Partionering af drev

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Helge Madsen
Geografisk sted: Odense V

Partionering af drev

Indlæg af Helge Madsen »

Hej

Jeg har lavet lidt om på den "nye Container pc" kalder den Odin, jeg har sat en større disk i den som er hentet fra en af de andre, den er på 20 GB, hvad er den fornuftigste opdeling af drevet i partitioner under Ubuntu og størrelse og hvad skal de hedde, under XP bruger jeg, system C: drev, Program: D: drev, E: Data drev og hvis der er plads på en disk i den størrelse et download drev, alle de store ting lægger jeg på min server.

Er der nogen der har et bud.?

Hilsen Helge
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partionering af drev

Indlæg af AJenbo »

Under linux/Unix systemer er der ikke drev men monteringspunkter, det vil sige at du gør et drev til en mappe, det er en del mere effektivt til at bestemme hvad et drev bliver brugt til en måden man er vand til det fra Windows.
Der kan være en fordel ved at flytte /home/ til en separat partiton, da du så har et drev med udelukkende dine bruger filer og indstillinger.
Din disk er dog stadig meget lille og jeg vil forslå at du ikke deler den op så du på den måde har mere fleksibilitet omkring brug af pladsen.
Hvad er din begrundelses for at dele disken op under Windows?
Helge Madsen
Geografisk sted: Odense V

Indlæg af Helge Madsen »

Hej

Det med at dele harddisken i flere drev under Windows er så men meget logisk, hvis man har kørt Windows i mange år som jeg, hvis der går noget galt er det jo altid i systemet det er galt, så hvis det er separeret fra alt andet er det kun på det drev det er galt og det man mister, man skal godt nok geninstallere programmer, men det er ikke det store problem alt andet er intakt. Derfor.

Hilsen Helge
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Hej Helge
I Linux, og deriblandt Ubuntu, har man normalt en partition til grundsystemet og en partition til swap. I Windows kan man nøjes med én partition i og med at swap er i en fil, på c-drevet som standard. Men jeg vil give dig ret i at i Windows er det en god idé at oprette en partition som kan bruges til data, således at skulle Windows gå ned, så er det kun programmerne der forsvinder.

I Linux kan alle de overordnede systemmapper placeres på separate partitioner, eller harddiske, og det betyder at systemet kan tilpasses til at harddisk-krævende opgaver, som fx en web-server, får placeret deres data på en anden fysisk harddisk end grundsystemet. Det betyder også at du kan placere /home på en anden partition end grundsystemet således at indholdet af dit skrivebord og dokumentmapper ikke tager skade af at Linux går ned og skal geninstalleres. Indstillingerne for menu'er osv. bliver endda bevaret.

20gb er sådan cirka den plads man normalt anbefaler til grundsystemet i Ubuntu, så jeg vil ikke anbefale dig at oprette andre partitioner end / (der hvor grundsystemet bliver installeret) og så en partition til swap som minimum matcher mængden af ram, men gerne det dobbelte hvis du vil bruge dvale-funktionen.

Har du derimod en harddisk på 100gb+ kan det anbefales at lave / på omkring de 20gb, swap på cirka det dobbelte af ram, og så /home på resten. Har du brug for dual-boot med Windows skal den selvfølgelig have en partition som kan bruges som c-drev, og så vil jeg ikke anbefale at oprette den sædvanlige data-partition til Windows fordi du fra Ubuntu kan "se" Windows-drevet, og kopiere de filer over i Ubuntu som du har brug for. Dette virker dog ikke den anden vej, Windows kan nemlig ikke læse Linux-partitioner som standard.

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Helge Madsen skrev:Det med at dele harddisken i flere drev under Windows er så men meget logisk, hvis man har kørt Windows i mange år som jeg

Jeg har skam kørt Windows i mange år, men uden en separat harddisk har jeg ikke kunne se den store fordel ved at dele disken op, der var en periode hvor det kunne hjælpe lidt på ydevenen at have en partiton med små kloster til Windows og en med store kloster til medie filer. Problemet med at køre det på samme disk er at de så samtidig vil gå udover søge tiden på disken. Jeg har heler aldrig været ude for at en partiton er brudt ned hvor det har noget at gøre med om man køre systemet fra den partiton eller ej. Det betyder selvfølgelig at skal systemet formatteres kan man formatere system disken og så pege bruger data over på den anden partiton så man slipper for at tage backup og tilbagefør ens data, det er også det du får ud af at have /home på en separat partiton, men i Ubuntu kan du lave det der heder en opgraderings installation hvor den fjerner alt undtagen din bruger data og på den måde får du samme funktionalitet med en partiton som du ville med 2.