Boot stopper (11.04)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Torean
IRC nickname: Torean

Boot stopper (11.04)

Indlæg af Torean »

Efter installation af 11.04 for en måned siden vil min laptop ikke gennemføre boot med Linux 2.6.38-8-generic-pae. Den stopper med ubuntu-navnet, fem røde prikker og lilla baggrund. Og der bliver der stående indtil jeg trykker på power-knappen (eller: Ctrl-Alt-Del). Jeg har dual-boot med Windows som alternativ. Hvis jeg vælger Previous Linux Versions og tager Linux 2.6.38-8-generic (uden endelsen -pae) kan den godt gennemføre til Unity. I Sysinfo kan jeg læse at jeg kører 11.04 (natty) med netop den valgte Linux (uden -pae).

Jeg har en HP Pavilion Entertainment PC.

Hvordan ændrer jeg boot så den vælger den Linux kerne, der virker?

PS. Mange tak for hjælp ved tidligere lejlighed.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Boot stopper (11.04)

Indlæg af Christian.Arvai »

Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du kan også bare afinstallere -PAE kernen via synaptic.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg vil nok anbefale begge løsninger, altså først at fjerne den defekte kernel, og så installere startupmanager så GRUB2 kan tilpasses dine behov.

Dog syntes jeg den -pae kernel fortjener lidt mere opmærksomhed i og med at det er en kernel-type som understøtter +4 GB ram. pae = Physical Adress Exstension hvilket i praksis betyder at den type kernel kun burde blive installeret hvis din computer har mere end 4 GB ram. Har den ikke det betyder det selvfølgelig ikke noget.

Hilsen Nicky
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:Jeg vil nok anbefale begge løsninger, altså først at fjerne den defekte kernel, og så installere startupmanager så GRUB2 kan tilpasses dine behov.

Dog syntes jeg den -pae kernel fortjener lidt mere opmærksomhed i og med at det er en kernel-type som understøtter +4 GB ram. pae = Physical Adress Exstension hvilket i praksis betyder at den type kernel kun burde blive installeret hvis din computer har mere end 4 GB ram. Har den ikke det betyder det selvfølgelig ikke noget.

Hilsen Nicky

Jeg bruger en 32-bit PAE kerne, og jeg har kun 2 GB RAM.

Årsagen er (hardware/real)-NX-bit understøttelsen, der forhindrer et (Adobe Flash) plugin i at gå amok i f.eks. Firefox - det (pluginet) bliver i stedet pænt lukket ned, og man kan i stedet genindlæse siden ved at trykke på F5 tasten.
Sjældent fryser processen (=programmet), så det skal genstartet. Det er nu over 7 måneder siden Firefox lavede det nummer sidste gang.

Kig her: https://wiki.ubuntu.com/Security/Features#nx og her: http://askubuntu.com/questions/32441/does-ubuntu-use-security-features-like-dep-and-alsr for mere om NX-bitten.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

lath skrev:
TitanusEramius skrev:Jeg vil nok anbefale begge løsninger, altså først at fjerne den defekte kernel, og så installere startupmanager så GRUB2 kan tilpasses dine behov.

Hilsen Nicky

Jeg bruger en 32-bit PAE kerne, og jeg har kun 2 GB RAM.

Årsagen er (hardware/real)-NX-bit understøttelsen, der forhindrer et (Adobe Flash) plugin i at gå amok i f.eks. Firefox - det (pluginet) bliver i stedet pænt lukket ned, og man kan i stedet genindlæse siden ved at trykke på F5 tasten.
Sjældent fryser processen (=programmet), så det skal genstartet. Det er nu over 7 måneder siden Firefox lavede det nummer sidste gang.

Kig her: https://wiki.ubuntu.com/Security/Features#nx og her: http://askubuntu.com/questions/32441/does-ubuntu-use-security-features-like-dep-and-alsr for mere om NX-bitten.

/Lars

Jeg har ellers over flere gange læst op omkring -pae, men er ikke faldet over nx-bitten. Om det så er fordi jeg ikke kiggede, det ikke står i alle artikler eller det er Ubuntu-specifik, det skal jeg ikke turde gætte på.

Tak for info.

Hilsen Nicky