Ikoner på skrivebord som i de gode gamle dage

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
cogitans

Re: Ikoner på skrivebord som i de gode gamle dage

Indlæg af cogitans »

Det frygtede jeg også, at du ville sige. Jeg håbede ikke, at dette var en løsning - de løsninger forsøgte jeg netop at slippe for ved at gå væk fra Windows XP ;-)

Nu søgte jeg på "ubuntu run nautilus from terminal" på google, og kørte så "gksu nautilus". Nu åbner Nautilus sig. Jeg gik ind i ikonet "desktop", og oprettede en ny fil (den eneste fil her). Når jeg nu minimerer Nautilus, så er Launcheren igen væk fra desktoppen, men til gengæld er den nye fil der - som det eneste.

Giver dette nye ideer?

Hov, i Terminalen, når jeg kører Nautilus, ser jeg nu, at der står:

sys:1: GtkWarning: XID collision, trouble ahead
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directort /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

cogitans skrev:kørte så "gksu nautilus". Nu åbner Nautilus sig.

gksu er bare en grafik udgave af sudo, så det er igen root brugerens skrivebord og bruger mappe du har gang i.

cogitans skrev:når jeg kører Nautilus, ser jeg nu, at der står:

sys:1: GtkWarning: XID collision, trouble ahead
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directort /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing

Får du den fejl både når du køre den med sudo og uden? Hvis vi skal finde en løsning er det bedste sted nok at kigge på hvad der kan være forskellen på når du starter den som administrator og som normal bruger. Det kunne godt virke som om du har fået ændret rettighederne for noget som en bruger normalt skal have adgang til.
cogitans

Indlæg af cogitans »

Betyder denne fejl egentlig ikke bare, at jeg ikke har sat nogle filer til at være delt på netværket, hvilket jo sådan set ikke er en fejl?

"sys:1: GtkWarning: XID collision, trouble ahead
Please ask your system administrator to enable user sharing"

Findes der ikke et sted i systemindstillingerne, hvor man kan konfigurere, hvad der skal ske ved forskellige hændelser - f.eks. ved højreklik på desktoppen?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jo alt kan jo ændres på den ene eller anden måde. Men problemet er ikke at den er sat til ikke at gøre noget, problemet er at du ikke har et skrivebord kørende. Det er det samme som ikke at kunne højer klikke i dokumenter når mappen ikke er åben. Problemet er at mappen skrivebordet ikke bliver åbnet på din maskine, skrivebordet er bare et stort mappe vindue der altid ligger bagerst og har gennemsigtig baggrund, det fungere på samme måde på windows (explorer) og mac (finder).

Jeg tror heller ikke den fejl du får skulle stoppe nautilus fra at køre, jeg får den godt nok ikke på min maskine men måske har du installeret noget samba som jeg ikke har.
Er det den eneste fejl du får og der ikke nogen forskel på om du skriver sudo nautilus, gksu nautiluds eller bare nautilus. Det bør det være. Men jeg undlader lige at nævnt hvilken så jeg kan være sikker på du har kigget efter ved alle tre ;)
cogitans

Indlæg af cogitans »

sudo nautilus:
filebrowser åbnes, og man kan nu højreklikke på skrivebordet og få en menu.

gksu nautiluds:
Sker intet. Hvis jeg antager, at der er stavefejl, og istedet skriver "gksu nautilus", så åbnes filebrowser, og man kan nu højreklikke på skrivebordet og få en menu.

nautilus:
Terminalen lukkes automatisk, og der kan IKKE åbnes menu via højreklik.

Men disse scenarier er der vel ikke noget nyt i. Det er forskellige skriveborde alt efter, om kommandoen køres med administrator-rettigheder eller ej.

Jeg kom forresten til at tænke over, at jeg da aldrig har sat samba til eller noget i den stil. Det undrede mig lidt, at der kom meddelelser omkring dette. Men så slog det mig, at fejlen nok skyldes, at versionen af Ubuntu er en server-version. Det er nok derfor, at der automatisk er sat noget samba til. Kan det have nogen indflydelse på skrivebords-problematikken, at det er en server-version af Ubuntu, jeg har kørende?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Åben terminalen og skriv kommandoerne der så du bag efter kan se fejl beskeden, det er dem der er interessante. Om det er server eller ej har ikke så meget at sige, det handler igen bare om hvilket pakker der er valgt fra start.
cogitans

Indlæg af cogitans »

nautilus:
Terminalen lukkes ned, så jeg kan ikke se nogle beskeder overhovedet.

gksu nautilus:
"Initializing nautilus-gdu extension"
og så skrives der ikke længere "user@ubuntu:~$"
altså man kan skrive i terminalen, men der sker intet ved det. Terminalen er nu blot et "tekstprogram".

sudo nautilus:
der skrives user@ubuntu:~$
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Selv om et program lukker kan du stadig læse de beskeder den har skrevet i terminalen. Går terminalen i stykker efter du har kort et program? Kan du ikke køre den samme kommando i samme terminal bagefter? Prøv at rykke ctrl+c for at sikre dig at programmet er lukket.
cogitans

Indlæg af cogitans »

Ved kommandoen "gksu nautilus", hvor terminalen ikke fortolkede kommandoer efterfølgende, har jeg nu forsøgt at trykke CTRL+C, hvorved terminalen igen opfører sig normalt.

"Selv om et program lukker kan du stadig læse de beskeder den har skrevet i terminalen."
Jo, men når der nu ikke åbner et program, men terminal-vinduet istedet forsvinder, så kan man vel ikke læse nogle beskeder? Det skal da være i en log i selve systemet så. Findes der en sådan?

"Kan du ikke køre den samme kommando i samme terminal bagefter"
Jeg kan ikke køre samme kommando i samme terminal-vindue igen, eftersom terminal-vinduet forsvinder. Men jeg kan åbne et nyt terminal-vindue, hvori samme scenarie udspiller sig igen.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det lyser yderst mystisk at terminalen lukker bagefter du har kørt en kommando, sker det også når du køre noget simpelt som uptime? Starter du terminalen helt for sig selv?

Du kan skrive standard output fra et program til en fil ved at skrive > fil.txt efter kommandoen.

Du kan eventuelt også prøve fra en ægte terminal ved at trykke ctrl+alt+f1. Her er det nok nemmest at gemme til en fil og så gå tilbage til grafisk bagefter, det er terminalen på f7. Nautilus vil ikke kunne starte fra den ikke grafiske terminal, men forhåbentlig kan den nå til hvor problemet er.
cogitans

Indlæg af cogitans »

Jeg har lige åbnet terminalen, og kørt "nautilus". Eftersom computeren nok ikke havde læst alt ind i hukommelsen, så kunne jeg nå at se, hvad der skete i terminalen, da det jo går lidt langsommere. Det eneste, der skete, var, at der blev skiftet linie, og så at terminalen så opførte sig korrekt. Men efter 2-3 sekunder lukkede terminalen dog ned igen, som den plejer. Og ja, det eneste jeg har åbnet er Terminalen.

Jeg forsøgte også med "nautilus > output.txt". Men i "output.txt" står der intet.

Terminalen lukker KUN ned, ved eksekvering af "nautilus". Altså kan f.eks. "uptime" godt eksekveres uden terminalen lukkes automatisk.

Ved "ctrl+alt+f1":
Jeg skriver "nautilus" -> terminalen skriver "Could not parse arguments: Cannot open display".
Hvordan skulle det du skrev om F7 forstås? Når jeg trykker F7 sker der intet.

I dag har jeg også forsøgt, at installere gnome-desktop + unity på min bærbare. Efter jeg gjorde det, er alle mine dokumenter forsvundet fra mit skrivebord. Måske har det noget at gøre med, at launcheren fylder hele skærmen, så dokument-ikonerne simpelthen ligger udenfor skærm-grænserne?
Hvorom alting er, så kan jeg godt højreklikke på den bærbare. Men i "menuen" er der dog kun 1 valgmulighed: "Skift baggrundsbillede". Er dette normalt, eller kan det også være et tegn til problematikken på min stationære?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Unity er vist ikke mere end 48px bred så du må da køre en utrolig lav opløsning på den maskine?

cogitans skrev:Hvordan skulle det du skrev om F7 forstås? Når jeg trykker F7 sker der intet.

Du trykker ctrl+alt+(en f* tast) for at vælge en af de 9 terminaler. Den grafiske brugerflade køre som standard på terminal 7, altså trykker du ctrl+alt+F7 for at skifte tilbage til den grafiske brugerflade.

cogitans skrev:Hvorom alting er, så kan jeg godt højreklikke på den bærbare. Men i "menuen" er der dog kun 1 valgmulighed: "Skift baggrundsbillede". Er dette normalt, eller kan det også være et tegn til problematikken på min stationære?

Nej det er ikke normalt, du brude få stort set samme reaktion som når du klikker i et normalt mappe vindue.
cogitans

Indlæg af cogitans »

Jeg er ikke helt klar over, hvad Unity helt nøjagtig er. Men jeg går ud fra, at det er launcheren. Hvis det er korrekt opfattet, så kan jeg bedre få de 48px til at stemme med det, jeg har oplevet sidst. For da jeg trykkede ALT+F1 (tror jeg nok, det var) så kom der en menu frem, som var ligesom launcheren. Den havde de samme menu-punkter i, og den var meget mindre end launcheren, som eller er at finde på skrivebordet.

Så det er altså en fejl, at launcheren fylder ved ca. 400px i højden og ca. 2x200px i bredden? For opløsningen på maskinen er så høj, som den kan være, uden det har indvirkning på ydeevnen.

Du trykker ctrl+alt+(en f* tast) for at vælge en af de 9 terminaler. Den grafiske brugerflade køre som standard på terminal 7, altså trykker du ctrl+alt+F7 for at skifte tilbage til den grafiske brugerflade.

Ah, okay. Ja, jeg løste problemet med ikke at kunne komme tilbage til det grafiske skrivebord ved at lave en reboot.

Nej det er ikke normalt, du brude få stort set samme reaktion som når du klikker i et normalt mappe vindue.

Er der mulighed for at man kan genskabe launcheren til default tilstand, geninstallere den eller lignende?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Alt+f1 er burde bare bring launceren frem på samme måde som hvis du køre musen ud i venstre side af skærmen. Et tryk på knappen øverst til venstre (alt+F2 eller windows-tasten) vil vise dashen, og øverst på skærmen er finder man menu bjælken. Det er det der er Unity.

Launcher og menu bjælken tager begge plads fra skrivebordet, men det gør dashen ikke.

Jeg er ikke helt sikker men det kunne godt lyde lidt som om du få Unity og Gnome 2.x på samme tid?

Normal udsende skrivebord:
Billede

Dash:
Billede

Gnome 2.x menuen:
Billede
cogitans

Indlæg af cogitans »

Det ser i hvert fald ikke helt rigtigt ud, når jeg sammenligner med dine skærmbilleder.

Kan jeg også indsætte skærmbilleder her?

Inde i Tweak står der:

Computer details:
Distribution:
Ubuntu 10.04 lucid

Desktop environment:
GNOME 2.30.2 (Ubuntu 2010-06-25)

Kernel:
Linux 2.6.32-32-generic
Senest rettet af cogitans 27. jun 2011, 22:56, rettet i alt 1 gang.