Enlightenment på Ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af nymark1 »

Jeg har prøvet de fleste Desktops(Gnome, KDE, Lxde,Xfce), men jeg har oplevelsen af at de allesammen kører lidt tungt på min netbook, Atom 270 cpu.
Men jeg har prøvet en Linux distribution baseret på Ubuntu, Bodhi Linux, der kører med Enlightenment, den er hurtig, selv på min lille netbook. Jeg den se at man kan installere Enlightenment i Synaptic Package mananger. Er der nogen der har erfaring med at køre med Enlightenment under Ubuntu?
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Det kan være jeg husker forkert, men jeg mener ikke letvækt er et af Enlightenments højde punkter, kan det tænkes at der har manglet grafik drivere med di ubuntu versioner du har prøvet?
Hvad får du i terminalen hvis du skriver:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga
nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af nymark1 »

Hej
Terminalen skriver det her:
hn@hn-Compaq-Mini-CQ10-100:~$ lspci -nn | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller [8086:27ae] (rev 03)
hn@hn-Compaq-Mini-CQ10-100:~$

Jeg kører Ubuntu 11.04
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af laoshi »

Flytter lige tråden til Opsætning - for så meget OffTopic er det vel heller ikke?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

hmm ja det burde virke uden nogen konfiguration, du kan prøve at installere [apt=e17]Enlightenment[/apt], hvis det fungere som de andre brugerflader kan du vælge mellem dem ved logind og fjerne den du ikke vil bruge på et senere tidspunkt.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af lath »

nymark2 skrev:Jeg har prøvet de fleste Desktops(Gnome, KDE, Lxde,Xfce), men jeg har oplevelsen af at de allesammen kører lidt tungt på min netbook, Atom 270 cpu.

Måske du ved et uheld har installeret et par server programmer, der i den grad æder CPU saft?

Wikipedia Intel Atom siden står der at en 1xcore intel Atom N270 har ydelse som ca. en 50% Pentium-M (ved samme klokfrekvens).
om N270eren står der:
The N270 has a TDP of 2.5 W, runs at 1.6 GHz[29] and has a 533 MHz FSB. The N280 has a 1.66 GHz clock speed and a 667 MHz FSB


Det undrer mig dog at du end ikke kan køre Ubuntu - min Asus Eee med en 1,6 GHz Atom N280 (1x core), og 1 GB RAM kører Unity i Ubuntu "Natty Narwhal" uden det mindste lille problem.
- og LXDE som Lubuntu bruger - er som at have en Desktop på speed (den er ganske enkelt lynhurtig).

nymark1 skrev:Men jeg har prøvet en Linux distribution baseret på Ubuntu, Bodhi Linux, der kører med Enlightenment, den er hurtig, selv på min lille netbook. Jeg den se at man kan installere Enlightenment i Synaptic Package mananger. Er der nogen der har erfaring med at køre med Enlightenment under Ubuntu?


Jeg har testet Enlighenment, for at prøve noget ultra light. Det virker fortrinligt - især på en maskine med en Atom processor, da Enlightenment er lavet til at skalere fra smartphones og op.

Skaleringen tager Enligtenment sig selv af - helt fuldautomatisk: Den bruger OpenGL, hvis den kan slippe af sted med det.
Det betyder at den kan benytte grafikkort med hardware-acceleration.

AJenbo skrev:hmm ja det burde virke uden nogen konfiguration, du kan prøve at installere [apt=e17]Enlightenment[/apt], hvis det fungere som de andre brugerflader kan du vælge mellem dem ved logind og fjerne den du ikke vil bruge på et senere tidspunkt.


Installer også de andre pakker, som begynder med e17 - find og installer dem via Synaptic

/Lars

Edit: ikke små mobiltelefoner, det må være smartphones, da min 8 MB, helt 16 MB og allerbedst 64+ MB i sammenhæng med indlejrede systemer (en telefon) kan ikke kaldes for særligt letvægtsagtig, men i forhold til GTK+ og Qt er det ret letvægt.
Til dem der ikke ved det: De mindste indlejrede systemer har kun 512 bytes flash og 256 byte RAM.
Et indlejret system til en vaskemaskine vil nok ikke bruge over 2048 byte FLASH, og lidt under 100 byte RAM.

/Lars
Senest rettet af lath 14. jun 2011, 06:13, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af lath »

Undlad iøvrigt ikke at kigge på http://e17-stuff.org/

For eksempel er der e17 temaer her: http://e17-stuff.org/index.php?xcontentmode=7000


Lidt mere om Enlightenment E17: http://www.enlightenment.org/p.php?p=about&l=en

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af nymark1 »

Lath:
Det undrer mig dog at du end ikke kan køre Ubuntu - min Asus Eee med en 1,6 GHz Atom N280 (1x core), og 1 GB RAM kører Unity i Ubuntu "Natty Narwhal" uden det mindste lille problem.
- og LXDE som Lubuntu bruger - er som at have en Desktop på speed (den er ganske enkelt lynhurtig).

Jeg siger heller ikke at jeg ikke kan køre Ubuntu, men jeg oplever at nogen ting kører tungt:
-Firefox er 10-12 sek. om at indlæse fra jeg trykker på ikonet
-LibreOffice Writer tager 10 sek.
Starttiden på LibreOffice generer mig sådan set ikke, men ventetiden før Firefox er klar føles som lang tid. Og det er også noget venner og familie påtaler når jeg prøver at overbevise dem om at Unity er fedt :)
Hvor længe er Firefox om at starte på din netbook?

Jeg har prøvet at installere alt der har med e17 at gøre, men Enlightenment kører ikke hurtigere end Unity på den måde.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af lath »

nymark1 skrev:
Lath:
Det undrer mig dog at du end ikke kan køre Ubuntu - min Asus Eee med en 1,6 GHz Atom N280 (1x core), og 1 GB RAM kører Unity i Ubuntu "Natty Narwhal" uden det mindste lille problem.
- og LXDE som Lubuntu bruger - er som at have en Desktop på speed (den er ganske enkelt lynhurtig).

Jeg siger heller ikke at jeg ikke kan køre Ubuntu, men jeg oplever at nogen ting kører tungt:
-Firefox er 10-12 sek. om at indlæse fra jeg trykker på ikonet
-LibreOffice Writer tager 10 sek.
Starttiden på LibreOffice generer mig sådan set ikke, men ventetiden før Firefox er klar føles som lang tid. Og det er også noget venner og familie påtaler når jeg prøver at overbevise dem om at Unity er fedt :)
Hvor længe er Firefox om at starte på din netbook?

Generelt suxs Firefox 4.0.1 for tiden - og også på min dual core atom lille desktop computer. Firefox 4.0.1 suxs også på min store desktop computer (som ikke har en atom CPU eller anden lignende lille processor).
Chrome browseren er derimod lynhurtig.

nymark1 skrev:Jeg har prøvet at installere alt der har med e17 at gøre, men Enlightenment kører ikke hurtigere end Unity på den måde.

Det må være dig der antager at Enligtenment kører hurtigere, for jeg har ikke skrevet at de gør Enlighentment hurtigere
De ekstra pakker gør ikke Enligtenment hurtigere på nogen måde. De ekstra pakker inkluderer bare ekstra features til Enlighenment desktoppen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Her er link til at installere [apt=chromium-browser]Chrome[/apt]
nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Enlightenment på Ubuntu

Indlæg af nymark1 »

lath:
Generelt suxs Firefox 4.0.1 for tiden - og også på min dual core atom lille desktop computer. Firefox 4.0.1 suxs også på min store desktop computer (som ikke har en atom CPU eller anden lignende lille processor).
Chrome browseren er derimod lynhurtig.

Tak for forklaringen, så ved jeg at det hverken er Unity eller min netbook den er gal med :D

lath:
Det må være dig der antager at Enligtenment kører hurtigere, for jeg har ikke skrevet at de gør Enlighentment hurtigere
De ekstra pakker gør ikke Enligtenment hurtigere på nogen måde. De ekstra pakker inkluderer bare ekstra features til Enlighenment desktoppen.

Jeg må vist være træt og dårlig til at forklare mig :) Det jeg mente var at Firefox og andre programmer ikke åbner hurtigere når jeg installer e17 og genstarter i Enlightenment.
Tror jeg vil vænne mig til at bruge Chrome