Firstclass client - problemer med installation

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
simonslothtour
IRC nickname: simonslothtour
Geografisk sted: Fjelsø, Denmark

Firstclass client - problemer med installation

Indlæg af simonslothtour »

Jeg har nu forsøgt at installere firstclass clienten i ubuntu - Natty Narwhal (11.04) utallige gange men uden succes. Jeg er helt ny i Ubuntu-miljøet og ved kun meget lidt om terminalinstallation osv.
Jeg har downloadet den nyeste version til linux på deres hjemmeside - dvs. jeg prøvede med .deb filen
Link til client-download: http://www.firstclass.com/Divisions/FAV13-0024FC95/?Plugin=FC&OpenItemURL=S047C50E4

Når jeg prøver at installere pakken i software-centeret bliver der meddelt, at pakken er af dårlig kvalitet. Jeg trykker ignorer og installer.

Bagefter bliver der meddelt, at pakkehandling mislykkes. Fejlkoden som bliver vist under detaljer er:

Kode: Vælg alt

dpkg: fejl under behandling af /home/simon/Hentede filer/fcc-10.014-Linux.i686 (1).deb (--install):
 kan ikke bne filen '/var/lib/dpkg/tmp.ci//.svn': Er et filkatalog

Er der nogen, som ved hvad dette problem skyldes ?
Før var jeg træt og deprimeret.. . .
. . . ! Så prøvede jeg Ubunu!
Nu er jeg glad og tilpas hver dag.
Tak Ubuntu :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firstclass client - problemer med installation

Indlæg af AJenbo »

Fistclass er kommet til at inkludere nogle filer fra deres udviklings miljø, det er noget sjusk og en skam at de ikke har udgivet en rettet installation endnu.
Jeg har rettet fejlen i installationen og lagt den op på min hjemme side, hvis du installere den burde der ikke være problemer:
http://anders.jenbo.dk/fcc-10.009-Linux.i686.deb
simonslothtour

Ja hvis de skal levere et produkt skal det da også gerne virke :)

Nu har jeg prøvet at køre den .deb fil som du har rettet og denne gang skete der noget. Installationen meddeler stadig, at pakken er at dårlig kvalitet, men ved at trykke ignorer og installer bliver pakken installeret, men så støder jeg på et nyt problem.
Ved at bruge "super" tasten og skriver "fcc" i søgefeltet finder jeg en installeret firstclass client. Problemet er, at den ikke gider at åbne når jeg trykker på ikonet. Selve "launcher" lukker ned men intet andet sker.

Har du en ide om hvad der kan være galt ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det kan faktisk godt være jeg ikke har testede pakken siden 10.10. Prøv at køre programmet via terminalen, så burde du få en besked om eventuelle fejl der opstår.
simonslothtour

Som sagt er jeg helt ny i Ubuntu-miljøet, så hvordan er det lige præcis, at jeg kører din .deb fil fra terminalen :) ?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Firstclass virker kun delvist med den løsning, som bliver foreslået, og så er den på engelsk.

se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=13506&hilit=firstclass&start=15

Jeg har gjort noget andet, så den også bliver på dansk.

Også fordi der ikke udvikles nye versioner af fcc til linux.

Jeg har derfor installeret fcc 11 gennem wine /(version wine1.3, men virker nok også i version1.2)

Og her virker alt, også automatisk login, som jeg aldrig har fået til at virke med linux-udgaven.

den kan downloades herfra http://www.firstclass.com/Divisions/FAV13-0024FC95/?OpenItemURL=S047C50E4

Bemærkning: man skal selv oprette menupunkt men stien er nogenlunde denne her "/home/ditbrugernavn/.wine/dosdevices/c:/Program Files/FirstClass/fcc32.exe" (" " skal være med for at det virker)

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
simonslothtour

Jeg prøvede at installere firstclass ved hjælp af Wine 1.2 og nu virker det!
Mange tak for hjælpen Stra. Det har jeg bøvlet med næsten lige siden jeg installerede Ubuntu og nu er det løst og kører endda upåklageligt :) FANTASTISK!

Også tak for hjælpen til dig Ajenbo :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Selv har jeg ikke bugt FirstClass siden folkeskolen og det er vist ved at være en 10 år siden, så jeg har ikke den store kendskab til programmet. Godt at stra kunne hjælpe med det så det kom til at køre optimalt.

simonslothtour skrev:Som sagt er jeg helt ny i Ubuntu-miljøet, så hvordan er det lige præcis, at jeg kører din .deb fil fra terminalen :) ?

Det var ikke .deb (installationen) du skulle køre via terminalen men selve det installerede program, det gøres ved at skrive program filnavnet (nogle tilfælde kan det også være nødvendig med stien), jeg husker ikke lige stien til fcc på stående fod, men det er heller ikke så vigtig nu hvor du har fået det løst :)
simonslothtour

Ja 10 år er et godt stykke tid så det er klart, at der er lavet utallige ændringer.

Ja men det er nu rart nok at vide, hvordan jeg gør i fremtiden når jeg skal køre et program fra terminalen så tak for det :)