Opgradering

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Tommy Noerup
IRC nickname: Tommy
Geografisk sted: Valby

Opgradering

Indlæg af Tommy Noerup »

Sætter update-manager-core (1:0.142.23) op...

Konfigurationsfil '/etc/update-manager/release-upgrades'
==> Ændret (af dig eller af et script) siden installationen.
==> Pakkedistributør har frigivet en opdateret version.
Hvad vil du gøre ved det? Dine muligheder er:
Y eller I : installér pakkeadministratorens version
N eller O : behold den nuværende version
D : vis forskellen mellem versionerne
Z : start en skal for at undersøge situationen
Den forvalgte handling er at beholde den eksisterende version.
*** release-upgrades (Y/I/N/O/D/Z) [forvalgt=N] ?

Det her er hvad der står, når jeg forsøger at opdatere.
Jeg klikker på "system" - "administration" og "opdateringshåndtering". Men når den blå bjælke er vokset til ca 85% (det sker på et øjeblik) sker der ikke mere, og ovennævnte besked står i vinduet.

Nogen der vil kloge sig på hvorfor :)
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Opgradering

Indlæg af laoshi »

Du skal trykke på en tast + <enter> for at bekræfte hvilken mulighed du har valgt. Hvis ikke du aktivt vælger noget andet, så udføres N når du trykker <enter>.
Hvis du vil se, hvilken forskel der er på mulighederne taster du D+<enter>
Hvis du vil bruge pakkedistributørens udgave, så Y+<enter>
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Der er kommet en nu udgave af en konfigurations fil, men siden du ser ud til at have ændret i den gamle tør computeren ikke automatisk at overskrive den.

Jeg ved godt hvad ændringerne er i dette tilfælde, det er at du (eller mere præsis soundpartner) har ændret den fra kun at måtte opgradere mellem LTS udgaver til også at måtte opgradere til normale udgaver, da du er i gang med at opgradere til en normal udgave kan du bare vælge Y og installere den nye konfigurations fil. Men får du en ligene besked senere må du meget gerne vælge D og kopiere det den viser så vi kan se forskellen mellem konfigurationsfilerne.
Tommy Noerup
IRC nickname: Tommy
Geografisk sted: Valby

Indlæg af Tommy Noerup »

Fint. Nu virker det.

Men jeg har tænk på, at det jo er en af de små detaljer, der gør at Ubuntu stadig er lidt mere for de indviede, end Windows. Der står at man kan vælge forskellige bogstaver. Men der står IKKE at man først skal klikke i den lille blinkende firkant, og taste "enter" efter man har valgt sit bogstav. En selvfølgelighed, vil nogen sige. Ja, hvis man ved det. Vi andre, som ikke har rørt ved den slags før, går i stå, og må først søge information, før vi kan komme videre. Det var IKKE sket i Windows.

Overvejer på ingen måde at skifte tilbage. Men jeg tror at hvis Ubuntu for alvor skal konkurrere med Windows, skal den slags småproblemer løses. Ellers opgiver for mange. Det var bare lige nogle strøtanker.

Men efter jeg har opgraderet, har jeg lagt mærke til et nyt lille problem: Når den kører pauseskærm, kan man se en svag skygge af det forrige billede, bag det aktuelle billede. Nogen der har et bud på hvorfor?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det virker på en eller anden måde som om at du har started opgraderingen vi af terminalen for jeg får normalt den slags spørgsmål i en dialog med knapper når jeg opgradere en brugers computer. Hvis ikke skal det måske fejl rapporteres.

Jeg har kun engang prøvet at opgradere en Windows maskine og det virkede heller ikke som den mest simple process. Det hele gik mere eller mindre i vasken pga. den originale version var tysk og den nye var dansk, det ville ikke have været et problem med Ubuntu.