Fjerne Ubuntu?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
rcmolsenDK
Indlæg: 23
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:07

Fjerne Ubuntu?

Indlæg af rcmolsenDK »

Hej alle.

Da jeg har en del problemer med Ubuntu vil jeg gerne have den fjernet fra den ene PC.

Der ligger kun Ubuntu på HDD, og ingen windows. DVS. en ren Ubuntu maskine. Hvordan fjerner jeg den? Jeg har prøvet at starte op med min recovery disk til Windows 7, men den skriver fejl. Går udfra at dette er pga. Ubuntu, og dens filsystem?

Help needed.

PFT
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Fjerne Ubuntu?

Indlæg af zob »

Jeg må indrømme at jeg ikke kender så meget til windows efterhånden. Men det skulle da gerne være sådan at man kan putte installations-cd'en i og formatere hele pivtøjet og efterfølgende installere windows.
Måske er problemet at du ikke har en windows DVD, men udelukkende en recovery CD som jeg tænker måske ikke er det samme. OK. Jeg kan godt se det. Der må være nogen der ved mere end mig om dette.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fjerne Ubuntu?

Indlæg af AJenbo »

Du kan gøre din maskine helt blank ved at starte op fra Ubuntu live cd'en og åbne GParted, vælg Device-Create Partition Table. Men som zob siger burde du kunne formatere maskinen fra Windows installations dvd'en, er det noget der fulgte med din maskine? For så afhænger de muligvis af en recovery partiton som firmaet har lagt på din harddisk, og som så ikke længere er der.
rcmolsenDK
Indlæg: 23
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:07

Re: Fjerne Ubuntu?

Indlæg af rcmolsenDK »

Det er lige netop, hvad jeg har, at arbejde med - en recovery disk.

Men jeg vil gerne lige prøve dit forslag...
rcmolsenDK
Indlæg: 23
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:07

Re: Fjerne Ubuntu?

Indlæg af rcmolsenDK »

Mystisk. Selvom jeg har formateret drevet, starter den stadig op i linux. Den skriver noget med GRUB fejl.

Jeg kunne i Gpartet ikke slette swap partitionen + en anden partition.

Den har fuldført ganskabelsen af Wondws 7, men ovenstående fejl skriver den stadig.

Kan ikke forstå at det skal være så besværgeligt.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fjerne Ubuntu?

Indlæg af AJenbo »

Recovery cder er desværre ofte besværlige at have med at gøre. Det virker som om dem der har lavet den har glemt at den også skal skrive Windows opstartsindlæseren.
Hvis du lavede en ny partitonstabel, som jeg beskrev, burde den også have fjernet swap og grub, men prøv at højer klikke på swap og vælg swap off (hvis der er en swap bruger live cden den automatisk for ikke at løbe tør for RAM), så kan du slette den normalt.
rcmolsenDK
Indlæg: 23
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:07

Re: Fjerne Ubuntu?

Indlæg af rcmolsenDK »

Jeg har fjernet swap. Jeg har kun en partition tilbage, og den er formateret i NTFS. Men den skriver stadig fejl.

Prøver med en install CD med Win XP.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fjerne Ubuntu?

Indlæg af AJenbo »

Som jeg har nævnt et par gange skal du bruge Device-Create Partition Table for at fjerne GRUB og ALT andet data fra disken.
Du kan også fjerne GRUB via en kommando fra live cd'en, men du vil stadig få brug for at installere en Windows opstartsindlæser. Det kan gøres via Windows recovery eller installations skiven (den fra Microsoft, ikke den fra dem der har bygget din bærbar). Du kan hente Windows Recovery cd'en til Vista/7 på nettet.