Mapning af shares på nas-server eller til andre PCer

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
poulb

Mapning af shares på nas-server eller til andre PCer

Indlæg af poulb »

Hej
Jeg er rendt ind i flere problemer. Det er lettere for mig at illustrere problemstillingen ved at tage udgangspunkt i mulighederne i Windows.

MAPNING AF DREV.
-------------------------------
1) I windows kan jeg f.eks normalt godt køre en eksekverbar fil på min fil-server (nas'en) uden drevmapping og ligeledes køre en mp3-fil uden kopiering til lokalt drev. Modsvarende vil Ubuntu hele tiden kopiere filen ned lokalt. Det er ikke fikst. Ofte kan Ubuntu slet ikke se filen.

Når jeg mapper i Windows er der fordi det er lettere at huske og skrive F.eks "m:" for stedet hvor mine media filer er (avi,mp3 osv) Ellers ville det være nødvendigt at skrive "\\nas\media" da de ligger i et share på min nas-server.

En enkelt bat-fil i start folderen løser hele problemet. Bat-filen "NetStart.bat" indeholder bl.a...
-----------------------------
mount use M: \\nas\media /yes
mount use U: \\nas\users /yes
mount use W: \\nas\htdocs /yes

Note at "mount.exe" = "net.exe" som blot er omdøbt. Når denne bat-fil under starten er eksekveret har jeg nas-serveren (NetGear ReadyNAS Duo) fuldstændig tilgængelig som om det var fysiske drev på arbejdsmaskinen repræsenteret ved bogstaverne "M", "U" og "W".

Skal mapningen slettes er det ligeså enkelt..... bat-filen "slet.bat" indeholder...
mount.exe use M: /delete /yes
mount.exe use U: /delete /yes
mount.exe use W: /delete /yes
og pist væk er drevene...
----------------------------

Tilsvarende vil jeg gøre i Ubuntu og har dertil oprettet en fil med følgende indhold.
Det virker faktisk, men jeg skal skrive mit password 4 gange.. en gang for sudo og så en gang for hver mapping.

sudo mount -t smbfs //192.168.1.5/media /home/pba/map/media
sudo mount -t smbfs //192.168.1.5/users /home/pba/map/users
sudo mount.cifs //192.168.1.5/htdocs /home/pba/map/htdocs -o user=pba --verbose

Hvorfor htdocs er anderledes aner jeg ikke, men jeg søgte rundt på nettet og fandt at begge (mount -t og mount.cifs) kunne bruges. Men hvorfor forskellen er mig ikke bekendt. Og det virker som en forkert løsning

Skal de slettes igen er det "umount media" (eller noget lignende) som skal bringes i anvendelse. Men jeg får ikke lov da der ikke er noget registreret???? i "fstab" . Mærkelig fejlmelding.

Hvad har fstab at gøre med det, at jeg har manuelt mappet et drev og vil have det væk igen. Logger jeg ind som root går det fint.

HVORDAN HÅNDTERER JEG PÅ ENKELT MÅDE MAPING AF SHARES PÅ MIN NAS_SERVER?
1) Oprette
2) Slettes.
3) /etc/fstab skal muligvis bringes i anvendelse, men det er for mig meget nørdet.

Håber at en eller anden kan hjælpe.

Et lille biproblem er min"Caps Lock" taste. Der sidder forkert og jeg kan let disable den i Windows. Hvordan disabler man den eller omprogramerer den til f.eks "venstre shift" i Ubuntu?

Den er ViRkeLIG eT pRObLeM for mig.

Med venlig hilsen

Poul

Min profil: Ingeniør, egen computer siden 1986... med..
MS-DOS 2.1... DR-DOS5... OS2WARP, Windows 98SE... NT, Windows 2000, XP og 3 dage med "Vista" og 2 dage med "Windows 7"
Siden 2005 har jeg med regelmæssige mellemrum (Hver halve år) kæmpet med Ubuntu, men forladt det igen, da jeg hele tiden rendte ind i - for mig - uløselig problemer = showstoppere.

Først med Ubuntu 11.04 har jeg opnået en fortrolighed og nærmet mig en brugbar opsætning...
men bare rolig, der et stykke vej endnu. ;) Keep on smiling!
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mapning af shares på nas-server eller til andre PCer

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet

poulb skrev:MAPNING AF DREV.
-------------------------------
1) I windows kan jeg f.eks normalt godt køre en eksekverbar fil på min fil-server (nas'en) uden drevmapping og ligeledes køre en mp3-fil uden kopiering til lokalt drev. Modsvarende vil Ubuntu hele tiden kopiere filen ned lokalt. Det er ikke fikst. Ofte kan Ubuntu slet ikke se filen.

Ved ikke hvordan du forsøger at åbne indholdet men jeg har normalt ingen problemer med at se film eller høre musik fra eksterne diske og maskiner.

poulb skrev:Når jeg mapper i Windows er der fordi det er lettere at huske og skrive F.eks "m:" for stedet hvor mine media filer er (avi,mp3 osv) Ellers ville det være nødvendigt at skrive "\\nas\media" da de ligger i et share på min nas-server.

En enkelt bat-fil i start folderen løser hele problemet. Bat-filen "NetStart.bat" indeholder bl.a...
mount use M: \\nas\media /yes
mount use U: \\nas\users /yes
mount use W: \\nas\htdocs /yes

Note at "mount.exe" = "net.exe" som blot er omdøbt. Når denne bat-fil under starten er eksekveret har jeg nas-serveren (NetGear ReadyNAS Duo) fuldstændig tilgængelig som om det var fysiske drev på arbejdsmaskinen repræsenteret ved bogstaverne "M", "U" og "W".

Skal mapningen slettes er det ligeså enkelt..... bat-filen "slet.bat" indeholder...
mount.exe use M: /delete /yes
mount.exe use U: /delete /yes
mount.exe use W: /delete /yes
og pist væk er drevene...
----------------------------

Tilsvarende vil jeg gøre i Ubuntu og har dertil oprettet en fil med følgende indhold.
Det virker faktisk, men jeg skal skrive mit password 4 gange.. en gang for sudo og så en gang for hver mapping.

sudo mount -t smbfs //192.168.1.5/media /home/pba/map/media
sudo mount -t smbfs //192.168.1.5/users /home/pba/map/users
sudo mount.cifs //192.168.1.5/htdocs /home/pba/map/htdocs -o user=pba --verbose

Det er bedst at du brugere Code rundt om kode i stedet for bare at lave det kursiv.

poulb skrev:Hvorfor htdocs er anderledes aner jeg ikke, men jeg søgte rundt på nettet og fandt at begge (mount -t og mount.cifs) kunne bruges. Men hvorfor forskellen er mig ikke bekendt. Og det virker som en forkert løsning

mount.cifs vil nok være den bedste løsning til Windows delinger.

Hvis du vil have monteringerne som standard ville det nok være bedre at montere dem via /etc/fstab og brug en credentials-file til adgangskoden.

En hel anden måde at håndtere drevene på er at tilføje dem som bogmærker i Nautilus så kan du bare klikke på dem når du vil tilgå dem og trykke på eject når du vil afmontere dem (det kan også lade sig gøre at montere dem via script automatisk).

Se i øvrigt om ikke din NAS understøtter andre former fordeling end Windows deling.

poulb skrev:Skal de slettes igen er det "umount media" (eller noget lignende) som skal bringes i anvendelse. Men jeg får ikke lov da der ikke er noget registreret???? i "fstab" . Mærkelig fejlmelding.

Hvad har fstab at gøre med det, at jeg har manuelt mappet et drev og vil have det væk igen. Logger jeg ind som root går det fint.

Kunne lyde som om du glemmer at bruge sudo forand en kommando der kræver administrations rettigheder.
Du bør ikke have aktiveret root kontoen på maskinen, det kan lede til sikkerheds problemer og andet knas.
poulb skrev:HVORDAN HÅNDTERER JEG PÅ ENKELT MÅDE MAPING AF SHARES PÅ MIN NAS_SERVER?
1) Oprette
2) Slettes.
3) /etc/fstab skal muligvis bringes i anvendelse, men det er for mig meget nørdet.

Prøv at bruge et grafisk program til at håndtere det, som f.eks. pysdm eller mountmanager.

poulb skrev:Håber at en eller anden kan hjælpe.

Et lille biproblem er min"Caps Lock" taste. Der sidder forkert og jeg kan let disable den i Windows. Hvordan disabler man den eller omprogramerer den til f.eks "venstre shift" i Ubuntu?

Åben tastatur indstillinger ->layout ->indstillinger, der kan du ændre opførsel for caps lock og mange andre taster.