Så let er det altså heller ikke at installere ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Lionkone

Så let er det altså heller ikke at installere ubuntu

Indlæg af Lionkone »

Hej

Jeg har nu forsøgt i flere dage at installere ubuntu 11.04 - nu giver jeg snart op!

Jeg har først formatteret min pc og installeret win 7. Jeg har hentet iso filen til AMD64 og jeg har også hentet alternate filen. Brændt dem, tjekket md5sum og hvad jeg nu ellers skal. Jeg brændt med laveste hastighed.

Jeg kom længst med alternate versionen - kom helt igennem installationen, men da jeg startede første gang, fik jeg også bootladeren og valgte ubuntu - men så gik det hele i stå -grå/lilla skærm.

Jeg har tjekket at min bios er opdateret. Er problemet mon at jeg har ATI skærmkort? og hvis det er det der er galt, hvad gør jeg så??

Jeg har læst og læst både her og på google og kan ikke lige hitte et svar jeg kan bruge.

Håber nogen her kan/vil hjælpe :-)
Senest rettet af Lionkone 20. jul 2011, 14:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Så let er det altså heller ikke at installere ubuntu

Indlæg af Christian.Arvai »

Er det kun 11.04, eller virker de tidligere udgaver heller ikke ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

øhhh har ikke prøvet med andre versioner på denne pc.

Kom til at sende indlægget før det var færdigt - se ovenfor - der er det hele :-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Kan du starte pc'en op ved at køre Ubuntu som livecd ? Hvis ja, så kunne det være fint at få resultatet af punkt 2 i denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#17
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

nej jeg kan ikke starte op med livecd'en. den booter og indlæser, men går så i lilla skærm og kommer ikke videre!
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Lionkone skrev:Hej

Jeg har nu forsøgt i flere dage at installere ubuntu 11.04 - nu giver jeg snart op!

Jeg har først formatteret min pc og installeret win 7. Jeg har hentet iso filen til AMD64 og jeg har også hentet alternate filen. Brændt dem, tjekket md5sum og hvad jeg nu ellers skal. Jeg brændt med laveste hastighed.

Jeg kom længst med alternate versionen - kom helt igennem installationen, men da jeg startede første gang, fik jeg også bootladeren og valgte ubuntu - men så gik det hele i stå -grå/lilla skærm.

Jeg har tjekket at min bios er opdateret. Er problemet mon at jeg har ATI skærmkort? og hvis det er det der er galt, hvad gør jeg så??

Jeg har læst og læst både her og på google og kan ikke lige hitte et svar jeg kan bruge.

Håber nogen her kan/vil hjælpe :-)

Installer 32-bit udgaven (fra en ubuntu-*-i386.iso), for det er ikke sikkert at din mikroprocessor forstår AMD64(=Intel 64) maskinkode instruktioner.

Har du fra 4 GB til 64 GB RAM kan du installere en pakke med linux-pae kernen efter installaion for at bruge den ekstra RAM (et program kan dog ikke tilgå mere RAM end 4 GB) ved at du med et andet program fortæller bootloaderen GRUB2 at den skal indlæse pae kernen, når den skal starte Ubuntu op. Efter en genstart er RAM over 3 GB tilgængelige.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

så prøver jeg det - forstår bare ikke hvorfor jeg skal have 32 bit i og ikke amd?

det sidste du skrev fatter jeg ikke meget af?
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Jeg kører også 32bit Ubuntu på en 64bit processor og har gjort sådan længe, det virker bedre for whatever reason og jeg mærker ikke nogen forskel i hastighed når jeg f.eks. leger med Pinguy (en alternativ Ubuntu) i en 64bit-version.
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

Vil det sige at jeg kan forvente at jeg kan køre med 32 bit i versionen?

OG at jeg ikke behøver at bekymre mig om det der jeg ikke fattede noget af?

Skal jeg iøvrigt afinstallere den alternate version jeg har liggende og som ikke virker? OG hvordan gør jeg så det?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror ikke det er et problem med at køre 64bit (amd64) på en 32bit processor, for så ville du nok ikke have kunne installere via alternative cd'en.

Når du starter computeren skulle du gerne få et valmulighed mellem normal Ubuntu, genoprettelses tilstand, memtest86+ og sidst Windows.

Prøv at køre Ubuntu i genoprettelses og se og du der få nogle fejlbeskeder der kan hjælpe og lidt på sporet af hvad problemet kan være.

En "afinstallering" vil forgå ved at du sletter partitionerne hvor systemet er blevet skrevet til, enten via partitions opsætningen fra en anden installation eller via en partitionshåndtering så som Gparted (er på live-cd'en).
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

Nu bliver det langhhåret???

Jeg ved ikke hvor mange bit min processor er, men jeg kører windows 64 bit. Det er netop det her der gør at jeg ikke synes at det er så let at skifte til linux/ubuntu som det ser ud til når man læser lidt om det - man skal næsten være programmør eller lignende.

Jeg kan beskrive hvad der sker når jeg gør det ene eller det andet, men ikke altid svare på det der bliver spurgt om fordi jeg ikke har den nødvendige viden.

Jeg har prøvet at starte i genoprettelsestilstand i den alternate versionen, men det fik jeg heller ikke noget ud af.

Jeg er nu i tvivl om det kan betale sig at forsøge at installere 32 bit i versionen eller om jeg bare skal opgive det helt. Var ellers meget motiveret for at skifte til ubuntu :-)

Jeg er ikke engang klar over om det er en live cd jeg har. jeg fulgte linket på dette forum?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Der er nu ikke den store grund til at blive forvirret, her er lige en kort opsummering:
Både 32bit og 64bit cpu'er kan køre 32bit kode. Vi kan konkludere at din CPU er istand til at køre 64bit da du har kørt installationen fra alternate cd'en i 64bit udgave, og du kan køre Windows i 64bit udgave, der for kan det ikke betale sig at prøve en 32bit udgaven.

At det skulle gøre det svære at installere Ubuntu kan jeg ikke se, du ville jo også stå i samme problematik hvis du skulle opgradere dit Windows og du ikke viste om du kunne køre en 64bit udgave eller i stedet skulle købe 32bit udgaven.

Problemet du har ligger sandsynligvis med dit grafikkort.

Kom der slet ikke noget på skærmen når du vælger genoprettelsestilstand?
Kan du oplyse mere omkring hvilken maskine du har og hvilket grafikkort der sider i den.

Omkring Live-cd:
Den normale udgave du hentede er en live-cd, har du problemer med at starte den op er det et praj om at du nok vil få problemer med at køre Ubuntu på aktuelle maskine.
Alternate cd'en er ikke en live-cd, den kan være handy hvis man har for lidt ram (512MB er minimum) til at køre den grafiske udgaven.
Der er ikke forskel på den ubuntu der bliver installeret, det er kun selve måden cd'en køre på der er forskellen.

Du kan også prøve at søge hjælp i din lokale Linux brugergruppe:
http://mvj-lug.dk/
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

jeg har nu prøvet med 32 bit versionen uden held.

Da jeg installerede alternate versionen skete installationen "dos-agtigt" men kørte fint hele vejen igennem. Jeg svarede på det jeg skulle og til sidst skulle jeg genstarte. Herefter fik jeg bootskærmen hvor jeg kunne vælge hvad jeg ville. Hverken den almindelige eller genoprettelses tilstanden virkede. Efter kort tid stod det hele bare stille på en lilla skærm.

Jeg har fundet en gammel 7.10 i mine gemmer og den kan jeg godt køre??

Min PC er en HP G62 med en AMD Athlon (tm) II 32o dual-core 2100 mtz processor og et ATI Mobility Radeon HD 4200 skærmkort.

Kan jeg køre en version 10.10 eller skal jeg mon længere tilbage?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Lionkone skrev:Hverken den almindelige eller genoprettelses tilstanden virkede. Efter kort tid stod det hele bare stille på en lilla skærm.

Ok, men hvad skete der mellem at du valgte genoprettelses og at den stopper med en lilla skærm?
Lionkone skrev:Kan jeg køre en version 10.10 eller skal jeg mon længere tilbage?

Det er svært at sige, jeg ved der blev lavet en heldel om ved grafikdriverene ved 9.10. Men der blev og så skiftet til en nyre driver for ATI kort i 11.04. Men der er kun support på 10.04 og frem.

Prøv eventuelt at følge denne guide, og se om det hjælper:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/
Lionkone

Indlæg af Lionkone »

der var 5 røde prikker der kørte midt på skærmen et par gange og derefter intet.

Prøver at kikke på dit link om jeg kan hitte ud af noget der :-)