Problemer med lysindikator og frysning ved opstart

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
MWNetMan

Re: Problemer med lysindikator og frysning ved opstart

Indlæg af MWNetMan »

AJenbo skrev:Ok, det er lidt mærkeligt, den første linje skulle gerne installere ppa-purge så du kan køre det på anden linje, du ikke kommet til at lave en slå fejl i en af linjerne?

Jeg har lige læst at beta driveren frem over kun vil blive opdateret til 11.04. Hvad betyder det for mig?

Virker grafikken maskinen forstten som den skal hvis du starter den i lav grafiktilstand?Jeg har nu prøver at køre den i lavgrafisk tilstand og der opstår ingen problemer med panel eller lys, hvad kan der konkluderes ud af det? Og hvad er mit næste skridt?

Hvordan virker den hvis du køre live fra en usb/cd?

Hvad var det som yderligere ikke virkede med 11.04?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Vær venlig at pakke dine mega lange logs ind i kode tags eller upload dem til en side som pastebin.com, jeg har redigeret dine indlæg denne gang.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

MWNetMan skrev:
AJenbo skrev:Jeg har lige læst at beta driveren frem over kun vil blive opdateret til 11.04.

Hvad betyder det for mig?

At du ikke får den nyeste beta hvis ikke du køre 11.04.

MWNetMan skrev:
AJenbo skrev:Virker grafikken maskinen forstten som den skal hvis du starter den i lav grafiktilstand?

Jeg har nu prøver at køre den i lavgrafisk tilstand og der opstår ingen problemer med panel eller lys, hvad kan der konkluderes ud af det? Og hvad er mit næste skridt?

At det er et problem med grafik driveren, hvis du kan leve uden acceleration kan du også fjerne driveren helt.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

[ 19.878200] i915 0000:00:02.0: LVDS-1: EDID invalid.
Skærm infoen indeholder fejl, det kan godt være det er der problemet ligger.

[ 0.008447] Atom PSE erratum detected, BIOS microcode update recommended
Det er åbenbart en opdatering til CPU'en

Det kan være problemet kan løses med en BIOS opdatering af maskinen.
MWNetMan

Indlæg af MWNetMan »

AJenbo skrev:Vær venlig at pakke dine mega lange logs ind i kode tags eller upload dem til en side som pastebin.com, jeg har redigeret dine indlæg denne gang.

Beklager, som tidligere nævnt er jeg ny på Ubuntu og har ikke haft det store brug for forums før og vidst ikke at dette var muligt at gøre. Men tager gerne imod guide til at kode tagge, så jeg kan gøre dette en anden gang, hvis det skulle blive nødvendigt :-)
MWNetMan

Indlæg af MWNetMan »

AJenbo skrev:
MWNetMan skrev:
AJenbo skrev:Jeg har lige læst at beta driveren frem over kun vil blive opdateret til 11.04.

Hvad betyder det for mig?

At du ikke får den nyeste beta hvis ikke du køre 11.04.

MWNetMan skrev:
AJenbo skrev:Virker grafikken maskinen forstten som den skal hvis du starter den i lav grafiktilstand?

Jeg har nu prøver at køre den i lavgrafisk tilstand og der opstår ingen problemer med panel eller lys, hvad kan der konkluderes ud af det? Og hvad er mit næste skridt?

At det er et problem med grafik driveren, hvis du kan leve uden acceleration kan du også fjerne driveren helt.

Jeg ved ikke hvad det indebærer at leve uden acceleration, jeg skal ikke bruge maskinen til noget stort grafik, men internetsurf, mails, administration af min server og andre multimedie maskiner, men ikke afspilning af film og lignende hvor jeg skal bruge tung grafik. Så hvis det er det at det handler om, så kan jeg godt leve med dette. Hvordan fjerner jeg så driveren helt og vil jeg stadig kunne køre den opløsning på skærmen som det kræves af de små 10" som den nu en gang har (husker fra tidligere at det var en "skæv" opløsning i fht. de normale 800x600 eller 1024x768)?
MWNetMan

Indlæg af MWNetMan »

AJenbo skrev:[ 19.878200] i915 0000:00:02.0: LVDS-1: EDID invalid.
Skærm infoen indeholder fejl, det kan godt være det er der problemet ligger.

[ 0.008447] Atom PSE erratum detected, BIOS microcode update recommended
Det er åbenbart en opdatering til CPU'en

Det kan være problemet kan løses med en BIOS opdatering af maskinen.

Jeg ved godt at det kan være tungt for en der har super meget styr på tingene, men når du skriver at skærm infoen indeholder fejl, så sidder jeg stadig som et stort ?-tegn :-) Hvad kan jeg gøre ved det, kan jeg gøre noget ved det? Hvor kan jeg evt. spørge efter hjælp og hvad skal jeg så spørge efter der?

Nu ved jeg ikke om det bare er sådan, at jeg skal ligge Ubuntu fra mig igen, fordi jeg går i stå med at få en maskine til at køre ordenligt, eller om jeg skal leve med følelsen af at være sat 20 år tilbage og næsten starte forfra :-) men jeg har gennemsøgt forumet og googles forslag for "bios update ubuntu" + computer model/mærke og lignende for at finde nogle tråde eller sider omkring, hvordan jeg opdatere min bios når jeg ikke længere kører windows og jeg finder absolut intet jeg kan bruge til noget. Kan du evt hjælpe mig lidt på vej, hvad jeg så skal søge efter eller lignende?

Det skal siges, at jeg nu er i gang med at prøve 11.04 fra en cd i stedet for usb som tidligere og modsat tidligere har jeg ladet den boote cd'en og starte ubuntu op og her var ingen problemer overhovedet med lyset. Jeg er så ikke nået til genstart endnu og ved ikke om den måske kører lavgrafisk under installation og om problemet så genopstår ved reboot!? Men jeg tænker at en bios update vel stadig er nødvendig, hvis du fortæller mig at den kan opdateres?
MWNetMan

Indlæg af MWNetMan »

Nu har jeg installeret 11.04 og følgende sker:
Maskinen booter fint og kommer til login skærm som står og blinker og grafisk indikator for lys kommer frem og kører op og ned. Så snart at jeg klikker på mit login navn stopper blinkeriet og indikatoren forsvinder.
Herefter forsvinder panelet i bunden og login menuen, men baggrunden til Ubuntu med de mange farver er stadig synlig og skærmen står og pulsere lidt i lyset. Efter et par minutters venten trykker jeg Ctrl+Alt+Delete og efter 5-10 sekunder kommer genstartsmenuen frem og Natty som det skal se ud og skærmen står fint.
Jeg har prøvet at køre opdateringshåndtering, men giver ingen forskel. Jeg er på randen til at geninstallere Xp på den, selv om jeg meget gerne ville undgå det, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal løse mit problem!?!
MWNetMan

Indlæg af MWNetMan »

Nu er der kommet hul på bylden.

Det har taget noget tid at finde frem til med her kommer en foreløbig udredning til andre der kunne sidde i samme situation.

Først har jeg fundet frem til driconf i softwarecenter, hvor jeg har mulighed for at pille ved grafisk performance og quality (ikke at jeg har sat mig ind i de enkelte funktioner) og har pillet lidt med dem. Efter nogle genstart, hvor jeg prøvede forskellige indstillinger, endte jeg ud med at komme til en login menu og efter login en baggrundsskærm der stod og pulserede, men ingen mulighed for Ctrl+Alt+Delete, hvorfor jeg måtte søge videre efter løsningsforslag på google og nåede frem, hvordan jeg kunne opdatere min bios, som var nævnt som et problem.

Gå til: http://www.msi.com/product/nb/U100.html#/?div=Download og download zip-filen. Udpak filerne på en cd eller usb. Følg vejledningen til at lave en DOS boot cd: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318789 og kør flash.bat fra bios updaten.

Efter denne bios update genstartede maskinen fint men haltede stadig ved login, har derefter prøvede mig frem med at pille ved overclocking (som bliver en mulighed efter bios update) og prøvet at logge ind i "klassisk"-mode og wupti ingen blinkeri eller mærkelig opførsel. Jeg vil rode lidt videre med det og se om der er mulighed for at køre med den nye grafiske overflade ved at pille ved indstillinger og vende tilbage med resultatet senere.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Sikre dig at du har alle opdateringer installeret, jeg ved dit kort kan være ustabilt med det driver der var på cd'en, er der stadig problemer så prøv beta drivere, det burde virke bedre nu hvor du køre 11.04.

Jeg har ikke altid mulighed for at komme med hurtige svar for tiden, men det er godt at du selv fant ud af at komme videre.