word datasikkerhed kodeord kryptering

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

word datasikkerhed kodeord kryptering

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg har brug for at sikre nogle word dokumenter meget effektivt, der er personsensiive oplysninger i, jeg har kodeordbeskyttet filerne er der andre gode ting jeg kan foretage mig?

1 undgå PC er på internet
2 kryptere
3 kodeordbeskytte Ubuntu

andre forslag ??
Kardemommeloven er en god ting.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: word datasikkerhed kodeord kryptering

Indlæg af AJenbo »

Er det Microsoft Word .doc filer vi taler om? Det skulle vist ikke være så svært at knække koden på sådan en, men hvis du kryptere filen skulle du være rimelig sikker.
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

tak for det, jeg bruger open office writer og indsætter kodeord. Jeg ser på kryptering, og må opfinde filnavne som skjuler at filen handler om personoplysninger, men stadig giver mig relevant information om filens indhold.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Er det så en .odt fil vi snakker om? De skulle gerne være krypteret hvis du sætter adgangskode på dem, men jeg har dog også fundet programmer der på står de den bryde krypteringen, om de så gør det ved at gætte adgangskoden (det er der ikke rigtig nogen kryptering der kan beskytte i mod) ved jeg ikke.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Du kan også vælge kryptering med gnupg - jeg krypterer følsomme oplysninger med gnupg. Når det først er installeret, nøgler genereret osv. er det utrolig enkelt.
Der er et plugin til gedit som lader dig kryptere/dekryptere filer med ganske få museklik.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

laoshi skrev:Du kan også vælge kryptering med gnupg - jeg krypterer følsomme oplysninger med gnupg. Når det først er installeret, nøgler genereret osv. er det utrolig enkelt.
Der er et plugin til gedit som lader dig kryptere/dekryptere filer med ganske få museklik.
gnupg ser rigtig spændende ud.
Jeg har selv kigget lidt ang. kryptering og fandt truecrypt som løsningen.
Hvis man virkelig skal være seriøs, så krypter det enkelte dokument i OpenOffice og hav dem kun på en extern harddisk,
som er krypteret med truecrypt og opbevar den i pengeskabet med separat alarm på låsen, der er online med sikkerhedsfirmaet. :)
Vi skal vel også være realistiske og vælge investeringen i sikkerhed i forhold til sagerne.
Vist skal man behandle personfølsomme dokumenter med respekt, men alligevel, sikkerhedsniveauet kan vel godt være lidt lavere end hos nationalbanken eller PET.
Henning
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Som altid gode og tænksomme råd fra jer herinde, jeg har valgt at at lade libreoffice bruge word format, det er jo ikke logisk i denne sammenhæng.

1. Teksten skal være krypteret og kodeordbeskyttet
2. Filnavnet skal være sigende om indholdet - men kun for mig, ikke for andre.

De sidste punkt rummer nogle kreative aspekter, som jeg ikke helt har tænkt igennem.

I har skrevet fine ting her også:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=12631

Sikkerheden kunne jo også være at man låser sin bærbare PC inde og sørger for at den ikke kan komme på internet. På et mere generelt plan er datasikkerhed et spændende emne.

På sigt skal jeg starte op som privatpraktiserende psykolog i det meget statsstyrede Norge, de vil påtvinge mig et windows produkt, til journaler og afregning. Det vil jeg da modsætte mig. Men det bliver ikke let.