visuelle effekter slå fra

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
norregaard

visuelle effekter slå fra

Indlæg af norregaard »

Hej

Jeg er rimlig ny i dette ubuntu univers - jeg har en maskine som kører ubuntu 11.04 og mythtv. Jeg bruger den primært som mediecenter.
Pludselig kan jeg ikke få visuelle effekter til at være slået til konstant - jeg kan slå det til og når jeg genstarter puteren - så er de slået fra igen. Ligeledes virker funktionen windows + tabulator ikke længere (ved godt at det er en del af de ekstra Visuelle Effekter). Samt virker slukknappen på mit trådløse tastatur ikke længere når jeg er i mythtv.
Har tidligere kørt ubuntu 10.04 + mythtv uden problemer - jeg vil dog være lidt ked af at skulle nedgradere - da jeg har optaget rigtig meget til ungerne og har ikke rigtig fattet hvordan jeg kan gemme dette andensteds og senere få mythtv til at finde det igen - (men det er et andet problem)

Håber der er nogen der kan hjælpe :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: visuelle effekter slå fra

Indlæg af AJenbo »

Lavede du en opgradering og hvordan? Hvilket grafikkort er der i maskinen?

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga
norregaard

Indlæg af norregaard »

01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon HD 3200 Graphics

Jeg mener jeg lavede en opgradering fra opdateringshåndtering - men det kan også være at det er ungerne der har pillet ved systemet.

Håber du kan hjælpe...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, med det grafikkort burde du kunne installere ATI's binær driver. Prøv at åbne Yderliger driver og FGLRX se om den er aktiveret der. Hvis ikke så aktiver den, hvis den er så prøv at deaktivere den :)
norregaard

Indlæg af norregaard »

Det var desværre ikke til den store hjælp da jeg har forsøgt dette x flere - troede også at dette ville virke som det så ofte gør i windows. Som sagt det har virket ubeklageligt tidligere - har kørt med systemetover 1½ år uden den slags probs.
norregaard

Indlæg af norregaard »

I min søgning på problemet faldt jeg over dette http://www.linuxin.dk/node/18521
kan det være det samme problem som opstår på mit system - og hvis ja kan det løses
Har ligeledes opdaget at min skærm sitre når jeg browser på nettet men ikke når jeg ser fjernsyn på mythtv
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv at oprette en ny test bruger og se om problemet også opstår der.
norregaard

Indlæg af norregaard »

Ja desværre - der ses det samme problem med en test-bruger - den går stadig tilbage til standart visuelle effekter - når man genstarter.
Jeg har også lagt mærke til at der ses "fejl" i grafikken - "skratten" engang imellem - men det er vel udløst af samme problem? muligvis at driver ikke fungere optimalt med ubuntu 11.04?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den åbne driver har stadig nogle mangler omkring hukommelses håndtering så det sker nogle gange at der stikker noget støj igennem.
Har du en /etc/X11/xorg.conf ?
norregaard

Indlæg af norregaard »

Måske.....? hvad er det nu lige det er?
Men vil det sige at den eneste mulighed jeg har for at få det til at virke igen er ved at nedgradere til 10.04 - hvor alt fungerede alt efter hensigten...? - eller har du en viden om hvornår der bliver lavet en opdatering til 11.04 der kan få det til at virke?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er en fil i en mappe... Tryk på filsystem (/) og naviger der fra.

Det er næsten lige så sandsynligt at det vil virke ved en ren installation af 11.04. Vi har da forsten ikke prøvet med beta driver til grafikkortet?
norregaard

Indlæg af norregaard »

dette er indholdet af xorg.conf

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
DefaultDepth 24
EndSection

Section "Module"
Load "glx"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Default Device"
Driver "fglrx"
EndSection

Hvordan indsætter jeg en ny betagrafikdriver da den kun finder den ene når man søger hardwaredriver - jeg har forsøgt at downloade den nyeste linux driver fra hjemmesiden - men kan ikke rigtig få computeren til at godtage den efter download!
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du ikke har installeret den lukkede driver FGLRX og der med køre med den åbne driver bør du ikke har en /etc/X11/xorg.conf. Du kan slettet den med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo rm /etc/X11/xorg.conf

Beta drivere jeg tænkte på var betale af den åbne driver, den kan vi lige tage efter vi har set on det her virker.
norregaard

Indlæg af norregaard »

Nu er lyden forsvundet fra min maskine - jeg tror sku jeg gir op og laver en formatering - mit eneste problem er nu hvad med alle ungernes optagelser fra fjernsynet - kan de gemmes og lægges ind i mythtv igen - er det noget du ved noget om, eller ved du hvor jeg kan finde den information?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du tager backup af all bruger data burde de være der, men jeg har ikke styr op hvordan mythtv virker.