Ubuntu i et hjemmenetværk med windows 2000 og xp, 6 pcer
-
- Geografisk sted: Odense V
Re: Ubuntu i et hjemmenetværk med windows 2000 og xp, 6 pcer
hej
her er det du bad om
helge@Ami:~$ df -h --total
Filsystem Size Used Avail Use% Monteret på
/dev/sda1 19G 3,1G 15G 18% /
none 117M 236K 117M 1% /dev
none 122M 308K 122M 1% /dev/shm
none 122M 88K 122M 1% /var/run
none 122M 0 122M 0% /var/lock
total 19G 3,1G 15G 18%
helge@Ami:~$
hilsen helge
her er det du bad om
total 19G 3,1G 15G 18%
hilsen helge
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Helge Madsen skrev:Nu er det endelig lykkedes at få installeret ubuntu på en af mine pc'er, men jeg vil gerne have at den kan se de øvrige pc'er på netværket og at de kan se den. Hvad gør jeg?. Jeg har installeret ubuntu på et drev der er 10GB stort men jeg får en melding om at der kun er 187 mb tilbage, det forstår jeg ikke, hvad har jeg gjort galt og hvordan løser jeg det?.
....
hej
her er det du bad om
total 19G 3,1G 15G 18%
hilsen helge
Ok.
Du må have reinstalleret, eller rapporteret forkerte partition størrelser i dit første indlæg.
Du har 19 GB i 1 parition - den inkluderer alle dine programmer, samt din data i en mappe under /home, og du har så 15 GB plads at boltre dig på, og du har indtil videre brugt 3,1 GB.
19 -15 -3.1 GB = 0,9 GB er sikkert brug til selve filsystemet, eller df -h regner lidt forkert, når den regner i små GB tal.
Det ser ok ud, bortset fra at det er lidt mere vigtigt for dig at lave backup af dine hjemmemappe under /home.
På et tidspunkt vil du nok få lyst til at lave en opgradering - her skal du lave en fuld backup af din hjemmemappe under /home
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Der er noget med at systemet reservere 5% til root så man ikke kommer ud for at systemet dør pga at disken bliver fyldt op.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:Der er noget med at systemet reservere 5% til root så man ikke kommer ud for at systemet dør pga at disken bliver fyldt op.
Det er rigtig nok - men det er ikke en undskyldning for ikke at lave backup.
Der før set at man kan f**** up i de installerede pakker.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Det var nu også bare en hentydning til hvor for der manglede 0.9GB i dit regnestykke.
-
lath skrev:AJenbo skrev:Der er noget med at systemet reservere 5% til root så man ikke kommer ud for at systemet dør pga at disken bliver fyldt op.
Det er rigtig nok - men det er ikke en undskyldning for ikke at lave backup.
Der før set at man kan f**** up i de installerede pakker.
/Lars
hej
Jeg ved ikke hvad du mener med f****up i de installerede pakker.
Venligs skriv det på "dansk#, jeg er ikke inde sprog terminologien i linux forum endnu, undskyld.
Hilsen
Helge
-
AJenbo skrev:Det var nu også bare en hentydning til hvor for der manglede 0.9GB i dit regnestykke.
Hej
Hvad mener du med det?, hvad betyder det?
Som skrevet jeg er ikke inde i jeres sprog terminologi i Linux, så jeg vil gerne have det på klart "dansk", jeg er stadig en novice i jeres sprogbrug, men lærer det vel efterhånden.
Hilsen
Helge
-
- Admin
Det var til lath fordi han ikke kunne forstå hvorfor når han lage tallene sammen endte med noget der var 0,9GB for lidt.
0.9GB er ikke særlig Linux sprog men meget generelt computer/data forbrug, jeg ved ikke hvordan jeg kan beskrive det mere simpelt. Du har som end selv skrevet til mig at at du har en 11 gb partition så det burde ikke være nyt for dig.
Den besked lath skrev var vist også mest til mig. Jeg tror det du bliver forvirret over er hvem der skriver til hvem og hvilket indlæg der referes til og ikke så meget et særlig Linux sprog.
0.9GB er ikke særlig Linux sprog men meget generelt computer/data forbrug, jeg ved ikke hvordan jeg kan beskrive det mere simpelt. Du har som end selv skrevet til mig at at du har en 11 gb partition så det burde ikke være nyt for dig.
Den besked lath skrev var vist også mest til mig. Jeg tror det du bliver forvirret over er hvem der skriver til hvem og hvilket indlæg der referes til og ikke så meget et særlig Linux sprog.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Helge Madsen skrev:Jeg ved ikke hvad du mener med f****up i de installerede pakker.
Venligs skriv det på "dansk#, jeg er ikke inde sprog terminologien i linux forum endnu, undskyld.
Og det er også langt fra at være nogen linux-eller Ubuntuterminologi - hverken med eller uden *** - mon ikke vi kan oversætte det til dansk med "ødelægge", "beskadige" eller "skabe problemer"?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
AJenbo skrev:Det var til lath fordi han ikke kunne forstå hvorfor når han lage tallene sammen endte med noget der var 0,9GB for lidt.
Hej
Det er muligt, men det med 11 er ikke helt korrekt, som jeg tidlige skrev har jeg slettet de gamle parttiioner under XP så nu skulle der være 20 gb til ubuntu, jeg har vist sendt en oplysning om det! Noget med all.
Ps. Kan jeg sende et billede af mit netværk, måske det kan hjælpe med de problemer jeg har vedrørende ubuntu og resten af netværket, ubuntu kan godt finde de andre pc'er når jeg skriver IP adressen men de kan ikke se den.
Hilsen
Helge
-
- Admin
Ja det fandt vi ud af, men det var ikke vigtig for mit eksempel.
Som jeg har skrevet en del gange skal du dele noget før Ubuntu bliver synlig på netværket.
Som jeg har skrevet en del gange skal du dele noget før Ubuntu bliver synlig på netværket.
-
AJenbo skrev:Ja det fandt vi ud af, men det var ikke vigtig for mit eksempel.
Hej
Ja det ved jeg godt, Ubuntu kan godt finde de andre pc'er i netværket når jeg indtaster IP adressen,( de andre pc'er kan godt finde hinanden men ikke Ubuntu), hvad skal jeg dele på Ubuntu og hvordan?.
Jeg er stadig en novice i Ubuntu så undskyld mine måske basale spørgsmål, men jeg vil gerne lære det at kende.
Som jeg har skrevet tidligere, så kan jeg sende et billede af mit netværk med beskrivelse af de enkelte pc'er, kan det lade sig gøre og hvordan?
Hilsen
Helge
-
- Admin
Der er mange sider der gratis tilbyder at høste dine billet, f.eks: imageshack.us
-
AJenbo skrev:Prøv at beskrive der hvor du skal taste koden, hvad står der? Eventuelt kan du tage et billed af det.
Hej
Jeg har vist spurgt om det før, har gennemgået svarene, kan ikke finde et svar, hvad er nøgleringen og hvor finder jeg den, de steder jeg skal taste koden er alle steder, det er den kode som Ubuntu ville have under installationen, jeg kan godt leve med det men det er en pestilens, jeg er den eneste der bruger Ubuntu og har prøvet at oprette mig som administrator, men det er ikke lykkedes, hvor gør jeg det altså ændre så jeg altid kan logge ind uanset hvor jeg logger ind.
Helge
-
- Admin
Helge Madsen skrev:det er den kode som Ubuntu ville have under installationen, jeg kan godt leve med det men det er en pestilens, jeg er den eneste der bruger Ubuntu
Hvis du ønsker fortsat at være den neste der bruger computeren bør du have en adgangskode der stopper alle og en hver fra at installere ting på systemet.
Windows XP har et stort sikkerhedshuld i og med at virus kan installere bare en administrator bruger computeren.
Helge Madsen skrev:har prøvet at oprette mig som administrator, men det er ikke lykkedes
Hvis du kan installere programmer efter at have trykket din adgangskode er du administrator, første bruger på systemet er altid en administrator.
Nøgleringen ser sådan her ud:
Du kan ændre koden for den under "Nøglering og adgangskoder".