Installation på en Sony Vaio Serie E

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
garcia
IRC nickname: garcia
Geografisk sted: Velling, Ringkøbing

Installation på en Sony Vaio Serie E

Indlæg af garcia »

Hej,

Jeg har en Sony Vaio Serie E 64b, fra sidste år, kører Windows 7. Jeg bruger den mest til udvikling af hjemmesider i HTML og PHP. Jeg bruger Notepad++, Netbeans 7, GIMP, Inkscape og WAMP og drømmer om at gå 100% OpenSource. Jeg bruger mest Chrome, men også Firefox, Opera, Safari og IE9 (for at se, hvordan en website ser ud).

I forhold til Ubuntu, har jeg prøvet før uden held. Gik mere eller mindre godt med OpenSuse, men computeren gik i sort efter en tid.

Men Ubuntu har jeg ikke haft held indtil videre. Jeg kunne ikke køre den fra en CD, slet ikke installere den, ikke engang på en virtuel maskine (Virtual Box).

Nu har jeg samlet mod igen og ville gerne prøve igen. Problemet er at installations CD'en vil ikke køre, den starter, og stopper efter kort tid.

Nogle ideer? På forhånd tak.

Jeg har kigget lidt rundt omkring forummet. Ser godt ud. Kunne godt tænke mig en mentor, først og fremmest til at hjælpe mig med installationen men også til at lære at omgås med Linux/Ubuntu ("sudo" lyder så mystisk for mig!!!) :shock:

David,
Velling, Ringkøbing
/david
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation på en Sony Vaio Serie E

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet

Det lyder godt nok mystisk at du ikke engang kan få det til at køre i VitrualBox, har du prøvet at lave et md5 tjek på den iso du bruger? Får du slet ikke noget billed? Han du starte andre systemer i VirutalBox? Prøv eventuelt at opdatere BIOS.

Der er ikke en linux udgave af Notepad++, men der er mange andre editors, men Notepad++ skulle vist også kunne køre via Wine. Din WAMP må du så skifte ud med en LAMP men det er også en forbedring i de fleste hen sener :)

IE9 får du nok ikke op at køre, Den eneste udgave der køre problem frit er vist IE6, selv om jeg dog har fået IE7 op på et niveau hvor der kun var lidt grafikfejl i GUI (hvilket jeg også har oplevet på en XP maskine). Safari skulle også kunne køre uden problemer under Wine.

sudo står for "Super User DO" altså du vil have noget udført som super bruger med adgang til hele systemet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg har kigget lidt rundt omkring forummet. Ser godt ud. Kunne godt tænke mig en mentor, først og fremmest til at hjælpe mig med installationen men også til at lære at omgås med Linux/Ubuntu ("sudo" lyder så mystisk for mig!!!) :shock:

Links til eksterne Guides og HowTo's har vi en masse gode guides om terminalen og kommandoer.

Her er et par af dem :
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=58
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=64
http://fosswire.com/post/2007/08/unixlinux-command-cheat-sheet/
http://fosswire.com/post/2008/04/ubuntu-cheat-sheet/
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#54

Vedr. det med en mentor og at lærer terminalen, så tænkte jeg at det kunne være sjovt at se om jeg kunne lave en aften på #ubuntu-dk-skole-klasse , hvor jeg lavede en gennemgang af "brug af terminal og kommandoer for begyndere", men jeg skal selvfølgeligt lige få skrevet lidt på det først ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
garcia

Indlæg af garcia »

Hej og tak for svarene.

Min første prioritet lige nu er at få Ubuntu installeret. Jeg har kørt CD'en og installationen starter men det går i stå på et tidspunkt (ser ud som om det kører i ring?).

Men jeg har prøvet med Ubuntu 10. Jeg går i gang med en ny installation af Ubuntu 11 i næste uge. Lad os håbe på at det går godt. Jeg kommer nok hertil med spørgsmål og råb om hjælp.

Christian, håber på at du kan vente med sådan en terminal aften, så jeg kan følge med (forhåbentlig med Ubuntu installeret ;) )

God weekend
/david
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Vedr. install, så vil jeg foreslå at du tjekker Md5-sum, det er beskrevet i denne guide Brænding og diskkontrol (md5 hash kontrol) af Ubuntu cd´en.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
garcia

Indlæg af garcia »

Det gør jeg.

Et spørgsmål til: er det noget gal med Ubuntu 64-bit? På ubuntu.com anbefales det at downloade ubuntu 32-bit. Er det det, jeg skal ellers kan jeg roligt downloade Ubuntu 64-bit? (Jeg har Windows 7 64-bit nu)
/david
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil tro at man, hvis man leder længe nok, godt kan rende ind i at der er enkelte programmer i softwarecenter, som ikke kan installeres på 64bit. Men personligt har jeg kørt 64bit i flere år, og det har virket både stabilt og uden problemer af nogen art.

garcia

Indlæg af garcia »

Hold da op! Jeg har lige installeret Ubuntu med Wubi på 20 minuter.

Det ser ud til at køre godt.

Kan jeg blive ved at køre Ubuntu på den måde (altså med Wubi) eller anbefales det at installere en "rigtig" dual boot?

Og hvis ja, hvordan kan jeg give lidt mere plads til hukommelse (lige nu er det 17GB)?

(Sendt fra min nye Ubuntu maskine 8-) )
/david
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Nu du har installeret Wubi, så brug det da til at se om Ubuntu er noget for dig, og så kan du lave en "rigtig" dualboot senere.

Jeg vil helt klart anbefale en rigtig install, da Ubuntu så ligger på sit eget filsystem, og dermed er meget mere stabilt.

Ved en "rigtig" install skal du helt ompartitionere, så det med hvor meget plads Ubuntu har nu, er meget nemt at ændre (ved en ny install).

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

En Wubi installation er mest ment til at teste Ubuntu i en periode. Du kan ikke udvide drevet, opgradering til en fuld installation skal forgå ved at du laver et backup og laver en rigtig installation, men det burde være fint til at køre som en start.

Du bliver lige nød til at være lidt mere præsis omkring hvor du går død i installationen hvis vi skal kunne hjælpe dig, mig udmelbare gæt vil være at du allerede har 4 primære partitioner på din computer for de firmaet der har sat den op ikke tænker fremad.
garcia

Indlæg af garcia »

Jeg mener nok, jeg lavede en wubi installation også i sidste år, hvor det ikke lykkedes. Derfor min begejstring i går.

Jeg forstår godt, det bedste er en "rigtig installation" (som foreløbigt vil være en dual boot).

Efter wubi-installationen, brandte jeg en CD med en ISO og prøvede at installere den. Det gik ikke længere end at vise Ubuntu logo med prikkerne neden under. Ventede i laaaang tid, og skete ingen ting. Det er mere eller mindre det samme, der skete sidste år.

Jeg tjekkede md5-sum. Det var rigtigt på iso-filen (på en USB-stik) men ikke rigtigt på CD'en.

Betyder det, at jeg skal brænde en ny CD? Jeg gjorde det i går til den laveste hastighed, for at sikre i mod fejl. Hvordan får man garanti, at CD'en bliver brandt rigtigt?

Partitioner: hmm, så vidt jeg ved, vaio'en kommer med 2. Men som sagt, prøvede jeg at installere OpenSuse sidste år, så det kunne være at der er flere, som jeg ikke har optaget. Jeg kigger på det i løbet af weekenden.

Hvad jeg vil lave nu: tjekke PC'en for partitioner og prøve at installere med USB-stikken.

I høre fra mig.
/david
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hvordan får man garanti, at CD'en bliver brandt rigtigt?

Det er sådan set det som Md5-sum gør, den kontroller om alt på den brændte disk er i orden, og hvis ikke det tal passer, er der dømt problemer.

Det kan være at du har en stak dårlige cd''er. Det problem har jeg engang selv haft, så jeg fik da brændt en god stak inden at jeg fandt ud af den fejl (resten af de skiver blev smidt ud).

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Sørg også for at tjekke ISO for dy brænder.

Når sammen med pakkerne kommer kan du trykke esc for at se hvad der sker bag tæppet, de kan være der opstår en fejl, eller den går død på et bestemt punkt.
garcia

Indlæg af garcia »

I stedet for at prøve med en ny kopi af ISO filen, prøvede jeg i går med en USB installation. Det gik så nemt og hurtigt og har ikke haft problemer indtil videre.

Næste trin er installation af LAMP.

Tak for hjælpen.
/david
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Åben terminalen og skriv

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server libapache2-mod-auth-mysql php5-mysql phpmyadmin