Jeg har surfet på nettet et stykke tid uden problemer, men nu har jeg opdaget, at jeg faktisk ingen netværksforbindelse har. Oppe til højre i panelet fandt jeg "netværksanslutninger" - anslutningsinformation. Den sagde, at jeg aldrig havde været på nettet.
Er det derfor jeg ikke kan tilslutte til min printer via min anden PC med win7?
Hvordan får jeg alting at fungere?
Jeg bruger 11.04
Er på nettet uden netværksforbindelse??
-
- Geografisk sted: Helsingfors, Finland
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Er på nettet uden netværksforbindelse??
keniel skrev:Jeg har surfet på nettet et stykke tid uden problemer, men nu har jeg opdaget, at jeg faktisk ingen netværksforbindelse har. Oppe til højre i panelet fandt jeg "netværksanslutninger" - anslutningsinformation. Den sagde, at jeg aldrig havde været på nettet.
Er det derfor jeg ikke kan tilslutte til min printer via min anden PC med win7?
Jeg bruger 11.04
Der skal vist lige rettes op på forståelsen af hvordan netværk virker, og ikke virker, og komme noget vigtig information, når man skriver et indlæg i et supportforum:
- Det er din internetudbyder der styrer om du er på nettet eller ej. Så har du skrevet dit indlæg via din internetforbindelse, så virker den. Computernetværk har det enten med at virke eller slet ikke.
- Ubuntu styrer ikke Windows på en anden computer*, og af den grund må du spørge i et Windows forum om dit Windows problem, men er du heldig kan andre måske hjælpe dig her - jeg kan ikke, dels har jeg ikke Windows installeret, og har ikke haft det installeret på nogen af mine 4 computere i over 3 år nu.
- Iøvrigt, fortæller du ingen detaljer overhovedet om dit problem i begge tilfælde: Både den i Ubuntu og den i Windows. Det gør det helt umuligt overhovedet at svare - det kan være hvad som helst. Det er meget vigtigt at være meget detaljeret og præcis i beskrivelse af sit problem.
- Med hensyn til Ubuntu og netværks-statistik:
Du har muligvis kigget under en type netværk du ikke bruger (f.eks. kigget under trådløst netværk, men du bruger kablet netværk).
/Lars
*: det sker næsten aldrig hjemme hos folk, men i virksomheder er det anderledes oftest via Windows Server, men Ubuntu kan også styre Windows klienter (Samba).
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
keniel skrev:...Er det derfor jeg ikke kan tilslutte til min printer via min anden PC med win7?
Jeg bruger 11.04
Indtil i går aftes kunne jeg printe her fra min Ubuntu Notebook via netværk til en delt printer på min stationære.
Det virkede både når den stationære kørte Windows og når den kører Ubuntu.
Det er med 2 forskellige opsætninger af printeren her på Notebooken.
Når den stationære (printserver) kører Windows er opsætningen device URL: ipp://192.168.0.2:631/printers/DESKJET-1220C
og i Linux er opsætningen device URL: smb://192.168.0.2/HP_A3
I aftes forsvandt Windows, så nu er det kun Ubuntu på maskinerne, men jeg går da ud fra, at det stadig fungerer.
Ved ikke om de oplysninger kan hjælpe...
Henning
-
For det første har jeg ikke noget problem med at sætte Windows op!!!! Mit spørgsmål drejede sig ikke om det, men om Ubuntu, som jeg er ny til. Mit spørgsmål var: Oppe i højre hjørne finder man en triangel der fortæller om netværksanslutninger. Der står blandt andet: VPN-anslutninger, Aktivere Netværk, Anslutningsinformation og redigere anslutninger. Det er der under "anslutningsinformation" jeg får følgende besked:"INGEN GYLDIGE ANSLUTNINGER FUNDET", og under "redigere anslutninger står der under trådbunden anslutning : ALDRIG: Hvad betyder det så???
Mit andet spørgsmål var: hvorfor Ubuntu ikke kan finde min anden PC med win7, så jeg kan printe ud til en printer tilsluttet gennem PC'en med win7. Jeg tænkte, at det måske var fordi der ikke var "åbnet" for forbindelsen gennem modemet (A-LINK RR24AP)
Windows til Windows ingen problem.
Mit andet spørgsmål var: hvorfor Ubuntu ikke kan finde min anden PC med win7, så jeg kan printe ud til en printer tilsluttet gennem PC'en med win7. Jeg tænkte, at det måske var fordi der ikke var "åbnet" for forbindelsen gennem modemet (A-LINK RR24AP)
Windows til Windows ingen problem.
-
keniel skrev:...
Oppe i højre hjørne finder man en triangel der fortæller om netværksanslutninger. Der står blandt andet: VPN-anslutninger, Aktivere Netværk, Anslutningsinformation og redigere anslutninger. Det er der under "anslutningsinformation" jeg får følgende besked:"INGEN GYLDIGE ANSLUTNINGER FUNDET", og under "redigere anslutninger står der under trådbunden anslutning : ALDRIG: Hvad betyder det så???
VPN betyder Virtual Private Network, og er en krypteret netværksforbindelse oven på din almindelige internetforbindelse.
Den bruges ofte til at lave en sikker forbindelse til et firma netværk hjemmefra.
A virtual private network (VPN) is a secure way of connecting to a private Local Area Network at a remote location, using the Internet or any unsecure public network to transport the network data packets privately, using encryption. The VPN uses authentication to deny access to unauthorized users, and encryption to prevent unauthorized users from reading the private network packets. The VPN can be used to send any kind of network traffic securely, including voice, video or data.
VPNs are frequently used by remote workers or companies with remote offices to share private data and network resources. VPNs may also allow users to bypass regional internet restrictions such as firewalls, and web filtering, by "tunneling" the network connection to a different region.
Technically, the VPN protocol encapsulates network data transfers using a secure cryptographic method between two or more networked devices which are not on the same private network, to keep the data private as it passes through the connecting nodes of a local or wide area network.
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network
VPN netværk over det usikre internet
De informationer du får betyder bare at du ikke har defineret et VPN.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for den fine beskrivelse , men mit problem er stadig ikke løst. Når jeg opdaterer får jeg en besked der siger, at der er et netværksproblem. Jeg er på nettet, men hvor eller hvordan finder jeg ud af, nettet virker men ikke når Ubuntu skal opdatere.
-
keniel skrev:Tak for den fine beskrivelse , men mit problem er stadig ikke løst. Når jeg opdaterer får jeg en besked der siger, at der er et netværksproblem. Jeg er på nettet, men hvor eller hvordan finder jeg ud af, nettet virker men ikke når Ubuntu skal opdatere.
Vælg en anden server i System > Administration > Softwarekilder: Klik på "hent fra" rullegardinsmenuen", Find Sverige, og vælg nedennævnte server. Tryk på Luk, og så Genindlæs - programmet lukker derefter selv automatisk.
Jeg bruger den svenske ftp.df.lth.se/ubuntu - den har god båndbredde, og er stort set aldrig nede.
Bruger du Natty kan du starte Softwarekilder fra Ubuntu Softwarecenters menu.
/Lars