Kan ikke installere ubuntu 11.04
-
Kan ikke installere ubuntu 11.04
Hej
Jeg har problemer med at installere ubuntu på min ældre bærbar. Når jeg booter fra cd'en kommer der kun det første billede hvor jeg kan trykke på en tast og så komme ind i opsætningsmenu:
Hvis jeg så vælger installer eller prøve uden at installere, så bliver skærmen sort og markøren står bare og blinker oppe i hjørnet. Indtil videre har jeg prøvet at vente en kvarter, for at se om der sker noget, men det gør der ikke.
Hvis jeg ikke trykker på en tast og bare lade den køre videre kommer der også en blinkende markør i hjørnet.
Jeg har også prøvet det med nomodeset, det ændrer heller ikke noget
Jeg har både prøvet en cd med 11.04 og 10.04 og der sker det samme.
Er der nogen der har en idé til hvad der er galt?
Det skal lige siges at jeg er HELT NY inden for ubuntu
JJ
Jeg har problemer med at installere ubuntu på min ældre bærbar. Når jeg booter fra cd'en kommer der kun det første billede hvor jeg kan trykke på en tast og så komme ind i opsætningsmenu:
Hvis jeg så vælger installer eller prøve uden at installere, så bliver skærmen sort og markøren står bare og blinker oppe i hjørnet. Indtil videre har jeg prøvet at vente en kvarter, for at se om der sker noget, men det gør der ikke.
Hvis jeg ikke trykker på en tast og bare lade den køre videre kommer der også en blinkende markør i hjørnet.
Jeg har også prøvet det med nomodeset, det ændrer heller ikke noget
Jeg har både prøvet en cd med 11.04 og 10.04 og der sker det samme.
Er der nogen der har en idé til hvad der er galt?
Det skal lige siges at jeg er HELT NY inden for ubuntu
JJ
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Kan ikke installere ubuntu 11.04
Hej og velkommen til forum.
Jeg vil foreslå dig at prøve Ubuntu alternate http://se.releases.ubuntu.com/11.04/ubuntu-11.04-alternate-i386.iso
Jeg vil foreslå dig at prøve Ubuntu alternate http://se.releases.ubuntu.com/11.04/ubuntu-11.04-alternate-i386.iso
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Hey Christian
Tak for dit råd, desværre hjælper det ikke. Der kommer stadig en sort skærm efter jeg vælger installér, men nu uden en blinkende markør i venstre hjørne....
JJ
Tak for dit råd, desværre hjælper det ikke. Der kommer stadig en sort skærm efter jeg vælger installér, men nu uden en blinkende markør i venstre hjørne....
JJ
-
- Admin
Jeg kan ikke lige pejle mig ind på problemet uden mere info.
1: Hvad er det for en pc og hvilken specs. har den ?
2: Er det en "ren" ubuntu eller en dualboot som du forsøger at lave ?
3: Husker du at brænde ved laveste hastighed ?
1: Hvad er det for en pc og hvilken specs. har den ?
2: Er det en "ren" ubuntu eller en dualboot som du forsøger at lave ?
3: Husker du at brænde ved laveste hastighed ?
-
Det er en Asus M2400N med Pentium M 1.6 GHz - Centrino - RAM 512 MB
Det er en ren ubuntu installation
Jeg har ikke prøvet at brænde med laveste hastighed...
Vil det hjælpe noget hvis jeg formatterer computeren først?
Kunne det være det ville hjælpe hvis jeg opdaterede bios (hvis den kan)?
Det er en ren ubuntu installation
Vil det hjælpe noget hvis jeg formatterer computeren først?
Kunne det være det ville hjælpe hvis jeg opdaterede bios (hvis den kan)?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jeg har oplevet et par maskiner der ikke kune starte Linux uden en BIOS opdatering. Der ud over kan du prøve at lave en md5 revalidering af den.
-
- Admin
Jeg skal ikke kunne sige at det præcist er fejlen, men vi har set temmelig mange eksempler på at høj hastighed var problemet, så jeg ville forsøge med laveste hastighed, og en ny install.
-
Tusind tak for jeres råd, men der er stadig ingenting der virker. Har prøvet at brænde en cd med laveste hastighed, og det gav ingen forskel.
Jeg kan ikke finde en opdatering til bios, men hvis jeg kan komme frem til "velkomst-skærmen", så er det vel ikke problemet, eller?
Vil det hjælpe hvis harddisken blev formatteret?
Jeg kan ikke finde en opdatering til bios, men hvis jeg kan komme frem til "velkomst-skærmen", så er det vel ikke problemet, eller?
Vil det hjælpe hvis harddisken blev formatteret?
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Hvis du har mulighed for det, så prøv med en alternate install. Den kan findes her: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/alternative-download
Hilsen Nicky
Hilsen Nicky
-
- Admin
JJH skrev:Jeg kan ikke finde en opdatering til bios, men hvis jeg kan komme frem til "velkomst-skærmen", så er det vel ikke problemet, eller?
Velkomst skærmen ser sådan her ud:
Så vidt jeg forstod på dit oprindelige indlæg nåede du ikke så langt men kun til den avanceret opstarts vælger.
-
TitanusEramius skrev:Hvis du har mulighed for det, så prøv med en alternate install. Den kan findes her: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/alternative-download
Hilsen Nicky
Jeg har prøvet alternative versions, her forskellen kun at ikke behøver at taste en tast, det kommer automatisk.
AJenbo skrev:Velkomst skærmen ser sådan her ud:
Ja ok, jeg mener den skærm der kommer frem når man trykker på en tast efter det billede jeg har vist i første indlæg. Der hvor man kan vælge installér, teste hukommelse mm.
Det er ærgerligt at det ikke virker, havde lige glædet mig til at prøve ubuntu....
-
- Admin
Nu er det jo også en lidt ældre pc, så måske lidt alternativer kunne være en mulighed ?, du kan se lidt screenshots i denne tråd https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=36&t=14175 , og feks. Puppy er ret flot bygget op, og bruger meget mindre end Ubuntu i ram.
-
- Admin
Jeg tror egentligt at jeg selv ville forsøge med Debian, det ligner rimeligt meget Ubuntu, dog er der ikke Unity skrivebordmiljøet, men Gnome virker efter min egen mening også bedre.
-
- Admin
JJH skrev:AJenbo skrev:Velkomst skærmen ser sådan her ud:
Ja ok, jeg mener den skærm der kommer frem når man trykker på en tast efter det billede jeg har vist i første indlæg. Der hvor man kan vælge installér, teste hukommelse mm.
Det er desværre før Linux bliver indlæst, dit problem kunne godt lyde som en bærbar jeg hade hvor det var en fejl i BIOS der gjorde den ikke kunne starte Linux, der var der så heldigvis en opdatering til det.
-
Jeg må på jagt efter en opdatering til bios'en...
Jeg kom lidt videre i dag da jeg prøvede med en usb-stick i stedet. Den kom med følgende skærm billede , der var vist flere linier i starten, men dette er det sidste den skrev.
Der skete det samme om jeg valgte installer eller kør fra usb
Giver det nogen mening?
JJ
Jeg kom lidt videre i dag da jeg prøvede med en usb-stick i stedet. Den kom med følgende skærm billede , der var vist flere linier i starten, men dette er det sidste den skrev.
Der skete det samme om jeg valgte installer eller kør fra usb
Giver det nogen mening?
JJ