Hej
Jeg har læst nogen af indlæggene angående emnet, men er ikke blevet meget klogere, hvad er det foretrukne antivirus program og firewall til Ubuntu, jeg har et netværk hvor der er 6 pcer de kører XP, hvor jeg bruger Avast antivirus og Outpost Firewall, Ubuntu hvor jeg ikke har antivirus eller firewall, hvad kan anbefales til Ubuntu. Jeg ved ikke om set er det rigtige sted at spørge om dette, men som tidligere skrevet er jeg stadig en novice indenfor Ubuntu, så bær over med mig, jeg lærer det nok hen ad vejen.
Helge
Antivirus og Firewall i Ubuntu
-
- Geografisk sted: Odense V
-
- Geografisk sted: Nord Falster
Re: Antivirus og Firewall i Ubuntu
Firewall ved ikke rigtigt. men jeg kan fortælle, at du har kun brug for antivirus hvis du skal overfører filer, fra ubuntu til windows. da der ikke er vira og andet malware til ubuntu
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Firewallen er indbygget i kernen (heder iptabels), der findes så forskellige konfigurations værktøjer, her er gufw ofte det på rådet værktøj for folk med hang til det grafiske. Det er som standard ikke nødvendigt at opsætte en firewall i Ubuntu da alle porte fra start er lukket, men det kan være en måde at være sikker på man ikke installere noget der så åbner op for noget uden man ved det.
Anti virus syndes jeg helt du skal springe over, er der anti virus på selve Windows maskinerne burde de være beskyttet tilstrækkeligt.
Anti virus syndes jeg helt du skal springe over, er der anti virus på selve Windows maskinerne burde de være beskyttet tilstrækkeligt.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:Firewallen er indbygget i kernen (heder iptabels), der findes så forskellige konfigurations værktøjer, her er gufw ofte det på rådet værktøj for folk med hang til det grafiske. Det er som standard ikke nødvendigt at opsætte en firewall i Ubuntu da alle porte fra start er lukket, men det kan være en måde at være sikker på man ikke installere noget der så åbner op for noget uden man ved det.
Firewallen hedder ikke iptabels. Firewallen i Linux styresystemet er ikke et program. Firewallen "bor" inde i kernen - i "kernel space".
Alle programmer og deres tilhørende softwarebiblioteker kører i "user space".
Iptables er bare et firewall administrationsprogram på samme måde som gufw, ufw, shorewall også er det.
Jeg anbefaler gufw. Har du af en eller anden årsag brug for terminaludgaven, så hedder den ufw.
Personligt, så foretrækker jeg altid at aktivere firewallen i en PC - uanset styresystem - better safe than sorry.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags