password

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
bjaras
IRC nickname: bjaras

Re: password

Indlæg af bjaras »

Hej Ajenbo

Tak for svaret, men jeg har nok brug for lidt mere instruktion. Jeg har forsøgt at starte såvel på maskinen som på installationsdisken med venstre <shift> trykket ned, men er ikke kommet i nærheden af en GRUBmenu, som du beskriver. Så jeg må have misforstået noget eller ærligt sagt, jeg ved ikke hvad en GRUBmenu er for noget og hvor jeg skal se efter den. Jeg kommer ind på det normale skrivebord med de sædvanlige muligheder.

Tak for tålmodigheden og venlig hilsen
Bjaras
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

GRUB menuen ser ud som på billedet for neden:
Billede
Det er helt fra start du skal holde venstre shift tast nede, mere præsis er det i det tidsrum fra skærmen bliver sort til den bliver lilla, men du burde kunne starte med at holde shift nede så snart du tænder for strømme (nogle computere kan finde på at brokke sige over det hvis man gør det for tidligt, da de tror der er tastatur fejl når en tast sender konstant).
bjaras

Indlæg af bjaras »

Jeg har prøvet igen. Der er ikke noget problem med at få maskinen til at starte ved <Shift> nede. MEN jeg kommer ikke frem til den menu, du har sendt et billede med af. Jeg ender i det normale skrivebord. Så hvad gør jeg mon forkert?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Måske har du et USB tastatur, og Legacy USB/USB tastatur er slået fra i din bios (grub understøtter ikke USB og skal der for have bios'en til at håndtere det for sig).
bjaras

Indlæg af bjaras »

Nej jeg har et gammeldags tastatur med almindelig tastaturtilslutning. (grønt stik) Det er en ældre computer, jeg bruger.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv at trykke gentagende gange på shift mens computeren starter op (du kan stoppe når du ser Ubuntu logoet)
bjaras

Indlæg af bjaras »

Det virkede. Jeg kom frem til menuen. Jeg valgte root og kom til en promt, hvor jeg skulle indtaste mit password. Jeg prøvede med det du havde sagt passwd 2 gange tap og enter, men det blev ikke accepteret. Jeg indtastede så mit oprindelige password og kom til en promt, der sagde:
root@bjarne-desktop:~#
Her skrev jeg: passwd og fik beskeden:
Enter new UNIX password: Det skrev jeg og trykkede <enter> og fik
Retype new UNIX password: det gjorde jeg og trykkede <Enter> og fik
password updated successfully
Derefter gav jeg kommandoen reboot og det gjorde den.

Så troede jeg at alt var vel? MEN heller ikke det nye password kan bruges til at installere fra UBUNTU Software Center, tilføje bruger eller skifte password i users and groups menuen.

Det hele startede da jeg ville installere Flash Player
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

De 2 tryk på tab efter passwd er for at den automatisk skal skrive dit bruger navn, som jeg ikke kender.
bjaras

Indlæg af bjaras »

Så ser det ud til at være lykkedes. Men jeg fik ikke noget ud af at prøve med passwd fulgt af mit brugernavn, så jeg gik ind igen med det nye password jeg havde valgt tidligere og ændrede det nok en gang inde jeg rebootede. Nu kan jek komme til at installere, ændre brugernavn m.v. Så jeg prøver herfra.

Mange tak for hjælpen

Hilsen
Bjarne