password
-
- IRC nickname: bjaras
password
Jeg er ny bruger af Ubuntu og har vist fået et alvorligt problem. Når jeg forsøger at installere nye programmer accepteres mit password ikke.
Jeg kan godt komme ind i Ubuntu og arbejde med de installerede programmer. Jeg skal have installeret flahplayer og min printer
Jeg kan godt komme ind i Ubuntu og arbejde med de installerede programmer. Jeg skal have installeret flahplayer og min printer
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: password
Hej og velkommen til forum.
Generelt burde det virke sådan her:
Og aktiveret CapsLock kunne også være en fejlmulighed som er set flere gange.
Vedr. opsætning af Ubuntu generelt, vil jeg anbefale at man kører denne guide igennem http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57
Generelt burde det virke sådan her:
Når man indtaster sit password i Ubuntu, kommer der ikke ********* som der gør i Windows (koden er usynlig imens man skriver den), man skal blot skrive sit password og trykke "Enter", så virker det efter hensigten.
Og aktiveret CapsLock kunne også være en fejlmulighed som er set flere gange.
Vedr. opsætning af Ubuntu generelt, vil jeg anbefale at man kører denne guide igennem http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Tak for tilbagemeldingen, men jeg tror det er et større problem. Caps Lock har jeg sørget for er slået fra. Hvis jeg vil skifte password, installere et nyt program eller lignende kommer den med meddelelsen: "Authentication failed"
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Den fejlmelding har jeg ikke lige set før, normalt vil en fejlindtastet kode i terminalen give dette resultat:
Hvor fik du den melding henne ?
Kode: Vælg alt
c@c-desktop:~$ sudo apt-get install vlc
[sudo] password for c:
Sorry, try again.
[sudo] password for c:
Hvor fik du den melding henne ?
Med venlig hilsen Christian
-
Jeg installerer ikke fra promten, men fra Ubuntu Software centret og bruger så anvisningerne derfra. Jeg ahr så prøvet under system/administration/users and groups at ændre pasword, men der kommer den samme fejlmeddelse. Når jeg går på terminalen som du anviser får jeg den fejlmeddellese, du angiver. Jeg har just konstateret at når sessionen låser ved længere tids inaktivitet kan jeg ikke logge på igen - mit password anerkendes ikke. Når jeg så genstarter, så kan jeg komme på igen.
Jeg har faktisk tidligere installeret et program, nemlig GIMP, uden problemer
Jeg har faktisk tidligere installeret et program, nemlig GIMP, uden problemer
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Har du automatisk logind eller indtaster du faktisk din kode der? Bruger du numre fra Numpad området?
Har du prøvet at skrive din kode i et tekstdokument, så du kan se den er rigtig, og så kopieret den ind i kodefeltet?
Har du prøvet at skrive din kode i et tekstdokument, så du kan se den er rigtig, og så kopieret den ind i kodefeltet?
-
Når jeg starter op kommer der en popup hvor der står: Enter password for keyring 'Default' but it is locked. Når jeg taster mit password her kommer jeg ind og kan arbejde uhindret.
Jeg bruger bl.a. tal i mit password, men fra hovedtastaturet, så det er ikke Num Lock, der driller. Det virker som om, der er et andet password der rumsterer, men jeg har ikke brugt andet end ét
Jeg bruger bl.a. tal i mit password, men fra hovedtastaturet, så det er ikke Num Lock, der driller. Det virker som om, der er et andet password der rumsterer, men jeg har ikke brugt andet end ét
-
- Admin
bjaras skrev:Når jeg starter op kommer der en popup hvor der står: Enter password for keyring 'Default' but it is locked. Når jeg taster mit password her kommer jeg ind og kan arbejde uhindret.
Det er ikke logind men nøgleringen du er ved at låse op, der kan være 3 årsager til at det er nødvendigt (normalt bliver den lås op automatisk), du bruger Automatisk login, du har ingen adgangskode til logind, koden til din konto er blevet ændret af en med administrationsrettigheder eller fra en gendannelsesterminal.
Nøgleringen bruges til at huske dine private adgangskoder til andre tjenester og har der for som sådan ikke noget med systemet at gøre, der for vil den heller ikke blive ændret eller låst op hvis en administrator tvinger sig adgang til din konto (for at sikre sig at andre ikke får adgang til ens filer skal man køre med krypteret hjemmemappe).
bjaras skrev:Det virker som om, der er et andet password der rumsterer, men jeg har ikke brugt andet end ét
Det virker meget sansynligt at du har fået ændret adgangskoden til din konto på den ene eller anden måde og så stadig har autologin som gør dig i stand til fortsat at bruge maskinen, har du andre administrator på dit system? Ellers må vi lige guide dig igennem hvordan man gør fra en gendannelsesterminal.
-
Nej, jeg har ingen andre administratorer. Hvis mit logind er blevet ændret, så er det nok mig selv, der har fjumret med et eller andet. Det ville være helt godt at blived ledt igennem at ændre logind.
-
- Admin
Start op i GRUB menuen og vælg Gendannelsestilstand, det kan gøres ved at holde venstre shift nede mens computeren starter, hvis ikke du automatisk ser den.
Når du får en menu køre du ned for enden af listen og vælger root
Skriv passwd tryk på tabulator 2 gange efter fulgt af enter.
Indtaster den adgangskode du gerne vil have efter fulgt af enter, 2 gange og skriver til slut
Indtaster den adgangskode du gerne vil have efter fulgt af enter, 2 gange og skriver til slut
Kode: Vælg alt
reboot
-
- Geografisk sted: Vejle
AJenbo skrev:Start op i GRUB menuen og vælg Gendannelsestilstand, det kan gøres ved at holde venstre shift nede mens computeren starter, hvis ikke du automatisk ser den.
Indtaster den adgangskode du gerne vil have efter fulgt af enter, 2 gange og skriver til slutKode: Vælg alt
reboot
Jeg syns at det er lidt bekymrende at det er så nemt, for såvidt jeg forstår, så vil det ikke have nogen betydning at harddisken er krypteret. Da, så vidt jeg har forstået, åbnes krypteringen op når pasordet slås ind, eller det gør om ikke andet at alt på harddisken er tilgængelig. Eller .......................?
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
- Admin
Det er ikke krypteringsnøglen så det vil man ikke få adgang til på den måde.
-
Men er det ikke sådan at med at lave nyt pasord, kan man komme ind på pc og dermed alt der er på den, selv om harddisken er krypteret. Og dermed kopiere all indhold over på en ny harddisk, hvor man omgår krypteringen.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
- Admin
Nej du får ikke adgang til krypteret filer og krypterede adgangskoder (nøgleringen), for du får ikke krypterings nøglen. Du laver en nye adgangskode på brugeren som ikke vil passe med den nøgle der er brugt til kryptering, så du skal stadig hitte ud af den rigtige kode for at få adgang til den krypteret data. Det er også det er der det risikable ved at kryptere ens data, glemmer man koden mister man data'en. Hvis det var så let at bryde kryptering ville der ingen ide være i det. Min holdning er der for også at er data'en så vigtig at man heller vil miste den end lade den falde i andres hænder, så er det det rigtige at kryptere den, hvis ikke så skal man ud i a have et backup der så alligevel ikke vil være ligeså godt beskyttet.
-
OK, det var godt, jeg blev pludselig bekymret om krypteringen var spild af tid. Dvs hvis man har krypteret sin harddisk under installation og bundet den til et specifikt pasord, vil det ikke hjælpe at nulstille pasordet og sætte ind et nyt, da krypteringen er bundet til det originale pasord. Så kan de godt komme an med at stjæle min laptop
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen