Formatering
-
- IRC nickname: towol
Formatering
Hej fellow Ubuntu brugere,
Jeg har netop givet min lille niece min gamle computer med Ubuntu på, men vil gerne have den formateret først - hvordan formaterer man en Ubuntu-comp. ?
Computeren har intet CD-drev, men har USB indgang.
VH
Toke
Jeg har netop givet min lille niece min gamle computer med Ubuntu på, men vil gerne have den formateret først - hvordan formaterer man en Ubuntu-comp. ?
Computeren har intet CD-drev, men har USB indgang.
VH
Toke
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Formatering
På samme måde som du installerede maskinen i starten.
Hent iso'en fra http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download indsæt en USB pind på minimum 1GB og åben programmet Oprettelse af startdisk, marker iso'en i det øverste felt og usben i det nedereste og tryk på Opret opstartsdisk.
Her efter kan du starte op fra usb'en (det er forskelligt fra maskine til maskine hvordan man vælge det) og installere Ubuntu på ny.
P.s. Jeg har lige flyttet din tråd til Installation, da det jo ikke er en guide du er i gang med at skrive.
Hent iso'en fra http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download indsæt en USB pind på minimum 1GB og åben programmet Oprettelse af startdisk, marker iso'en i det øverste felt og usben i det nedereste og tryk på Opret opstartsdisk.
Her efter kan du starte op fra usb'en (det er forskelligt fra maskine til maskine hvordan man vælge det) og installere Ubuntu på ny.
P.s. Jeg har lige flyttet din tråd til Installation, da det jo ikke er en guide du er i gang med at skrive.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hvorfor formatere den ? . Du kan da bare lave en ny install over den gamle.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
det prøver jeg. Mange tak,
det er min gamle arbejdscomputer, så jeg vil være sikker på, at der ikke ligger nogle dokumenter tilbage på den.
det er min gamle arbejdscomputer, så jeg vil være sikker på, at der ikke ligger nogle dokumenter tilbage på den.
-
- Admin
christian.arvai skrev:Hvorfor formatere den ? . Du kan da bare lave en ny install over den gamle.
Det er jo så også det de fleste forstår ved at formatere, og det er jo også et af de ting der sker under en ny installationen
Hvis du også vil være sikker på at man ikke kan genskabe filerne kan du køre følgende kommando fra terminalen når du starter op fra installationsmediet (før du geninstallere):
Kode: Vælg alt
dd if=/dev/zero of=/dev/sda
Det overskriver hele harddisken med nuller, det vil selvfølgelig tage lang tid at udføre kommandoen.
-
AJenbo skrev:På samme måde som du installerede maskinen i starten.
--> hey igen,
er der et reelt program der skal hedde "oprettelse af startdisk"? Hvad hedder det på engelsk og hvor finder jeg det?
-
- Admin
Nu ved jeg ikke lige hvilken udgave af Ubuntu du køre med, det er vist blevet omdøbt for nylig og så er der jo en ny måde at navigere på i 11.04.
Hvis det er 10.04 du har nu (vil jeg tro ud fra dit tidligere indlæg) burde denne side i hjælp kunne guide dig:
https://ubuntudanmark.dk/help/10.04/usb-creator/making-a-live-usb.php#ubuntu-system
Hvis det er 10.04 du har nu (vil jeg tro ud fra dit tidligere indlæg) burde denne side i hjælp kunne guide dig:
https://ubuntudanmark.dk/help/10.04/usb-creator/making-a-live-usb.php#ubuntu-system
-
jeg får beskeden "unknown keyword in configuration file" når jeg booter fra min USB på min Ubuntumaskine. Har oprettet en startdisk som du fint forklarede, men kan åbenbart ikke boote fra den?
VH
Toke
VH
Toke
-
towol skrev:jeg får beskeden "unknown keyword in configuration file" når jeg booter fra min USB på min Ubuntumaskine. Har oprettet en startdisk som du fint forklarede, men kan åbenbart ikke boote fra den?
VH
Toke
Løsning fundet her:
http://alexsleat.co.uk/2010/11/27/how-to-fix-unknown-keyword-in-configuration-file-ubuntu-usb-boot/
-
- Admin
Der er en fejl i 10.04 der gør den ikke kan gøre det med 11.04 iso'en. Det kan vist løses ved at fjern syslinux, der efter manuelt installere den senste syslinux-common og syslinux (32bit), og så geinstallere usb-creator-gtk.
Eller du kan i stedet hente 10.04 iso'en hvis det er ok at det er den lidt ældre version der bliver installeret.
Eller du kan i stedet hente 10.04 iso'en hvis det er ok at det er den lidt ældre version der bliver installeret.
-
AJenbo skrev:Der er en fejl i 10.04 der gør den ikke kan gøre det med 11.04 iso'en. Det kan vist løses ved at fjern syslinux, der efter manuelt installere den senste syslinux-common og syslinux (32bit), og så geinstallere usb-creator-gtk.
YEAH, det kører nu!
TAKK for hjælpen
VH
Toke
-
- Admin
AJenbo skrev:Der er en fejl i 10.04 der gør den ikke kan gøre det med 11.04 iso'en. Det kan vist løses ved at fjern syslinux, der efter manuelt installere den senste syslinux-common og syslinux (32bit), og så geinstallere usb-creator-gtk.
Hvilken fejl ?
Jeg har da lavet et usb-stick med 11.04/32 på 10.04/64.
-
- Admin
Mener det er denne her:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/syslinux/+bug/608382
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/syslinux/+bug/608382
-
- Admin
Hmmm, den fejl har jeg ikke oplevet. Men til gengæld er det aldrig lykkedes mig at oprette et usb-stick med en 64 bit Ubuntu, alt fra 7.10 og frem er prøvet.
-
- Admin
Det skal som minimum være 8.10 Der findes nogle enkelt USB-stik der ikke virker til boot, har du prøvet med forskellige modeller? Skrev du ikke lige at det lykkeds med 10.04 i 64bit?