god aften forum.
Har netop installeret ubuntu på min nr 2 harddisk. Har win 7 på den anden, og håber med tiden
at gå helt over til Linux. Købte denne pc , som ellers er gansk udmærket, gennem dba. Det viste
sig at styresystemet ikke kan valideres. Han sendte så en anden nøgle, som heller ikke virker. Så
derfor vil jeg gerne benytte Ubuntu. Downloadede og kørte install, uden problemer. Men det er ikke
muligt at installere programmer, hverken fra dvd drev, eller programmer fra nettet, feks. printetr-
driver Lexmark. Har et creative headset, som ikke virker, den kan ikke læse fra dvd drevet når jeg
vil installere driveren. Det trådløse netværk virker ikke, det virker som om den slet ikke registrerer
det trådløse signal. netkortet er fra Trend Net. Har tdc home box. der medfulgte en install cd dertil
men den kan ikke læses eller installeres. men med netkabel logger den på med det samme.
Cd/dvd drevet er sata. Der er også problemer med bios, maskinen nægtet at boote fra linux disken
selv om bios sættes op til det.Den booter konsekvent på den med win 7. må trykke f8 under opstart
for selv at vælge bootdisk.
Min kone har en bærbar HP Vista og hun har printeren stående hos sig, vil det være muligt at dele
denne printer, hvis det lykkes at installere denne? Vi plejer også at dele musik billeder osv.
Skriver dette indlæg på windows , kunne ikke timelde mig fra ubuntu ,for der skal man skrive e mail
adressen og det er ikke muligt at få den til at lave @. tastaturet er et logitech k 800 med en lille sender
i en usb port. Den registrerer straks indholdet på en usb pen. men det er ikke muligt at køre nogle
programmer fra denne. der kommer besked om mangler i autorun funktionen.
Håber på hjælp fra forum.
Venlig hilsen Reiffenstein
opsætning hardwere m.v.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: opsætning hardwere m.v.
Hej Kris og velkommen til forummet
Ja det lyder da godt nok som om det ikke har været en helt lovlig udgave af Windows du har fået leveret der.
Først og fremmest skal du være klar over at Ubuntu ikke bare er gratis-Windows, det er et helt andet styre system og de samme programmer og driver vil ikke virke på de 2 systemer (det er dog muligt til en vis grad at emulere dele af det).
Der for skal du finde udgaver af driverne og programmerne du vil køre, som er bygget til Linux/Ubuntu. Ofte vil disse ikke være på de medfølgende cd'er da markedet er domineret af Windows maskiner og det der for ofte kun er dem der bliver inkluderet på cd'en. Den gode nyhed er så at langt de fleste drivere er inkluderet direkte i Ubuntu.
Generelt skal du heller ikke hente programmer fra nettet eller installere dem fra cd-/dvd'er, du finder dem i stedet i softwarecenteret hvor du kan installere dem direkte fra.
@ skriver du ved at holde Alt gr (højre alt tast) nede og trykke på 2, det burde være det samme som på Windows, hvis ikke så er det sandsynligt at du er kommet til at vælge et forkert tastatur under installationen. I Windows er der og en alternativ måde at skrive et @ på ved at holde ctrl + ventre alt + 2 nede for at lave et @, den er det ikke i Ubuntu. Du kan dog i tastatur indstillinger vælge hvilken tast du, ud over Alt gr, vil bruge som 3'de niveaus skifte tast.
For at kunne hjælpe dig med installation af dit netkort m.m. skal vi vide lidet mere præsis hvilket hardware der er i din maskine. Disse informationer kan automatisk udtrækkes af dit system ved at åbne terminalen og kopiere følgende kommando til den (højre klik - indsæt, tryk på enter). Når kommandoen er færdig vil du få et link i terminalen som du blot skal kopiere her ind.
Du skal selvfølgelig være på nettet mens du køre kommanoden, og hardware skal være forbundet til maskinen.
(bemærk du vil ikke kunne se når du taster adgangskoden i terminalen)
Det kan godt lade sig gøre at dele en printer mellem en Windows maskine og en Ubuntu maskine, personligt fortrækker jeg dog at gøre det den anden vej hvor printeren er tilsluttet Ubuntu maskinen og så deles med Windows maskinen. Er det en netværks printer eller har den kun USB tilslutning?
Deling af musik og billeder burde ikke være det store problem.
Jeg er ikke med på hvad det er du ikke kan køre fra din usb, du må lige oplyse lidt mere om hvad du forventer at installere. Det er også lidt mange spørgsmål du kommer med på engang i samme emne så det kan være vi lige små dele det lidt op på et tidspunkt. Du må også gerne oplyse lidt mere om hvad det er for nogle Windows programmer du gerne vil kunne køre, så kan vi prøve enten at hjælpe dig med at få dem til at køre igennem et kompatibilitetslag eller finde et godt alternativ.
Husk at komme med den præcise tekst fra fejlbeskederne, ellers bliver det meget svært at regne ud hvad det er for problemer du render in i.
Ja det lyder da godt nok som om det ikke har været en helt lovlig udgave af Windows du har fået leveret der.
Først og fremmest skal du være klar over at Ubuntu ikke bare er gratis-Windows, det er et helt andet styre system og de samme programmer og driver vil ikke virke på de 2 systemer (det er dog muligt til en vis grad at emulere dele af det).
Der for skal du finde udgaver af driverne og programmerne du vil køre, som er bygget til Linux/Ubuntu. Ofte vil disse ikke være på de medfølgende cd'er da markedet er domineret af Windows maskiner og det der for ofte kun er dem der bliver inkluderet på cd'en. Den gode nyhed er så at langt de fleste drivere er inkluderet direkte i Ubuntu.
Generelt skal du heller ikke hente programmer fra nettet eller installere dem fra cd-/dvd'er, du finder dem i stedet i softwarecenteret hvor du kan installere dem direkte fra.
@ skriver du ved at holde Alt gr (højre alt tast) nede og trykke på 2, det burde være det samme som på Windows, hvis ikke så er det sandsynligt at du er kommet til at vælge et forkert tastatur under installationen. I Windows er der og en alternativ måde at skrive et @ på ved at holde ctrl + ventre alt + 2 nede for at lave et @, den er det ikke i Ubuntu. Du kan dog i tastatur indstillinger vælge hvilken tast du, ud over Alt gr, vil bruge som 3'de niveaus skifte tast.
For at kunne hjælpe dig med installation af dit netkort m.m. skal vi vide lidet mere præsis hvilket hardware der er i din maskine. Disse informationer kan automatisk udtrækkes af dit system ved at åbne terminalen og kopiere følgende kommando til den (højre klik - indsæt, tryk på enter). Når kommandoen er færdig vil du få et link i terminalen som du blot skal kopiere her ind.
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install -y pastebinit && lsb_release -a > ~/netinfo && uname -a >> ~/netinfo && lspci >> ~/netinfo && lsusb >> ~/netinfo && sudo lshw -C Network >> ~/netinfo && >> ~/netinfo && ifconfig >> ~/netinfo && sudo iwconfig >> ~/netinfo && nm-tool >> ~/netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch-data >> ~/netinfo && apt-cache show usb-modeswitch-data >> ~/netinfo && apt-cache policy usb-modeswitch >> ~/netinfo && apt-cache show usb-modeswitch >> ~/netinfo && apt-cache policy network-manager >> ~/netinfo && apt-cache show network-manager >> ~/netinfo && rfkill list >> ~/netinfo && sudo lsmod >> ~/netinfo && sudo iwlist scan >> ~/netinfo && pastebinit -b http://paste.ubuntu.com ~/netinfo
Du skal selvfølgelig være på nettet mens du køre kommanoden, og hardware skal være forbundet til maskinen.
(bemærk du vil ikke kunne se når du taster adgangskoden i terminalen)
Det kan godt lade sig gøre at dele en printer mellem en Windows maskine og en Ubuntu maskine, personligt fortrækker jeg dog at gøre det den anden vej hvor printeren er tilsluttet Ubuntu maskinen og så deles med Windows maskinen. Er det en netværks printer eller har den kun USB tilslutning?
Deling af musik og billeder burde ikke være det store problem.
Jeg er ikke med på hvad det er du ikke kan køre fra din usb, du må lige oplyse lidt mere om hvad du forventer at installere. Det er også lidt mange spørgsmål du kommer med på engang i samme emne så det kan være vi lige små dele det lidt op på et tidspunkt. Du må også gerne oplyse lidt mere om hvad det er for nogle Windows programmer du gerne vil kunne køre, så kan vi prøve enten at hjælpe dig med at få dem til at køre igennem et kompatibilitetslag eller finde et godt alternativ.
Husk at komme med den præcise tekst fra fejlbeskederne, ellers bliver det meget svært at regne ud hvad det er for problemer du render in i.
-
- IRC nickname: Kris
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: opsætning hardwere m.v.
Jeg kan se der mangler drivere til følgende enhder:
Trådløsenetkort:
USB baseret Creative headset:
Jeg kan se at du køre 10.10, mit første forslag vil være at du prøver 11.04 fra en CD eller USB og ser om netkort og headset virker der fra, det kan du gøre med denne lidt mere specefikke kommando:
Og så kopiere resultatet her ind i forummet, du kan selføllig også bare prøve at bruge de 2 enheder.
Trådløsenetkort:
01:07.0 Network controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. Device 8190
USB baseret Creative headset:
Bus 004 Device 003: ID 041e:0400 Creative Technology, Ltd
Jeg kan se at du køre 10.10, mit første forslag vil være at du prøver 11.04 fra en CD eller USB og ser om netkort og headset virker der fra, det kan du gøre med denne lidt mere specefikke kommando:
Kode: Vælg alt
lspci | grep -i net; lsusb | grep 0400
Og så kopiere resultatet her ind i forummet, du kan selføllig også bare prøve at bruge de 2 enheder.