Så let er det altså heller ikke at installere ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Så let er det altså heller ikke at installere ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Oven over de 6 røde prikker skulle der gener stå Ubuntu, lage du mærke til om det var som et grafisk logo eller bare med bogstaver?
(logoet kan ses på billed #2 i guiden jeg linkede til)
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

Nu har jeg prøvet dit link uden held. Først prøvede jeg med cd'en og derefter med alternate installatioenen.

Nu prøver jeg at hente 10.04.2.........og det er jo så let at prøve linux/ubuntu - det tager kun 3 dage før man giver up :cry:
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

AJenbo skrev:Oven over de 6 røde prikker skulle der gener stå Ubuntu, lage du mærke til om det var som et grafisk logo eller bare med bogstaver?
(logoet kan ses på billed #2 i guiden jeg linkede til)

der var ikke noget ud over prikkerne
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du fik ingen fejl eller noget?

Lionkone skrev:derefter med alternate installatioenen.

Du kan ikke gøre det med alternate da den ikke er live og der for ikke har de muligheder.

Lionkone skrev:det er jo så let at prøve linux/ubuntu - det tager kun 3 dage før man giver up :cry:

Det er ikke normalt at man slet ikke kan få startet grafiksystemet op. Ud fra dine tidligere indlæg tyder det da også på at det er lykkes dig at køre Ubuntu på andre maskiner.
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

ja, jeg har kørt ubuntu, pclos og et par andre distroer, men ikke på denne maskine. Den er født med win7 og jeg købte den sidste år og nu ville jeg prøve ubuntu igen - men det kan jeg altså åbenbart ikke.

Jeg syntes det er rigtig svært og fatter ikke at man alle steder læser at det er så let så let......

tror ikke jeg fik nogle fejlmeddelelser - der stod nogle tal og bogstaver i rød på tværs af skærmen, men de gav ingen mening for mig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er let når man ikke er enormt uheldig og har en maskine der slet ikke vil starte op :| Du vi heller ikke syndes Windows er let at bruge hvis jeg ville have dig til at installere det på et par udvalgte computere hvor det ikke vil køre ordentligt. Hvis du måler Ubuntu imod det Windows der blev installeret fra fabrikken har det jo en urimelig fordel der i.
Det er lidt lige som at sige at man ikke kan forstå andre siger det er let at cykle når man har været uheldig og få en cykel der er punkteret.

Det med de røde bogstaver kunne da lyde som en kritisk fejlbesked... køre det for hurtigt forbi skærmen til at du kan nå at læse det? Hvis du trykker på escape nogle gange efter du har valg at starte Ubuntu kan du måske få bedre mulighed for at se hvilken fejl det er der opstår, det virker dog til at være meget tidligt det sker. Tallene er nok hvor mange sekunder Linux har kørt før problemet opstår. Måske hvis du kan nå at få nogle af ordne med eller kan fange et billed af det med dit kamera kan vi finde ud af hvad det er der går galt.

Det ser sådan her ud når min computer starter op og aktivere mine cpu's efter 0,3 sek.

Kode: Vælg alt

[    0.140000] Booting Node   0, Processors  #1
[    0.300016] Brought up 2 CPUs
[    0.300019] Total of 2 processors activated (12000.29 BogoMIPS).
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg har fundet en fejlrapport på problemet, så kan det være vi kan komme lidt videre med den her:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/766292

Ifølge den frejl rapport er grafikkortet (eller faktisk er der 2) i maskinen dog:
ATI Mobile Radeon HD 5470 + Intel HD Graphics

Ifølge rapporten ser det ud til at det kan løses ved at trykke "e" når du har markeret Ubuntu under opstartsvælgeren, og for enden af den linje der slutter med "quiet splash" tilføjer "radeon.modeset=0".
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

AJenbo skrev:Jeg har fundet en fejlrapport på problemet, så kan det være vi kan komme lidt videre med den her:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/766292

Ifølge den frejl rapport er grafikkortet (eller faktisk er der 2) i maskinen dog:
ATI Mobile Radeon HD 5470 + Intel HD Graphics

Ifølge rapporten ser det ud til at det kan løses ved at trykke "e" når du har markeret Ubuntu under opstartsvælgeren, og for enden af den linje der slutter med "quiet splash" tilføjer "radeon.modeset=0".

kan jeg gøre det med live cd versionen eller skal jeg prøve med alternate installationen?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Alternate installationen kan KUN bruges til at installere med.

Du får kun opstarts valget mellem Ubuntu og Windows når du tænder din computer uden cd, efter du har installeret.

Værken ATI eller Nvidia har ind til nu ville understøtte flere forskellige grafikkort under Linux så der kan man desværre risikere at rende ind i dette problem.
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

AJenbo skrev:Alternate installationen kan KUN bruges til at installere med.

Du får kun opstarts valget mellem Ubuntu og Windows når du tænder din computer uden cd, efter du har installeret.

Værken ATI eller Nvidia har ind til nu ville understøtte flere forskællige grafikkort under Linux.

ok det vil sige at jeg kan prøve at køre en opstart uden cd - altså med den jeg har installeret med alternate cd'en?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja. Det undrede mig også meget da du skrev at du hade forsøgt at bruge Alternate installationen cd'en med det andet forslag jeg havde.
Når du har ændret linjen skal du trykke ctrl+x for at teste den (den bliver ikke gemt det kan vi først gøre når du har tested at det virker, og man kan første gemme når systemet køre).

Du kan også lige prøve at kigge i BIOS om det er muligt at slå ATI kortet fra.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du får systemet op at køre må du endelig ikke installere ATI driveren for så aktivere du ATI kortet igen og så får du igen en konflikt mellem dit Intel og Ati kort.
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

AJenbo skrev:Ja. Det undrede mig også meget da du skrev at du hade forsøgt at bruge Alternate installationen cd'en med det andet forslag jeg havde.
Når du har ændret linjen skal du trykke ctrl+x for at teste den (den bliver ikke gemt det kan vi først gøre når du har tested at det virker, og man kan første gemme når systemet køre).

Du kan også lige prøve at kigge i BIOS om det er muligt at slå ATI kortet fra.

jeg forsøgte ikke at bruge alternate cd'en men installationen. Jeg får jo grub frem og det var derfra jeg prøvede :-)

Jeg prøver lige det sidste du skrev og ser om det kan hjælpe
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

AJenbo skrev:Hvis du får systemet op at køre må du endelig ikke installere ATI driveren for så aktivere du ATI kortet igen og så får du igen en konflikt mellem dit Intel og Ati kort.

jeg skal altså ikke pille i bios - så risikerer jeg vel at jeg slet ikke har nogen pc der virker :P
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

ang de røde tal og bogstaver, de så noget tilfældige ud. Jeg kunne ikke se der stod noget der gav mening