Hej
Dette er nok allerede blevet besvaret engang men men,
jeg har windows 7 på min første harddisk og vil gerne har ubuntu installeret på min 2. hdd
Jeg har prøvet følgende boot op på ubuntun 11.04 live cd og starte installation, vælge harddisk nummer 2 og efter hvad jeg kan se vælger den harddisk 1 til boot loader, men efter installation vil windows ikke boot op eller ubuntu, hvilket er sket 2 gange for mig i forsøget på dette
Install af ubuntu på hdd2
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Install af ubuntu på hdd2
Under installationen skal du vælge "Noget andet" som installations metode, her får du mulighed for at specificere hvor bootloader skal installerets.
Grub burde dog fint være i stand til at starte windows 7, så kan du forklare lidt mere om din opsætning, mulivis med et output fra kommandoen her:
Grub burde dog fint være i stand til at starte windows 7, så kan du forklare lidt mere om din opsætning, mulivis med et output fra kommandoen her:
Kode: Vælg alt
sudo fdisk -l /dev/sd?
-
Jeg kan prøve Mit windows 7 køre på sata harddisk 1
og vil have ubuntu på sata harddisk 2
under installation af ubuntu vælger jeg også "noget andet"
det bliver lidt svært at køre den kommando da min pc'er ikke vil boote efter mit forsøg med installationen
men windows ligger på det ubuntu kalder sda
og ubuntu skulle installeres til sdb
og vil have ubuntu på sata harddisk 2
under installation af ubuntu vælger jeg også "noget andet"
det bliver lidt svært at køre den kommando da min pc'er ikke vil boote efter mit forsøg med installationen
men windows ligger på det ubuntu kalder sda
og ubuntu skulle installeres til sdb
-
- Admin
Start op fra cd'en.
Den sikre måde at få det installeret kun på den anden harddisk er at trække stikket til sda inden du tæner computeren og går igang med installationen.
Hvis du har en windows vista/7 installations dvd kan du geninstallere windows bootladeren fra den, hvis ikke kan du hente en repperations cd fra nettet og så gøre det der fra.
Den sikre måde at få det installeret kun på den anden harddisk er at trække stikket til sda inden du tæner computeren og går igang med installationen.
Hvis du har en windows vista/7 installations dvd kan du geninstallere windows bootladeren fra den, hvis ikke kan du hente en repperations cd fra nettet og så gøre det der fra.
-
okay
vis jeg nu trækker sata stikket til min første hdd hvor windows 7 ligger, og installer ubuntu på den hdd der er tibage hvordan kommer jeg så til at boote ubuntu,
Da windows boot loaderen ikke ved at der er installeret ubuntu på hhd 2 da den har været pillet fra?
vis jeg nu trækker sata stikket til min første hdd hvor windows 7 ligger, og installer ubuntu på den hdd der er tibage hvordan kommer jeg så til at boote ubuntu,
Da windows boot loaderen ikke ved at der er installeret ubuntu på hhd 2 da den har været pillet fra?
-
- Admin
Det ville den heller ikke vide hvis den hade været sat til, når man installere Windows, tilføjer det ikke engang boot valg for andre systemer der allerede er installeret hvis ikke der er Microsoft systemer. Hvis du vil bruge Windows bootloadern til at starte Linux skal du manuelt konfigurere den, du kan eventuelt bruge easybcd til det.