gnome 2.32

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

gnome 2.32

Indlæg af nymark1 »

Hej
Jeg har fundet en hjemmeside, hvor der er en der laver en version at Gnome 2.32. til Fedora (så vidt jeg har forstået).
http://k3rnel.net/
Jeg har brugt et stykke tid på at vænne mig til Unity. Og egentlig synes jeg den er ok.
Men måske i et anfald af nostalgi fik jeg lyst til at prøve 10.04 på en usb-stick.
Jeg fik den tanke at Unity(og Gnome 3), selvfølgelig er lavet for at kunne fungere med touch-screens.
Og det er udmærket, men hvorfor egentlig droppe den klassiske gnome desktop helt? Jeg synes den passer ganske godt til en pc hvor man alligevel ikke har touchscreen.

Da det han laver er til Fedora, bliver det lavet som rpm. pakker (igen: så vidt jeg har forstået).
Men måske kunne nogen, med forstand på den slags, lave noget tilsvarende til Debian/Ubuntu?
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: gnome 2.32

Indlæg af AJenbo »

10.04 køre med Gnome 3.20, både 10.10 og 11.04 køre med gnome 2.32. I Ubuntu 11.04 kan du vælge at køre med Gnome bruger flade frem for Unity ved at vælge "Ubuntu Classic" under logind. Så der er ikke megen grund til at lave en sådan pakke. Ubuntu 11.10 vil dog være med Gnome 3.0.

Unity og Gnome Shell er ikke bare lavet til touch screens, og der er også mange dejlige genveje som du ikke ville kunne bruge til noget særligt på en touch screen. Unity er stadig ikke officelt til touch screen men man kan da godt se at de også har det i bag tanken, men hvordan vil du få launcheren frem kun med fingerne?
nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: gnome 2.32

Indlæg af nymark1 »

AJenbo skrev:10.04 køre med Gnome 3.20, både 10.10 og 11.04 køre med gnome 2.32. I Ubuntu 11.04 kan du vælge at køre med Gnome bruger flade frem for Unity ved at vælge "Ubuntu Classic" under logind. Så der er ikke megen grund til at lave en sådan pakke. Ubuntu 11.10 vil dog være med Gnome 3.0.

Unity og Gnome Shell er ikke bare lavet til touch screens, og der er også mange dejlige genveje som du ikke ville kunne bruge til noget særligt på en touch screen. Unity er stadig ikke officelt til touch screen men man kan da godt se at de også har det i bag tanken, men hvordan vil du få launcheren frem kun med fingerne?


Det skal jeg ikke kunne sige men der er nu flere eksempler allerede :
http://www.youtube.com/watch?v=Uv7ynkpdNzI

http://www.youtube.com/watch?v=mE0DDAI2TfI
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: gnome 2.32

Indlæg af zob »

Jeg vil bare lige sikre mig at du var med på Ajenbo's pointe inden du går hen og roder alt for meget ved din 11.04 installation.

Gnome 2.32 ER installeret. Du skal bare logge ud og vælge ubuntu klassisk og logge ind igen. Så har du den gamle desktop tilbage.

Hvis du havde fanget pointen, beder jeg dig tilgive mig min utidige indblanden.
nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: gnome 2.32

Indlæg af nymark1 »

zob skrev:Jeg vil bare lige sikre mig at du var med på Ajenbo's pointe inden du går hen og roder alt for meget ved din 11.04 installation.

Gnome 2.32 ER installeret. Du skal bare logge ud og vælge ubuntu klassisk og logge ind igen. Så har du den gamle desktop tilbage.

Hvis du havde fanget pointen, beder jeg dig tilgive mig min utidige indblanden.


Det er helt fint :)
Jo jeg ved godt at man i 11.04 kan vælge at logge ind i "Ubuntu Klassisk"
Men så vidt jeg ved forsvinder den mulighed med Ubuntu 11.10.
Og dermed er, så vidt jeg ved, den klassiske Gnome desktop væk
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: gnome 2.32

Indlæg af AJenbo »

nymark1 skrev:Men så vidt jeg ved forsvinder den mulighed med Ubuntu 11.10.
Og dermed er, så vidt jeg ved, den klassiske Gnome desktop væk

Muligheden for at vælge desktop (der er flere end bare gnome man kan vælge i mellem) forsvinder ikke så vidt jeg ved, men det gør Ubuntu classic godt nok, det burde dog være muligt at installere Gnome 3 og vælge dens Classic, den minder meget om gnome 2. Hvis man vil have den gamle gnome kan man jo også køre 10.10 med support frem til april 2012, eller 10.04 som har support frem til april 2013.
Jeg tror ikke der vil være nogen som begynder at se på at porte Gnome 2 til Ubuntu 11.10 før den er nået ind i beta fasen, er er for mange ting der kan ændre sig op til da til at det kan betale sig vil jeg tro.

nymark1 skrev:Det skal jeg ikke kunne sige men der er nu flere eksempler allerede :
http://www.youtube.com/watch?v=Uv7ynkpdNzI

http://www.youtube.com/watch?v=mE0DDAI2TfI

Første video er god nok, men han undergår så problemet ved ikke at maksimere vinduerne så launcheren bliver på skærmen. Min pointe var nok også mest at der var mindst 1 ting der virkede bedre med Mus end med touch :)

Anden video er med den gamle mutter baseret UNR, det er forgængeren til Unity, her kunne launcheren slet ikke skjules.

Jeg har prøvet Unity på en touch skærm, det virker ok, men der er mange ting der skal forbedres før det er klar til brug som en tablet.