skade af at blive formateret ofte? Hvis man nu tester en masse distributioner af (lad os sige 5 forskellige om ugen) kan det give skader på en harddisk?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Der var en periode hvor ssd teknologien ikke holdte til mange genskrivninger, men det skulle vist være over nu,
ActionpackedPIVII

Jeg kommer lige med et par ekstra info, for jer i morges kom der igen en fejlmeddelelse.. Her et to screenshots af de to fejl den nævnte:

http://i.imgur.com/A2fr5.png

http://i.imgur.com/kmb9n.png

- tag jer venligst ikke af højre side at billedet.

Men jeg kørte så testen igen for at tjekke op på fejlene og bum så var disken fin som ny. Skal jeg lade være med at tage "ubuntu" seriøs ? eller er der en bedre måde at tjekke en harddisk for fejl?

Mvh Steffen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er jo sådan set harddisken der rapportere tallene og køre testen (SMART er noget der er indbygget i harddisken), ubuntu viser bare tabellen.
ActionpackedPIVII

Kunne godt tænke mig lidt konklussion hvis det er muligt :)

Så harddisk har det fint nogen gange og andre gange er der fejl på den, eller hvordan skal jeg forstå det?

Er det fordi harddisken på en eller anden måde bliver læst forkert? (jeg har valgt kompatibilitets tilstand i BIOS da ubuntu ellers ikke vil boot fra den)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Fejlen kan jo.ligge med selve smart.funktionen, snak med.for handleren om.det er et problem de.maner og om du kan få den byttet.
poulb

Indlæg af poulb »

ActionpackedPIVII skrev:Kunne godt tænke mig lidt konklussion hvis det er muligt :)

Så harddisk har det fint nogen gange og andre gange er der fejl på den, eller hvordan skal jeg forstå det?

Er det fordi harddisken på en eller anden måde bliver læst forkert? (jeg har valgt kompatibilitets tilstand i BIOS da ubuntu ellers ikke vil boot fra den)

Hej
SMART er en meldefunktion indbygget i nyere diske og dermed ikke en del af operativsystemet. På wiki er det glimrende beskrevet.
Se: https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/S.M.A.R.T.
I gamle dage.. dvs for mere end 10 år siden skulle man ved mistanke om fejl lave en tidskrævende overfladescan. Dette behov fjerner de fleste SMART implimenteringer idag, men bemærk at SMART er ikke en entydig standard.

Jeg har adskillige gange fået SMART meldinger fra diverse diske. Første gang giver det selvfølgelig et gip i en... Spørgsmålet står lysende klart på skærmen... f.eks er alt på disken utilgængeligt om 2 minutter og er ens backup nu af tilstrækkelig ny dato ? osv osv

Min erfaring er, at man skal tage det roligt. Noter dig hvad SMART meldingen REELT er (noter det ned) Er der kritiske data på disken, så tag med det samme en frisk backup.

Kør så stille og roligt videre og check løbende om der sker ændringer i SMART meldingen.

Er der derimod løbende ændringer i fejlmeldingerne, så er det nok en ny disk som skal til.

Lige nu sidder jeg med en harddisk som for mere end 2 år siden første gang fremkom med meldingen.. "harddisk failure" Det gør den stradig, men antallet af fejl er uændret selv med 8-12 timers daglig drift. Trods efterfølgende mange tusinde drifttimer virker disken - udover meldingen - 100%. fejlfrit.

vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest