Ny bruger af Ubuntu søges til test af guides.

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Ny bruger af Ubuntu søges til test af guides.

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej

Jeg har en guide, som jeg gerne vil have testet af andre her i forum, det drejer sig om den "nye" grafiske udgave af "trin for trin guiden", specifik afsnittet hvor der bruges grafisk metode, da dette er den nye del af guiden.

Normalt er det de mere erfarne brugere herinde, som jeg lokker med til den slags, men i dette tilfælde er jeg mere interesseret i hvordan en helt ny Ubuntubruger læser/forstår/bruger guiden, så jo mere "grøn" du er til Ubuntu, jo bedre et resultat/tilbagemelding bliver det, da guiden jo netop er skrevet for at nye brugere kan være med.

Kort sagt : Er guiden til at forstå og bruge, for en som ikke har den store erfaring med Ubuntu ?


Selve indholdet i guiden har jeg selv testet godt og grundigt, så der er ingen risiko for nedbrud eller problemer forbundet med at hjælpe.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ny bruger af Ubuntu søges til test af guides.

Indlæg af buddig »

christian.arvai skrev:...Kort sagt : Er guiden til at forstå og bruge, for en som ikke har den store erfaring med Ubuntu ?

Den ser fint ud, jeg havde allerede læst den i går, men som ny bruger, der lige har installeret,
så vil jeg lige spørge:
  • Hvad er Medibuntu?
  • Skal en ny bruger ikke vide det?
  • og er det nødvendigt?
Jeg installerede fra en 11.04 live CD, og stødte ikke på det.

Bare en lille ting, som faldt mig ind, da jeg læste en masse super_gode ting på http://www.freedomnotbeer.dk i går.
Mvh
Henning
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny bruger af Ubuntu søges til test af guides.

Indlæg af Christian.Arvai »

Medibuntu is a packaging project dedicated to distributing software that cannot be included in Ubuntu for various reasons, related to geographical variations in legislation regarding intellectual property, security and other issues

http://medibuntu.org/

Jeg skal nok oversætte det og smide det med i guiden.

Nødvendigt er måske så meget sagt, i princippet kan man jo helt lade være med at optimere en ny install, der vil så bare være en masse ting som ikke virker, som bla. Youtube, netbanker, mediaplayere osv.

Medibuntu er desuden nødvendigt for at kunne installere libdvdcss2 (det bruges til at afspille dvd'er) se mere om det på http://packages.medibuntu.org/natty/index.html , så derfor har den være med i trin for trin guiden i alle årene.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny bruger af Ubuntu søges til test af guides.

Indlæg af Christian.Arvai »

buddig skrev:
christian.arvai skrev:...Kort sagt : Er guiden til at forstå og bruge, for en som ikke har den store erfaring med Ubuntu ?

Den ser fint ud, jeg havde allerede læst den i går, men som ny bruger, der lige har installeret,
så vil jeg lige spørge:
  • Hvad er Medibuntu?
  • Skal en ny bruger ikke vide det?
  • og er det nødvendigt?
Jeg installerede fra en 11.04 live CD, og stødte ikke på det.

Bare en lille ting, som faldt mig ind, da jeg læste en masse super_gode ting på http://www.freedomnotbeer.dk i går.
Mvh
Henning

Jeg har prøvet at forklare det på forståeligt dansk :
Medibuntu er en pakke som indeholder software, der af forskellige årsager, som feks. lovgivninger i andre lande, ikke er med fra starten under Softwarecenter. Medibuntu er lovligt at bruge i Danmark, og jeg vil meget klart anbefale at den installeres, da den bla. skal bruges til at kunne afspille DVD'er, samt indeholder andre ofte brugte codecs.

Da jeg ikke rigtigt syntes at det var forståeligt for nye brugere, hvis jeg oversatte det direkte.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Ny bruger af Ubuntu søges til test af guides.

Indlæg af buddig »

Så er det måske derfor, at jeg ikke kunne afspille DVD på den ene maskine, før jeg installerede VLC media player.
Ja, jeg lærer noget hele tiden her, og det går hurtigt fremad med Jeres hjælp.
Jeg vil teste guiden, når jeg skal installere Ubuntu på min AMD 64 bit stationære.
Henning
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny bruger af Ubuntu søges til test af guides.

Indlæg af Christian.Arvai »

buddig skrev:Så er det måske derfor, at jeg ikke kunne afspille DVD på den ene maskine, før jeg installerede VLC media player.
Ja, jeg lærer noget hele tiden her, og det går hurtigt fremad med Jeres hjælp.
Jeg vil teste guiden, når jeg skal installere Ubuntu på min AMD 64 bit stationære.
Henning

Ja, det er libdvdcss2 som mangler.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny bruger af Ubuntu søges til test af guides.

Indlæg af AJenbo »

Der er vel også installations metoden fra Hjælp, men bagdelen ved den er vel at den ikke installere det som en pakke men bare spytter filerne på maskinen.