Hejsa,
Jeg ville gerne spørge lidt ind til det med at placere genveje på skrivebordet. Jeg ved godt at man på skrivebordet kan højreklikke og vælge "Opret genvej..." men hvor finder man programmet man vil linke til ?
I det aktuelle tilfælde ville jeg gerne linke til DosBox som er installeret via Softwarecenteret, men jeg synes simpelthen ikke at jeg kan finde programmet og/eller mappen med programmet på harddisken. Programmet er der, for kan starte det via ikonet i bjælken i venstre side.
I Windows der linker man jo bare til f.eks. en .exe eller .bat-fil.
Grunden til jeg spørger er også foruden for at linke til en fil/program at kunne benytte sig at diverse parameter til programmet.
På forhånd mange tak.
Genveje på Skrivebord
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Genveje på Skrivebord
Næsten alle programmer i Ubuntu kan man linke til ved bare at skrive programmet navn, det gælder også for dosbox. Det fungere sådan da næsten alle programmer har deres eksekverbare fil, eller et link til den, i /usr/bin eller /usr/sbin
Er du i tvivl om hvordan ikonerne linker til et bestemet program kan du undersøge det ved at se egenskaberne for genvejen i programmet Hovedmenu.
Er du i tvivl om hvordan ikonerne linker til et bestemet program kan du undersøge det ved at se egenskaberne for genvejen i programmet Hovedmenu.
-
Okay, så blev jeg lige det klogere
Mange tak.
Hvordan kan det i øvrigt være at den Hovedmenu ikke er til at se ? Skal den aktiveres manuelt i 11.04 ?
Er det en udfaset del som endnu ikke er helt fjernet ? Så den jo i 10.04 da jeg kortvarrigt havde det inde.
Mange tak.
Hvordan kan det i øvrigt være at den Hovedmenu ikke er til at se ? Skal den aktiveres manuelt i 11.04 ?
Er det en udfaset del som endnu ikke er helt fjernet ? Så den jo i 10.04 da jeg kortvarrigt havde det inde.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
kfj1972 skrev:Er det en udfaset del som endnu ikke er helt fjernet ?.
Ja, du kan gå tilbage til den ved at vælge klassisk ubuntu, du får den også hvis ikke du har 3D driver. Den vil ikke være der som standard i næste udgave.
Du kan foresten også se opdelingen under programmer øverst til højre.