Ikoner på skrivebord som i de gode gamle dage

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
cogitans

Ikoner på skrivebord som i de gode gamle dage

Indlæg af cogitans »

Jeg har lige opdateret til Unity-Gnome-versionen af den seneste version af Ubuntu.

Men hvor er mine ikoner på skrivebordet nu? Jeg har søgt efter en løsning på problemet, men intet virker. Jeg har f.eks. været inde i Compiz, Windows, System-Settings og meget andet. Men intet hjælper.

Der skulle også være mulighed for at højreklikke på skrivebordet, og oprette filer gennem dén menu. Men der sker intet på min computer, når jeg højreklikker - hverken på skrivebords-baggrunden eller på skrivebordet (jeg går ud fra, at skrivebordet kun er den del, som er "indrammet", så det har en lidt anden baggrundsfarve - hvorfor skal skrivebordet overhovedet være opdelt sådan, at der er en del af skrivebordet, som man faktisk kan interagere med, og så en anden del, som kun optræder som baggrund?).

Flere vejledninger har også givet udtryk for, at der skulle installeres nogle flere ting i systemet, før man kan opnå det ønskede. Jeg har fulgt disse vejledninger, og installeret nogle ting, men det hjælper ikke.

Så hvordan får man mulighed for, at kunne have/gemme ikoner på skrivebordet, som kan åbnes ved simpelt klik på dem?

På forhånd mange tak!

PS:
Jeg har f.eks. fulgt denne vejledning:
http://www.smartietips.com/2011/06/08/show-and-hide-desktop-icons-in-gnome-linux/
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ikoner på skrivebord som i de gode gamle dage

Indlæg af AJenbo »

Er det 11.04 du har opgraderet til?

Den guide du har fundet er til Gnome Shell, Ubuntu bruger Unity hvor du stadig burde have ikoner på skrive bordet, for håbnetlig har guiden ikke resulteret i flere problemer.

Det er Nautilus der står for at tegne og styre indholdet på skrivebordet. Prøv at åbne en terminal og skriv følgende kommando:

Kode: Vælg alt

killall nautilus
nautils

Hvis det får dine skrivebordsikoner tilbage kan du nok løse problemer ved at tilføje nautilus som et opstarts punkt i opstartsprogrammer.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Den vejledning, som du henviser til er ikke til unity, men til Gnome. Men det burde være lige ud ad landevejen at lave genvejsikoner på skrivebordet også i unity på samme måde (højreklik på skrivebordet > tilføj genvej > udfylde oplysninger om genvejen > o.k.) - det kan jeg i hvert fald uden problemer.
Det eneste ekstra jeg ved af at have installeret i den retning er CompizConfig Settings Manager - som gør det let at konfigurere unity.
Kan du ikke gøre det på den måde, må der jo være et andet problem - som jeg ikke umiddelbart kan se hvad er. Men det kan være at andre kan hjælpe finde ud af det.
Men en af ideerne med unity er bl.a. jo også at holde skrivebordet rimeligt frit, for i stedet at lægge programåbning osv over i launcheren (søjlen til venstre på skærmen). Der er et par gode tips til at lave quicklists med ens mest brugte genveje i launcheren på denne side
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
cogitans

Indlæg af cogitans »

Nautilus var ikke installeret pr default, så nu har jeg installeret det. Når jeg kører det via "sudo nautilus", så ændrer hele skrivebordet sig (dvs. det smarte nye ikontræ (launcheren) forsvinder, og hele skrivebordet bliver fuldstændigt blankt).

Efter dette er gjort, har jeg nu også mulighed for at højreklikke, og derefter få mulighed for at oprette et ikon.

Før jeg opgraderede versionen af Ubuntu, havde jeg Kubuntu installeret. Ja, det vil vel sige, at jeg blot tilføjede en desktop-version så.
Jeg opgraderede versionen via Softwarecenter, hvor jeg installerede "gnome do" - jeg går ud fra, at desktoppen nu er af typen "Unity/Gnome" ?

Var der ikke en kommando, som viste hvilket OS man har installeret?

Men nu har jeg altså ikke adgang til nogle menu-punkter, så jeg kan ikke starte nogle programmer op uden brug af terminalen mere.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

sudo bruger man til at give adgang til administration af systemet, det er ikke det du skal på dit skrivebord og der for skal du ikke bruge det her, sansynlig vis vil det og resultere i at du får root brugerens indhold frem for dit eget, og du kan risikere at ødelægge dele af systemet. Det er bedst at kopiere kommandoer så du får skrævet dem præsis på samme måde som de bliver givet.

Ja det lyder godt nok som om du har fået installeret halvdelen af Unity/Gnome. Hvis du vil hente resten ind kan du prøve at installere ubuntu-desktop, vil du heller tilbage til KDE kan du installere kan du installere kubuntu-desktop, det vil så nok også være en ide at afinstallere unity og nautilus.

Kubuntu er bare Ubuntu med KDE valgt som skrivebordsmiljø, hele det underliggende system er det samme, man kan have flere skrivebordsmiljøer installeret på samme tid, her vælge man så et skrivebordsmiljø under logind skærmen.

Opgradering sker ikke via softwarecenteret men via opdateringshåndteringen.
cogitans

Indlæg af cogitans »

Jeg prøvede skam også uden "sudo" først, men det gav ikke nogen respons. Så forsøgte jeg med "sudo" foran, og så skete der noget. Så var der også en stavefejl i "nautilus" i det oplyste. Jeg prøvede dog ikke at køre den tilrettede kommando uden "sudo" først.

Jeg fandt denne version af desktoppen via en LiveUSB, og den så godt ud. Derfor ville jeg installere den som det primære på min faste installation også. Men nu begynder problemerne så....

Hvordan får jeg "Launcheren" tilbage igen?

Og hvorfor lyder det som om, jeg kun har fået installeret halvdelen af Unity/Gnome? Bør jeg ikke installere den sidste halvdel så?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

cogitans skrev:Og hvorfor lyder det som om, jeg kun har fået installeret halvdelen af Unity/Gnome?

Fordi du mangler skrivebordet og det hele er ved at falde fra hinanden.

cogitans skrev:Bør jeg ikke installere den sidste halvdel så?

Det skulle gerne ske hvis du installere ubuntu-desktop.
cogitans

Indlæg af cogitans »

Nu har jeg installeret resten af ubuntu-desktop, hvorved launcheren kommer frem igen. Men alt andet, som vi fik frem før, er væk igen. Altså kan jeg ikke højreklikke på skrivebordet, og få en menu frem.

Så vi er "back to square one" - hvad kan vi så prøve som løsning?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

killall nautilus 
nautilus
cogitans

Indlæg af cogitans »

Nope - "killall nautilus" og "nautilus" har ikke nogen indvirkning andet end at terminalen forsvinder. Det er f.eks. ikke muligt at få menu frem efter højreklik.

Jeg ved ikke, om det har nogen indflydelse (tror det ikke), men jeg har næsten lige reetableret min ubuntu-installation. Dvs. efter jeg skrev mit kodeord ind i login-skærmen, så gik skærmen blot i sort. Det løste jeg ved at holde SHIFT nede under booting, og vælge "terminal med netværksadgang". Så kørte jeg en "sudo apt-get update", "sudo apt-get upgrade", "sudo apt-get install ubuntu-desktop" og "sudo apt-get install xserver-xorg".
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv eventuelt at oprette en test bruger så kan vi se om det er noget der er galt med dine bruger indstillinger.
cogitans

Indlæg af cogitans »

Tilføjede bruger:
sudo useradd testuser
sudo passwd testuser

Ved nyt login kom der vinduer med beskederne:
1:
Could not update ICEauthority file / home/testuser/.ICEauthority
2:
There is a problem with the configuration server. (/user/lib/libgconf2-4/gconf-sanity-check-2 exited with status 256)
3:
Nautilus could not create the following required folders: /home/testuser/Desktop, /home/testuser/.nautilus
4:
The panel encountered a problem while loading "OAFIID:GNOME_IndicatorApplet".
5:
The panel encountered a problem while loading "OAFIID:GNOME_FastUserSwitchApplet"

Jeg valgte "Delete the applet from the configuration", så jeg kunne få adgang til det nye skrivebord. Men det eneste der var vist på skrivebordet var et "lyn", et "ur" og et "ikon" for Ubuntu øverst i venstre hjørne.
I forsøg på at kunne logge ud igen, højreklikkede jeg på "Gnome Panel" (som har de førnævnte ikoner) og valgte "properties". Så fik jeg fejlen: "Could not retrieve information about the file. Error stating file '/home/testuser': no such file or directory".

Jeg ville lukke ned via ALT+F2, hvor jeg skrev "sodu shutdown -h now". Så kom der en terminal frem, som bad om kodeord. Efter jeg skrev kodeord, forsvandt terminalen igen og intet mere skete. Så jeg måtte slukke for systemet på den "hårde" måde.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

cogitans skrev:Jeg valgte "Delete the applet from the configuration", så jeg kunne få adgang til det nye skrivebord. Men det eneste der var vist på skrivebordet var et "lyn", et "ur" og et "ikon" for Ubuntu øverst i venstre hjørne.

Så har du valgt at fjerne dem frem for at løse problemet og må så manuelt tilføje dem hvis du vil have dem igen.

cogitans skrev:Så fik jeg fejlen: "Could not retrieve information about the file. Error stating file '/home/testuser': no such file or directory".

Fejlen er nok at du ikke oprettede en bruger mappe til den nye bruger. Prøv i stedet følgende kommando, der skal du ikke selv stå for opsætningen af brugeren:

sudo adduser testbruger

(ikke useradd)

Hvis du ikke er så meget til terminalen og heller vil have noget grafisk burde du også kunne bruge:

users-admin

cogitans skrev:Jeg ville lukke ned via ALT+F2, hvor jeg skrev "sodu shutdown -h now". Så kom der en terminal frem, som bad om kodeord. Efter jeg skrev kodeord, forsvandt terminalen igen og intet mere skete.

Det er sudo og ikke sodu, men når den spørg om kode har du nok skrevet det rigtig, der er forresten også en genvej der heder.

sudo halt

Bruger er nok blevet afvist fra sudo da du ikke tildelte den administrative rettigheder.
Hvis du vil have vinduet til at blive så du kan se fejl beskeder kan du i stedet for at afvikle kommandoen direkte fra kør åbne terminalen ved at skrive:

gnome-terminal

Eller du kan få en gæte terminal ved at trykke ctrl+alt+f1
cogitans

Indlæg af cogitans »

Ah, okay. Så lærte jeg da lidt om, hvordan man tilføjer brugere :-)

Nu har jeg tilføjet en bruger efter dine anvisninger, logget ind som den og testet højreklik-menu. Men der kommer ingen menu frem.

Før jeg forsøgte dette, har jeg også søgt lidt på google. Så jeg har kørt kommandoerne:

sudo touch /forcefsck

samt

sudo apt-get update
sudo apt-get install --fix-missing

Men dette har heller ikke hjulpet.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du ellers kan åbne nautilus på normal vis og killall nautilus; nautilus ikke hjælper så kan jeg ikke lige komme på hvad der kan være galt med dit system. Mit eneste andet forslag ville være at lave en opgraderings installation, eller en helt ny installation.