inatallation af programmer

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
susaaen

inatallation af programmer

Indlæg af susaaen »

Jeg er helt ny på Linux/ubuntu. Hvordan installerer jeg f.eks min yndlings RAW konverter, Bibble5. Jeg kan downloade filen, men hvordan laver jeg en install.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: inatallation af programmer

Indlæg af NickyThomassen »

Hej susaaen og velkommen til forum

Jeg ved ikke hvor meget du kender til Ubuntu, men Windows- og Mac-programmer virker ikke nødvendigvis. Nogle af dem kan køres i en emulator som hedder Wine, men det anbefales at bruge de programmer du kan finde i Softwarecenteret. Softwarecenteret finder du i menuen Programmer.

Der er fx i program med navnet "rawstudio", som jeg ikke selv har prøvet, men som i beskrivelsen matcher det du søger.

Hvis du har flere spørgsmål med du endelig sige til.

Hilsen Nicky
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Du kan lige smide et direkte link til programmet, så skal jeg nok se om jeg kan sparke liv i det via Wine, og fortælle dig om/hvordan det virker.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Bibble5 findes til Linux, Windows og Mac, så der er ingen grund til at give sig i kamp med Wine eller dets lige. Vi hade sjovt nok et fordrage om Bibble5 på gårsdagens Ubuntu Café i København.

Installations filer i Ubuntu ender med .deb, du kan hente den fra deres hjemme side hvis ikke allerede du har den:
http://download.bibblelabs.com/b5/

Normalt vil det være 32bit udgaven du skal bruge, men hvis du har installeret 64bit udgaven af Ubuntu (Du ved hvis du har) bør du i stedet hente bibble5-5.2.2_amd64.deb.

Når du har hentet den er det bare at dobbelt klikke på den, så vil software centeret åbne og du skal her bare trykke på Installér for at installere :)

P.s. jeg går ud fra at du køre Ubuntu 11.04.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg nødig forvirre mere end jeg hjælper, men "rawstudio" var ikke tilfældigt valgt fra arkivet.

Prøv og sammenlign screenshots fra de to:
http://bibblelabs.com/
http://rawstudio.org/screenshots.php

Kigger man bare hurtigt på dem, kan man godt blive snydt til at tro at de er ens (selv feature-listen er næsten ens). Så jeg vil stadig anbefale at bruge softwaren fra arkivet og spare 100$.

Medmindre selvfølgelig, at susaaen har den fulde licens som kan installeres frit på både Linux, Mac og Win, for så skal den selvfølgelig bruges i stedet for :)

Hilsen Nicky
susaaen

Indlæg af susaaen »

Tak for hjælpen. Har kørt Bibble i 6-7 år, og lige nu på Win7 64bit på en Pentium 4. Prøvede at downloade bibble5-5.2.2_amd64.deb, men fik besked om wrong architecture, 32bit versionen installerede uden problemer.

Efter opstart har jeg altid UK keyboard selv om jeg har bedt om dansk keyboard i hele systemet. Er der nogen fiduser.

Jeg kører et musikprogram, Noteworthy composer som er et dedikeret windowsprogram. Hvordan virker Wine. Det kan ikke nytte noget med et Linuxprogram da mange er afhængige af mine skriverier.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

susaaen skrev:Prøvede at downloade bibble5-5.2.2_amd64.deb, men fik besked om wrong architecture

Som sagt er amd64 til hvis du specefikt har valgt at installere Ubuntu i 64bit udgave, det har du så ikke.

susaaen skrev:Jeg kører et musikprogram, Noteworthy composer som er et dedikeret windowsprogram. Hvordan virker Wine. Det kan ikke nytte noget med et Linuxprogram da mange er afhængige af mine skriverier.

Jeg forstår ikke lige din begrundelse for ikke at ville skifte til et anden musik komponerings program? Er det fordi du skal kunne skrive/læse et bestemt node format?
Wine gør det muligt at køre en del Windows programmer, dog uden direkte adgang til hardware.
I følge WineHQ burde Noteworthy composer fungere rimeligt under [apt=wine]Wine[/apt].
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Kan du så se at få åbnet software-centret og få installeret musescore. Jeg er sikker på at dine windows-venner vil sætte pris på at du har fundet et gratis program til dem også der virker ligeså godt. Du installerer fra software-centret - det er lettest. Windows gutterne kan hente det her: http://musescore.org/da/musescore-1.1-er-nu-frigivet-til-download

Jeg ved godt at det er svært at skifte nodeprogram. Det kræver tilvænning at lære de nye shortcuts og det nye interface og nye arbejdsgange. Men hvis du ikke ligefrem har betalt for en af de helt tunge drenge - sibelius eller finale - tror ikke du har noget at miste. Prøv det. Det er hurtigt installeret.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvordan virker Wine. Det kan ikke nytte noget med et Linuxprogram da mange er afhængige af mine skriverier.

De gange som jeg har set Wine blive brugt, med positive resultater, er det denne metode der har virket http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=91
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing