sun-java vs icedtea-java

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

sun-java vs icedtea-java

Indlæg af Toddvarg »

Jeg kunne se i et indlæg under Installation at Laoshi skrev det her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=14084
Hvad præcis er det du ikke kan få til at virke? og i hvilken browser?
Som situationen er lige nu, så har jeg danskenetbank til at fungere med icedtea-java. Der er ingen problemer med at logge ind med nemID, hverken i Firefox eller Chromium. Men i Chromium kan jeg ikke få bekræftelsesvinduet op, når en transaktion skal godkendes - det går imidlertid uden problemer i Firefox.
Så kan du give lidt nærmere oplysninger, så kan det være at vi kan finde ud af at få det til at virke. Kommer der fejlmeldinger må du også gerne citere dem nøjagtigt.
(PS.: og har du for mange penge på kontoen, så kan du bare sende brugernavn og adgangskode, så skal vi nok også løse det! nudge, nudge, know what I mean? know what I mean?)

Hvad er fordelene og ulempene med at bruge sun-java i forhold til icedtea-java. Hvis icedtea-java kan fungere med danskebank er det i mit tilfælde måske ikke nogen grund til at bruge sun-java? Jeg mener at have et diffust minde om at Ajenbo en gang skrev at sun-java tog over styringen af lyd.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi

Re: sun-java vs icedtea-java

Indlæg af laoshi »

På et tidspunkt for nogle år tilbage var standardløsningen på mange problemer at bruge sun-java. Hvad enten det nu skyldtes at OpenKDK/icedtea ikke var så veludviklet, eller at f.eks. netbanker bruget nogle funktioner som kun virkede med sun-java.
Men den situation har ændret sig - især efter 11.04 og med bankernes overgang til nemID (tidsmæssigt hænger det i hvert fald sådan sammen).
Så hvor jeg før uden videre ville anbefale at erstatte alle andre javaudgaver med sun-java, så vil jeg nu anbefale at man kun går over til sun-java hvis man møder f.eks. en netbank som ikke vil fungere på anden vis. Hos mig fungerer Den jyske Sparekasse, Danskenetbank og Nordea problemfrit med OpenJDK/icedtea. Det har været nævnt at skat.dk ikke skulle fungere uden sun-java - fungerer også hos mig uden.
Efter overgangen til 11.04 er jeg endnu ikke stødt på nogen funktioner som jeg har haft brug for, der ikke kørte med OpenJDK.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg vil gerne indrømme at jeg ikke har fuldt overblik over det spørgsmål.

De guides jeg skriver bliver løbende opdateret Ift. indlæg om Java her i forum, så jeg beskriver stadigt en løsning om netbank og Java ved hjælp af Sun, da denne løsning tydeligt ser ud til at være den der hjælper her i forum.

Jeg tror egentligt at vi skal lave en "test Netbank og Java dag", hvor vi kan teste præcis hvad der sker med de forskellige opsætninger, for feks. den kommando vi normalt bruger :

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin && sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin && sudo update-alternatives --config java && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

er ikke kun beregnet til at installere Sun Java, men også til at rydde en evt. konflikt som er skabt ved at installere både Sun og OpenJDK, hvilket der stadigt er en del der gør.

Så hvis en bruger har lavet en konflikt og derefter løser den med denne kommando, vil ingen af os reelt have en chance for at se om OpenJDK virkede, om det var en konflikt med 2 installerede Javaudgaver, eller om den kun var Sun der virkede i sidste ende.

En test vil så kræve at alle der deltager sletter alt vedr. Java, men det kan jeg meget nemt lave en kommando til ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

christian.arvai skrev:Jeg vil gerne indrømme at jeg ikke har fuldt overblik over det spørgsmål.

De guides jeg skriver bliver løbende opdateret Ift. indlæg om Java her i forum, så jeg beskriver stadigt en løsning om netbank og Java ved hjælp af Sun, da denne løsning tydeligt ser ud til at være den der hjælper her i forum.

Jeg tror egentligt at vi skal lave en "test Netbank og Java dag", hvor vi kan teste præcis hvad der sker med de forskellige opsætninger, for feks. den kommando vi normalt bruger :

sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin && sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin && sudo update-alternatives --config java && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

er ikke kun beregnet til at installere Sun Java, men også til at rydde en evt. konflikt som er skabt ved at installere både Sun og OpenJDK, hvilket der stadigt er en del der gør.

Så hvis en bruger har lavet en konflikt og derefter løser den med denne kommando, vil ingen af os reelt have en chance for at se om OpenJDK virkede, om det var en konflikt med 2 installerede Javaudgaver, eller om den kun var Sun der virkede i sidste ende.

En test vil så kræve at alle der deltager sletter alt vedr. Java, men det kan jeg meget nemt lave en kommando til ;)

Hvis du laver en sådan kommando, vil jeg gerne teste den. Hvis det ikke fungerer, er det ikke værre end at køre den den anden kommando, der rydder væk alt java og installere sun-java igen
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin

Vil slette begge Java, og så kan man afprøve om Sun eller openjdk virker, ved at installere dem fra softwarecenter.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Man kan også have begge installeret og vælge hvilken man gerne vil bruge som standard med kommandoen:

sudo update-alternatives --config java

Desuden kan man deaktivere det uønskede plugin i firefox ved i firefox at taste SHIFT+CTRL+A og til-/fravælge IcedTea-WebPlugin eller shockwave flash.

Jeg ved ikke om det er lettere men det er sjovere...
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Toddvarg skrev:Jeg mener at have et diffust minde om at Ajenbo en gang skrev at sun-java tog over styringen af lyd.

Ja det er rigtig, Sun Java overtager lydkortet så det ikke er muligt at høre andre lydkilder samtidig, har man allerede en anden lydkilde igang vil det være Java der ikke kan afspille lyd. Det påvirker selfølige kun java programmer der benytter lyd, som f.eks. spillene på Jubii spil.

christian.arvai skrev:jeg beskriver stadigt en løsning om netbank og Java ved hjælp af Sun, da denne løsning tydeligt ser ud til at være den der hjælper her i forum.

Jeg tror det er fint fortsat at forslå folk at installere Sun Java hvis de har problemer med Java da mange af dem allerede vil have forsøgt sig med OpenJDK i kraft af at den bliver installeret hvis man vælger "Installer begrænset software" under installationen i 10.10 og 11.04.

christian.arvai skrev:Jeg tror egentligt at vi skal lave en "test Netbank og Java dag", hvor vi kan teste præcis hvad der sker med de forskellige opsætninger

Jeg har lige sendt en mail til Handelsbanken (mine forældre bruger den) hvor jeg spørg om ikke de vil fikse problemet med deres netbank så den virker med OpenJDK, så må vi se hvad de siger.

Installer sun-java6-plugin for at test med Sun eller icedtea6-plugin for at teste med OpenJDK
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Hvis jeg fjerner sun-java, skal der installeres icedtes eller openjdk, og hvor meget skal der med.

Er dette nok for icedtea, eller skal der mere med

sudo apt-get install icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin

eller hvis der installeres openjdk, vil dette dække det

sudo apt-get install openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source

eller skal begge dele med?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

icedtea6-plugin trækker selv de nødvendige pakker, så du behøves ikke vælge andet.
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Danske Bank og skat fungere fint med kun icedtea. Jeg testet også nogen java spil jeg fandt inde på http://gratisspil.dk/onlineGame/index.php?totalNoOfGames=3032&categoryID=&typeID=2&interactionID=1&orderBy=hits+DESC , og det fungerede uden problemer. Problemet løst, hvis det egentlig var en problem?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi

Indlæg af laoshi »

Det var det helt klart tidligere - men heldigvis ikke længere.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
kao

Indlæg af kao »

Det kører lidt op og ned om IceTEa virker for mig. Jeg kører Ubuntu 10.04, firefox 3.6.18.
Der kom en opdatering til Digital signatur appletten på Nemid og så var det slut med Icetea.
Nu har jeg fjernet openjdk og icetea plugin og installeret Sun Java + plugin og nu virker det fint.
Det er mildest talt irriterende at Nemid bliver ved med at lave rod i det. Gid de dog ville droppe det overflødige java snask.
Jeg bruger Alm. Brand Bank.
Kappa
Geografisk sted: silkeborg

Indlæg af Kappa »

Jeg bruger Nordea, der virker nem id ikke med sun-java, men fint med icedtea.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

stinemet skrev:Jeg bruger Nordea, der virker nem id ikke med sun-java, men fint med icedtea.

Jeg har så Nordea og Sun, og det virker fint.