Crontab kører ikke script

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Crontab kører ikke script

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Jeg tænker på når han vil teste scriptet, for hvis han har sat cron til at køre det som root vild det ikke have samme bruger mappe etc som hvis han tester det fra din egen konto, og så er det ikke sikkert scriptet vil fungere på samme måde som da han testede det fra hans egen bruger.

Det er en mulighed, og som upriviligeret bruger er det så bare den sædvanlige sudo:

Kode: Vælg alt

sudo /home/ubuntu/scripts/mysql_backup.sh

der prompter for kodeord

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
MaBoNi

Indlæg af MaBoNi »

Jeg kan sagtens kører sciptet uden nogen fejl med:

og sådan set også med:

/home/ubuntu/scripts/mysql_backup.sh

en ls -l af mappen viser følgende:

-rwxr-xr-x 1 root root 321 2011-06-25 09:49 mysql_backup.sh

Så kan ikke se jeg har lavet nogen fejl omkring selve scriptet... Fejlen må ligge i den måde jeg har sat det op i crontab. Synes ikke rigtig jeg kan finde en log for cron / crontab
// MaBoNi- Helt ny Ubuntu mand, men ret godt tilfreds indtil videre....
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

De burde optræde i syslog
lath

Indlæg af lath »

MaBoNi skrev:Jeg kan sagtens kører sciptet uden nogen fejl med:

og sådan set også med:

/home/ubuntu/scripts/mysql_backup.sh

en ls -l af mappen viser følgende:

-rwxr-xr-x 1 root root 321 2011-06-25 09:49 mysql_backup.sh

Så kan ikke se jeg har lavet nogen fejl omkring selve scriptet... Fejlen må ligge i den måde jeg har sat det op i crontab. Synes ikke rigtig jeg kan finde en log for cron / crontab

Ja så må det være noget med cron / crontab.

AJenbo har ret for i cron(8), som også kan åbnes med:

man 8 cron

står der næsten nederst:
cron logs its action to the syslog facility ’cron’, and logging may be controlled using the standard syslogd(8) facility.

så du skal altså tage et kig i syslog i mappen med log filer som er i:

/var/log

mappen

Det er nok bedre at filtrere lidt i indholdet, og da syslog starter med at skrive hvilket programer der logger noget, så kan du bruge det som filter, og det gøres således.

cat /var/log/syslog | grep CRON | less

der først spytter hele indholdet ud (cat /var/log) over til (|) grep som filtrerer alle linier ud hvor ordet CRON indgår, og putter resultatet (|) over til less der er en pager, så resultatet ikke ruller så hurtigt over skærmen ikke kan læse det.

imellem grep og less kan du bruge tail til at få et antal af de sidste linier ud, meget praktisk, feks de sidste 25 linier:

cat /var/log/syslog | grep cron | tail -n 25

da de godt kan være på en skærm har jeg udeladt det sidste:

| less

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
MaBoNi

Indlæg af MaBoNi »

Hmm ser ikke ud til den kører noget kl. 02:00 som den burde... Som jeg læser det så kører disse 3 opgaver hver time:

Jun 27 08:09:01 backupsolutions CRON[12758]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Jun 27 08:17:01 backupsolutions CRON[12823]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Jun 27 08:39:01 backupsolutions CRON[13114]: (root) CMD (  [ -x /usr/lib/php5/maxlifetime ] && [ -d /var/lib/php5 ] && find /var/lib/php5/ -depth -mindepth 1 -maxdepth 1 -type f
 -cmin +$(/usr/lib/php5/maxlifetime) -delete)

Men hvad betyder det så?? Ligner jo at det er PHP5 der kører en fast rutine for at lave noget, men hvad betyder "No MTA installed, discarding output"??
lath

Indlæg af lath »

MaBoNi skrev:Hmm ser ikke ud til den kører noget kl. 02:00 som den burde... Som jeg læser det så kører disse 3 opgaver hver time:

Jun 27 08:09:01 backupsolutions CRON[12758]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Jun 27 08:17:01 backupsolutions CRON[12823]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Jun 27 08:39:01 backupsolutions CRON[13114]: (root) CMD (  [ -x /usr/lib/php5/maxlifetime ] && [ -d /var/lib/php5 ] && find /var/lib/php5/ -depth -mindepth 1 -maxdepth 1 -type f
 -cmin +$(/usr/lib/php5/maxlifetime) -delete)

Men hvad betyder det så?? Ligner jo at det er PHP5 der kører en fast rutine for at lave noget, men hvad betyder "No MTA installed, discarding output"??

MTA er et akronym der står for Mail Transfer Agent = en SMTP mail server, altså en server der afsender emails.

Jeg ved ikke hvorfor den gerne vil bruge en MTA, måske du skulle kigge i crons konfigurationsfil?

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg. Tror det er backup programmet der er sat til at sende en status mail til standard mail kontoen på maskinen.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Jeg. Tror det er backup programmet der er sat til at sende en status mail til standard mail kontoen på maskinen.

ja, det lyder sandsynligt - det er det der hedder mysqldump.

iøvrigt faldt jeg over en detalje i scriptet i linien mysqldump kaldet:
Der står -uroot
og det skal nok være
-u root
kilde: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/mysqldump.html
--user=user_name, -u user_name

The MySQL user name to use when connecting to the server.

Det kan godt være at mysqldump selv kan splitte -uroot i 2 argumenter (så det bliver til -u root), men jeg ville ikke gøre det.

/Lars
MaBoNi

Indlæg af MaBoNi »

lath skrev:
AJenbo skrev:Jeg. Tror det er backup programmet der er sat til at sende en status mail til standard mail kontoen på maskinen.

ja, det lyder sandsynligt - det er det der hedder mysqldump.

Det kan det ikke være da jeg ikke har sat den til at kører sciptet hver time... Den besked kommer hver XX:09:01 Derudover kunne jeg ikke forestille mig mysqldump kan sende mails.. Det er kun til databasebrug og intet andet har heller ikke kunnet finde det i dens doc.
lath skrev:iøvrigt faldt jeg over en detalje i scriptet i linien mysqldump kaldet:
Der står -uroot
og det skal nok være
-u root
kilde: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/mysqldump.html
--user=user_name, -u user_name

The MySQL user name to use when connecting to the server.

Det kan godt være at mysqldump selv kan splitte -uroot i 2 argumenter (så det bliver til -u root), men jeg ville ikke gøre det.

/Lars

Det gør ikke nogen umiddelbar forskel på scriptet men har rettet det til... Det samme er jo gældende for passwordet.

Men nå tilbage til problemet... Fatter simpelthen ikke hvad jeg gør forkert... Findes der en GUI til CRON?? Kan være det går bedrer den vej...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Søg og du skal finde: [apt=gnome-schedule]Planlagte opgaver[/apt]
lath

Indlæg af lath »

Hvis man graver lidt i pakkearkiverne finder man spændende ting, f.eks.
automysqlbackup
automysqlbackup creates backup every day, week and month for all of your MySQL
database, to a configured folder. There's nothing to do but to install this
package, and you'll rest assured that you have a way to go back in the history
of your database.

Den tager backup af din mysql database og gør det med jævnlige mellemrum.

Det er nok nemmere at bruge den her pakke.

automysqlbackup pakken, som kommer fra Universe arkivet, har kun 1 afhængighed, ogdet er til mysql-client, og den anbefaler mutt (som trækker Postfix MTAen ind).

/Lars
MaBoNi

Indlæg af MaBoNi »

ENDELIG.... gnome-schedule gjorde arbejdet for mig... Nu virker det som det skal scriptet bliver kørt som det er sat til, men om jeg fatter hvad der har været galt med den anden crontab.

Vigtigst I fik det til at virke... Tak for hjælpen ;-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det var så lidt, du kan jo prøve at se hvordan den har skrevet det hvis du vil blive klogere på det.