Kan ikke boote ubuntu fra SSD

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
ActionpackedPIVII
IRC nickname: steffen

Kan ikke boote ubuntu fra SSD

Indlæg af ActionpackedPIVII »

hej, jeg har lige fået købt mig en lenovo thinkpad T520, og derpå vil jeg gerne have ubuntu.

jeg har så en SSD harddisk som jeg havde købt til min tidligere bærbar, og den har jeg så flyttet over på den nye bærbar. Men nu står jeg i den situation at jeg efter at succesfuldt have installeret ubuntu på SSD harddisk, kan jeg ikke boote fra den.

Eller dvs. at lykkedes nogle gange lige efter installationen, men hvis man derefter slukker/genstarter computeren kan den ikke starte igen.

SSD harddisken var som sagt fra min tidligere bærbar og den har derfor før været brugt med ubuntu. Så tvivler stærkt på at det er den der er noget galt med.

Den fejl meddelelse jeg får når jeg prøver at starte op fra SSD harddisken ser således ud:

Kode: Vælg alt

BusyBox v1.1.7 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu7) Built-in shell (ash)
Enter ‘help’ for a list of built-in commands.

(initramfs)

meddelelsen kommer frem efter at skærmen har været "lilla" i ca. 2 sekunder.

Er der nogen der har et forslag til hvad man kan gøre?

På forhånd mange tak :)

- Skal lige siges at nu har jeg også prøvet andre ubuntu varianter såsom Pinguy OS og der har problemet været det samme. Men derimod kan Opensuse (gnome 3 versionen) sagtens bruges dertil.
ActionpackedPIVII

Re: Kan ikke boote ubuntu fra SSD

Har prøvet af følge denne guide, men det giver ingen forskel. Desværre.

http://tuxtrix.com/2009/12/31/solving-the-busybox-black-screen-problem-in-grub2ubuntu9-10/
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Installerede du ubuntu på ny? fejlen kan opstå når kernen bliver peget til den forkert disk en hed.
ActionpackedPIVII

ja, installerede ubuntu på ny. skal måske lige nævnes at alle de distributioner jeg har prøvet har været 64bit.

Hvordan ser man om
kernen bliver peget til den forkert disk en hed
?

mange tak for svaret :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv at starte grub og vælg gendannelses tilstand, der burde du kunne se hvad der forgår under opstart, forhåbentlig skriver den hvad problemet er.
ActionpackedPIVII

okay har kørt den i "recovery mode"

Og kan se at failen sker ved:

Gave up waiting for root device. Common problem
[...]

Alert! /dev/disk/by-uuid/226776c-bbb0-40b8-b51c-fb2b28b5147 does not exist. Dropping to shell.

Og herefter kommer så den samme fejlmeddelelse:

Busybox blabla.

kan se at jeg nok skal ind i grubben og så ændre en af addresserne derinde, men er der en måde at gøre det på når systemet er startet op? altså via terminalen, for sidst jeg prøvede ændrede det ikke noget, selvom jeg fylgte instrukserne nøje.

Dvs. det jeg har prøvet er at ændre inde i grubben hvor jeg har ændret "226776c-bbb0-40b8-b51c-fb2b28b5147" til /dev/sda1 hvor mit root er placeret. Men det virker ikke. Jeg kommer til samme fejlmeddelelse igen. Desværre
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nu er Busybox jo ikke en fejlbesked men en rednings terminal hvor du kan prøve at løse problemer :)

Prøv at vendte i 1 minut og skriv så exit, det har faktisk virket for mig engang, det var min SATA controller der var lidt lang tid om at vogne.
Jeg er ikke helt skarp i hvad man kan fra Busybox, men prøv lige at skrive

ls /dev/disk/by-uuid/

I GRUB kan du kun lave midlertidige ændringer, og for at teste dem skal du trykke ctrl+x. Jeg mener også du skal ændre et parameter ud over bare at ændre adressen for at den ikke forventer en UUID adresse.
ActionpackedPIVII

Hmm.. Går udfra at jeg skal erstatte "disk" med fx. "sda1" som i mit tilfælde burde være rigtigt.

Men. Den siger at der ikke findes en sådan "sti" eller fil. Er sikker på at sda1 skulle være rigtigt, men har også prøvet med bare sda.

Så er ikke sikker på hvad jeg nu kan gøre. Tænder harddisken slet ikke?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nej der skulle faktisk ikke ændres noget ved linje, jeg kan desværre ikke huske hvad man har adgang til og hvor i busybox så det er muligt at siten er et led eller 2 dybder. Det kan være det kan hjælpe mig lidt hvis du bare skriver ls og siger hvad du får der.
ActionpackedPIVII

Nå, nu på mirakuløst vis virker det pludselig. Nu har den startet op hver gang siden igår aftes, og tro mig, jeg har genstartet et par gange ;).

Ved ikke lige hvordan det er blevet løst men det virker i hvert fald.

Dog irriterer det mig en smule at vi ikke selv fandt ud af en løsning, da hvis det engang senere sker igen efterlader mig i samme situation. Og jeg har jo ikke mulighed for at prøve dit forslag mere da jeg ikke bliver præsenteret for Busybox konsollen mere.

Men jeg vil sige mange tak for de hurtige og gode forslag

Mvh
Steffen