Hej jeg overvejer at købe ny bærbar har kigget lidt på denne her, ville den kunne virke med ubuntu og hvad ville virke bedst , en 32b eller 64b installation
Produkt specifikationer:
Model HP G7-1011EO
Skærmstørrelse 17,3"
Skærmopløsning 1600 x 900
Styresystem Windows 7 Home Premium 64-bit
Hukommelse (RAM) 4 GB DDR3
Harddisk 500 GB SATA 5400 rpm
Processor Intel Pentium processor P6200 - 2,13 GHz
Grafikkort Intel HD Graphics (1660 MB dedicated)
Drev DVD +- RW
Porte 4 x USB, 1 x HDMI, 1 x VGA
Indbygget bluetooth Nej
TV Tuner Nej
Trådløst netværk 802.11 b/g/n
Webcam Ja
Lydkort Ja
Højttalere Ja
Batteri Li-Ion 6 cells
Fingertryksaflæser Nej
Numerisk tastatur Ja
Vægt, kg 3,0
Dimensioner (BxDxH) 26,8 x 41,2 x 3,1
ny bærbar
-
- IRC nickname: blfriis
- Geografisk sted: Randers
ny bærbar
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: ny bærbar
Af de ting der er værd at kigge på i forbindelse med ny hardware nævner du kun én uf tre, nemlig skærmkortet. Intels skærmkort burde virke uden de store problemer, men der er selvfølgelig ingen garantier før man har prøvet.
På HP's side fandt jeg chipsættet på bundkortet, det er Intels HM55, og igen burde Intel virke, men jeg kan ikke umiddelbart finde bekræftelse på nettet. Måske nogen af læserne her selv køre med Intel HM55 og vil dele ud af erfaringerne.
Den sidste ting der virkelig kan give problemer er de to netkort, og HP har været så venlige på deres hjemmeside at spare os for hvilken type det er:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-5048677-5097321.html
Så enten er de dovne, eller også varier det indenfor den model du kigger på, begge årsager negative. Umiddelbart ville jeg ikke anbefale dig at købe en computer hvor producenten ikke offentliggøre så grundlæggende oplysninger om hardwaren, men jeg kan ikke tilbyde noget alternativ. Asus offentliggøre oplysningerne, men de fleste af deres computere har så et eller andet som ikke virker i Linux, som fx sleep, og sådan er det i min erfaring hele vejen rundt. Du kan prøve og se her:
http://www.linlap.com/wiki/laptops
Men den model du har kigget på er ikke nævnt endnu.
Ellers må du prøve med en live-cd uden at ændrer på softwaren, og hvis ikke det virker, så gør brug af dine 14 dages returret.
Hilsen Nicky
På HP's side fandt jeg chipsættet på bundkortet, det er Intels HM55, og igen burde Intel virke, men jeg kan ikke umiddelbart finde bekræftelse på nettet. Måske nogen af læserne her selv køre med Intel HM55 og vil dele ud af erfaringerne.
Den sidste ting der virkelig kan give problemer er de to netkort, og HP har været så venlige på deres hjemmeside at spare os for hvilken type det er:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-5048677-5097321.html
Så enten er de dovne, eller også varier det indenfor den model du kigger på, begge årsager negative. Umiddelbart ville jeg ikke anbefale dig at købe en computer hvor producenten ikke offentliggøre så grundlæggende oplysninger om hardwaren, men jeg kan ikke tilbyde noget alternativ. Asus offentliggøre oplysningerne, men de fleste af deres computere har så et eller andet som ikke virker i Linux, som fx sleep, og sådan er det i min erfaring hele vejen rundt. Du kan prøve og se her:
http://www.linlap.com/wiki/laptops
Men den model du har kigget på er ikke nævnt endnu.
Ellers må du prøve med en live-cd uden at ændrer på softwaren, og hvis ikke det virker, så gør brug af dine 14 dages returret.
Hilsen Nicky
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det betyder efterhånden ikke meget om man køre 32 eller 64 bit.
Ting der oftest driller, i rækkefølge, og der for er bedst at kende:
kortlæser
webcam
Bluetooth
wifi
lydkort
grafikkort
Det er sjovt nok samme sække følge for ting der oftest ikke er oplyst modellen på.
Køber du maskinen fysisk så medbring en live usb og spørg om du må teste, er det post ordre så brug dine 14 dages returet til at teste.
Ting der oftest driller, i rækkefølge, og der for er bedst at kende:
kortlæser
webcam
Bluetooth
wifi
lydkort
grafikkort
Det er sjovt nok samme sække følge for ting der oftest ikke er oplyst modellen på.
Køber du maskinen fysisk så medbring en live usb og spørg om du må teste, er det post ordre så brug dine 14 dages returet til at teste.
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Hej B
Jeg har selv købt en G7, dog en 1008 med AMD processor og ATI grafikkort, så den kan jo ikke lige sammenlignes, men den virker fint med Ubuntu.
De har den i Bilka Århus (1008=lilla og 1001=grå)
Hav en god sommer
Jeg har selv købt en G7, dog en 1008 med AMD processor og ATI grafikkort, så den kan jo ikke lige sammenlignes, men den virker fint med Ubuntu.
De har den i Bilka Århus (1008=lilla og 1001=grå)
Hav en god sommer
Vh. Jannie
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
Der er visse bærbare hvor den indbyggede mikrofon ikke virker, det sker også at eksterne mikrofoner heller ikke duer. Der er ingen lyd eller muligvis forvrænget lyd. Man kan så vælge USB eller bluetooth løsninger. Sidstnævnte er lidt bøvlet men trådløs hvad jo kan være fint.
Måske kan du undgå at betale for en windows som du ikke bruger, det er forsøget værd.
Måske kan du undgå at betale for en windows som du ikke bruger, det er forsøget værd.
Kardemommeloven er en god ting.