usb-opdateringer?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: usb-opdateringer?

Indlæg af Kurt Christensen »

hvordan vælge den disk med ubuntu? den viser 3 muligheder, 2 med ubuntu og 1 med W7
og skal jeg udskifte noget med mit eget i denne linie "/dev/sda3 on /media/63d6856f-2c22-4b38-816f-9a1ed6c601d0"
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Bare en lille tanke i forhold til at installere på usb-stick. Det jeg gjorde, for at sikre mig, at ikke f.eks miste sin grub, var at demontere harddisken på maskinen, før jeg installerede på usb-harddisken/stick. Det gør at alt kommer der det skal.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Som der står skal du undlade nummeret (/dev/sda) og din rigtige id kan du skrive ved at nøjes med at skrive /me og rykke 2xtabulator tasten hvis du ellers har fulgt guiden.
Brugeravatar
Kurt Christensen

Toddvarg skrev:Bare en lille tanke i forhold til at installere på usb-stick. Det jeg gjorde, for at sikre mig, at ikke f.eks miste sin grub, var at demontere harddisken på maskinen, før jeg installerede på usb-harddisken/stick. Det gør at alt kommer der det skal.

JA JA det råd har jeg fået, jeg har bare glemt det :twisted:
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Som der står skal du undlade nummeret (/dev/sda) og din rigtige id kan du skrive ved at nøjes med at skrive /me og rykke 2xtabulator tasten hvis du ellers har fulgt guiden.

ok, men hvad menes med at vælge disk?
Brugeravatar
Kurt Christensen

må man slette 12:48 indlægget?, det stemmer ikke overens med virkeligheden
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Guiden er sandt nok skrevet til 10.10 hvor man hade en Places menu (denne er der stadig i klassisk Ubuntu 11.04), men samme liste vil være tilgængelig i venstreside hvis du åbner en mappe. Hvis tricket med 2xtab skal virke skal du sørge for at du ikke har andre diske monteret end den hvor Ubuntu er installeret på.
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Guiden er sandt nok skrevet til 10.10 hvor man hade en Places menu (denne er der stadig i klassisk Ubuntu 11.04), men samme liste vil være tilgængelig i venstreside hvis du åbner en mappe. Hvis tricket med 2xtab skal virke skal du sørge for at du ikke har andre diske monteret end den hvor Ubuntu er installeret på.

jeg har places, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal vælge drev?
Brugeravatar
Kurt Christensen

nå, jeg lavede en ny Ubuntu-installering, så nu har jeg grub igen 8-)
og mange Ubuntuer :lol:

nogen der kan anbefale nogle gode styresystemer til usb-stik?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du skulle bare trykke på den disk under places hvor ubuntu var installeret på, det hed sikkert noget med nogle GB. Men jeg kan af gode grunde ikke vide om du har valgt at kalde den noget andet.
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Du skulle bare trykke på den disk under places hvor ubuntu var installeret på, det hed sikkert noget med nogle GB. Men jeg kan af gode grunde ikke vide om du har valgt at kalde den noget andet.

hvis jeg trykker på en af dem åbner den jo bare og viser mapper, eller ved højreklik står der afmonter?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

How to be me skrev:hvis jeg trykker på en af dem åbner den jo bare og viser mapper

Ja præsis, det var da ikke så svært? Ved at gøre det montere du den og slipper for en ~4 kryptiske terminal kommandoer. Hvis du ender med at åbne flere af dine diske så afmonter dem der ikke er den hvor ubuntu er installeret på.
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:
How to be me skrev:hvis jeg trykker på en af dem åbner den jo bare og viser mapper

Ja præsis, det var da ikke så svært? Ved at gøre det montere du den og slipper for en ~4 kryptiske terminal kommandoer. Hvis du ender med at åbne flere af dine diske så afmonter dem der ikke er den hvor ubuntu er installeret på.

undskyld, men jeg fatter ikke en lyd, hvad sker der ved at jeg afmonterer dem?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok så tager vi det lige engang til fra bunden.

Partitionen hvor du har installeret Ubuntu skal være monteret, men helst ikke andre. Når man starter fra live er INGEN af dine diske monteret. Du kan lettest montere den ved at vælge disken fra Places menuen. Kan du ikke huske hvilken der er den du har installeret Ubuntu på, og der for kommer til at vælge en anden først skal du helst afmontere den-ikke-ubuntu-disk. Altså du montere disken ved at venstre klikke på navnet i places menuen, det er det du skal, og det er først hvis du kommer til at vælge en forkert disk at det kan belive relevant med at afmontere. Hvis du gør det rigtig taler vi kun om 2 venstreklik med musen, et på Places og et på diskens navn.

Og for at svare på dit sidste spørgsmål, der sker det, ved at du afmontere de-ikke-relevante-diske-som-du-har-monteret-ved-en-fejl, at du ikke bliver forvirret senere når du sider i terminalen.
Brugeravatar
Kurt Christensen

ok, tror jeg nok