Jeg udbreder med glæde Ubuntu / Linux til alle der gider høre om det. Og har faktisk fået omvendt i hvert fald 2 Windows-brugere )
Et af salgsargumenterne er at man ikke skal bøvle med hverken Firewall eller virusprogrammer.
Det, de fleste plejer at sige er at så snart Ubuntu bliver populært skal det nok komme. Men det er jo ikke hele sandheden, for systemet er jo bygget mere beskyttet op, i hvert fald ifht. de ældre Windows systemer.
Jeg har kigget rundt både her og på nettet og fundet bl.a. denne link http://www.psychocats.net/ubuntu/security, hvor der står lidt om firewall.
Men det besvarer ikke det spørgsmål jeg har fået et par gange nu, og meget gerne vil kunne svare skråsikkert på: Hvis Ubuntu er så dejligt fri for viruser, hvorfor så sikkerhedsopdateringerne?
Sikkerhed i Ubuntu/Linux
-
Re: Sikkerhed i Ubuntu/Linux
Du ka se her hvilke sikkerhedsproblemer der bliver fundet og søgt løst i Ubuntu: http://www.ubuntu.com/usn
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Sikkerhedsopdateringer, eller patches som de hedder på engelsk, er mere end bare virusbeskyttelse. Ordet "patch" er lidt at sammenligne med en lap, så på dansk er det ikke 100% korrekt at kalde alle opdateringer til softwaren for "sikkerhedsopdateringer".
En patch løser også problemer som tekst eller knapper der er de forkerte steder eller ikke opfører sig korrekt, og en lang liste over patches der ønskes lavet kan ses her:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu
Som du kan se variere det der ønskes lavet en del. Nogle opdateringer til Ubuntu er selvfølgelig regulære sikkerhedsopdateringer som lukker et eller andet hul, eller et andet sikkerhedsrelateret problem, som fx at en virus kan afvikles. Men den grundlæggende sikkerhed ligger ikke i sikkerhedsopdateringer (eller manglen på samme), men derimod i opbygningen af systemet, og især hvordan du er logget på det. I Windows er du logget på som administrator, det er du ikke i Linux, og det gør den ufrivillige afvikling af skadelig kode (=virus) meget svært. Desuden installere man i Windows programmer fra mange forskellige kilder, og man har ikke en central vedligeholdelse af software som i bl.a. Ubuntu.
Og da opdateret software man kan stole på er et vigtigt skridt i at bekæmpe vira, betyder det at Ubuntus softwarehåndtering giver en stor fordel i forhold til Windows hvor du manuelt skal holde 10-20 programmer og drivere opdateret. Hvem gør overhovedet det?
Så der er så vidt jeg ved ikke noget enkelt eller kort svar, det er en blanding af flere ting der giver det gode resultat
Hilsen Nicky
En patch løser også problemer som tekst eller knapper der er de forkerte steder eller ikke opfører sig korrekt, og en lang liste over patches der ønskes lavet kan ses her:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu
Som du kan se variere det der ønskes lavet en del. Nogle opdateringer til Ubuntu er selvfølgelig regulære sikkerhedsopdateringer som lukker et eller andet hul, eller et andet sikkerhedsrelateret problem, som fx at en virus kan afvikles. Men den grundlæggende sikkerhed ligger ikke i sikkerhedsopdateringer (eller manglen på samme), men derimod i opbygningen af systemet, og især hvordan du er logget på det. I Windows er du logget på som administrator, det er du ikke i Linux, og det gør den ufrivillige afvikling af skadelig kode (=virus) meget svært. Desuden installere man i Windows programmer fra mange forskellige kilder, og man har ikke en central vedligeholdelse af software som i bl.a. Ubuntu.
Og da opdateret software man kan stole på er et vigtigt skridt i at bekæmpe vira, betyder det at Ubuntus softwarehåndtering giver en stor fordel i forhold til Windows hvor du manuelt skal holde 10-20 programmer og drivere opdateret. Hvem gør overhovedet det?
Så der er så vidt jeg ved ikke noget enkelt eller kort svar, det er en blanding af flere ting der giver det gode resultat
Hilsen Nicky
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
pedroso skrev:Men det besvarer ikke det spørgsmål jeg har fået et par gange nu, og meget gerne vil kunne svare skråsikkert på: Hvis Ubuntu er så dejligt fri for viruser, hvorfor så sikkerhedsopdateringerne?
Det er ikke fordi et er fejl frit, men en fordel er at der sjældent går særlig længe fra en fejl opdages til den er rettet. Det er også med til at sikre at virusser og hacker ikke får en chance for at få en fod inden for. Installationen af opdateringerne er også hurtigere og letter end på Windows.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
TitanusEramius skrev:Windows hvor du manuelt skal holde 10-20 programmer og drivere opdateret. Hvem gør overhovedet det?
Jeg prøver ved de Windows maskiner jeg har ansvaret for, men der er en del hvor jeg giver op over for, og selv der er det stadig en langsommelig process, og nogle programmer kommer den engelske opdatering før den danske, suk.