Hvordan installere man Medibuntu via GUI ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Hvordan installere man Medibuntu via GUI ?

Indlæg af Christian.Arvai »

Overskriften siger vel det meste om denne tråd, jeg leder efter en nem (og gerne meget brugervenlig) måde at installere Medibuntu på den "grafiske" måde.

Jeg kender den kun med CLI, hvor den ser sådan her ud :

Kode: Vælg alt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 2EBC26B60C5A2783 && gpg --export --armor 2EBC26B60C5A2783 | sudo apt-key add - && sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update; sudo apt-get upgrade -y

Metoden skal også gerne være ens, så den passer i 10.04 LTS og frem, da det bliver en gang rod med en forklaring til hver udgave af Ubuntu, og at det vil gøre en guide uoverskuelig hvis metoden ikke er ens.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvordan installere man Medibuntu via GUI ?

Indlæg af Stra »

Der er en guide her

http://www.unixmen.com/linux-tutorials/linux-distributions/linux-distributions4-ubuntu/1656-how-to-add-medibuntu-repository-in-ubuntu-via-terminal-and-gui

men den er noget omstændig at installere via gui, så kan ikke nok anbefale at gøre det via gli. men valget er der da så.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil lige overveje om jeg skal smide linket til den guide, sammen med en anbefaling om at droppe GUI og bruge CLI i dette tilfælde .

Det er stadigt ikke det nemmeste at installere.

PS : Mange tak for hjælpen :)

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Stra

Indlæg af Stra »

Nej, men tager du et par step ud af guiden (fx om at finde softwarecenter, og kontrollere installeringerne ) kan det gøres på 3-4 trin :)

stra
stra
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Ja, og der er vel heller ingen som kontrollere efter en CLI ;)

Jeg vover pelsen og forsøger at lave det i guiden, det kan jo ikke gå værre end at jeg skal kopiere kommandoen tilbage igen.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

LOL, jeg render ind i problemer allerede når jeg skal hente nøglen, jeg får ikke det vindue med "download", men hele siden åbner når jeg klikker på linket.

EDIT : Højreklik og "gem siden som" ser ud til at virke, det stod der jo intet om.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

jeg tror at det kan fikses så der ikke er helt så mange punkter, i forvejen er man inde under "softwarekilder" i det afsnit, så jeg regner med noget i denne stil (PIC= der kommer et billeder ind) :

-------

Denne metode er lavet for at man grafisk kan installere Medibuntu, hvis man syntes at dette er for indviklet, vil jeg anbefale at man snupper denne kommando i stedet for <link> , hvorefter at man kan springe tilbage og tage resten af guiden på den grafiske måde.

Først skal man hente GPG nøglen ned på pc'en, dette gøres ved at gå ind på http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg , højreklikke på siden og vælge "Gem side som ...".
PIC
I vinduet med "Softwarekilder" vælges nu "Godkendelser", og derefter vælges "+ Importer nøglefil":
PIC
Og importer nøglefilen med "medibuntu-key", som tidligere blev downloadet og gemt.

Nu kommer der en ret vigtig del, først skal man være sikker på hvilken udgave af Ubuntu man kører med, hvis man ikke ved det, kan man gå ind i System->Om Ubuntu , hvor det vil fremgå hvilken udgave man kører med.

For at tilføje Medibuntu, skal man herunder vælge den softwarekilde, som passer til ens udgave af Ubuntu, og kopiere den.

11.04 Natty:
deb http://packages.medibuntu.org/ natty free non-free

10.10 Maverick:
deb http://packages.medibuntu.org/ maverick free non-free

10.04 Lucid
deb http://packages.medibuntu.org/ lucid free non-free

Gå ind under "Anden software", vælg "+Tilføj", kopier softwarekilden ind i feltet "APT-linje:", og derefter vælges "+Tilføj kilde".
PIC
Installationen af Medibuntu er nu færdig, og man kan lukke hele vinduet med "Softwarekilder" ned.

Stra

Indlæg af Stra »

Ser godt ud.

stra
stra
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Så lykkedes det endeligt at lave en komplet guide med GUI, jeg fik flettet det ind så det ikke fylder ret meget, så jeg er ganske tilfreds med løsningen, og det virker perfekt da jeg testede det.

Afsnittet hvor Medibuntu er med er her

Mange tak for hjælpen, den guide blev meget bedre nu, og det er vist også den først danske guide som er med GUI i alle trin.

Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Jeg kan se at du har fjernet sun-java i guiden, det er godt at det fungerer uden sun-java, men bliver ikke icedtea-plugin mm installeret default?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er et tilvalg man skal lave under installationen og kræver der er internetforbindelse.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Så icedtea bliver installeret når man krydser af i "installer tredjepartsprogrammerne". Jeg troede den var en del af ubuntu.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Toddvarg skrev:Så icedtea bliver installeret når man krydser af i "installer tredjepartsprogrammerne". Jeg troede den var en del af ubuntu.

Det er korrekt.

Jeg har ikke overblik over præcist hvad man får med ved at vælge "installer tredjepartsprogrammerne" ved install, men icedtea er i hvert fald en af pakkerne.

AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Den installere også flash og mp3, og en del mere jeg ikke lige er sikker på.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

* Adobe Flash player
* Various additional multimedia codecs (including MP3)
* Support for playing DVD-movies
* Microsoft TrueType core fonts
* unrar (to open RAR files)
* EXTRA packages: Java, libdvdcss

Det ser ud til at indholdet af pakken variere efter hvilken version af Ubuntu den skal passe til, listen er til 11.04.

Hilsen Nicky