Acer Aspire 3000 + Broadcom wireless
-
- IRC nickname: Acer_NewBie
Re: Acer Aspire 3000 + Broadcom wireless
Hej Lars
Tak for din indsats - Jeg har taget den tunge vej og simpelthen valgt at installere den tidligere version af Ubuntu of efterfølgende opgradere til 11.04. Nu virker det trådløse, men det hele har stortset også taget det meste af eftermiddagen og aftenen i opdateringer m.v. - En lang og "træls" proces, men det virker trodsalt nu.
Jeg tror simpelthen ikke at der er lavet en funktionel løsning til den nye Ubuntu og det skyldes jo nok at den jo stortset næsten lige er kommet på gaden..
Til Momsemor : Som du skrev - Så virker denne løsning og tak for dit forslag til løsning
Nu er jeg så den glade ubuntu bruger med trådløs på den nyeste ubuntu med sved, tårer og smerte... hæhæ
Tak for din indsats - Jeg har taget den tunge vej og simpelthen valgt at installere den tidligere version af Ubuntu of efterfølgende opgradere til 11.04. Nu virker det trådløse, men det hele har stortset også taget det meste af eftermiddagen og aftenen i opdateringer m.v. - En lang og "træls" proces, men det virker trodsalt nu.
Jeg tror simpelthen ikke at der er lavet en funktionel løsning til den nye Ubuntu og det skyldes jo nok at den jo stortset næsten lige er kommet på gaden..
Til Momsemor : Som du skrev - Så virker denne løsning og tak for dit forslag til løsning
Nu er jeg så den glade ubuntu bruger med trådløs på den nyeste ubuntu med sved, tårer og smerte... hæhæ
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det var da godt du har fået den løst, jeg tror desværre der røget nogen nogle af de dele der skal bruges til installationen af den lukked drivere til ældre Brodcom kort da opensource driveren til de nyere Brodcom enheder blev tilføjet.
Når nu problemet er løst må du meget gerne trykke på [V ] ud for det indlæg der løste problemet så emnet bliver markeret som løst.
Når nu problemet er løst må du meget gerne trykke på [V ] ud for det indlæg der løste problemet så emnet bliver markeret som løst.
-
- IRC nickname: Acer_NewBie
Done og tak endnu engang for indsatsen
-
- IRC nickname: ThomasKLB
Hej Ville lige fortælle at det der virker helt perfekt på Acer 3000 med en ny installeret Ubuntu 11.04
Så mange tak for den fine simple guide.
Mvh
Thomas
Så mange tak for den fine simple guide.
Mvh
Thomas
lath skrev:Jeg vil føre dig gennem de trin din computer skal igennem for at virke med trådløst.
Først noget opdatering, oprydning, og installation af de pakker de har brug for.
Jeg har lavet en alt-i-et kommando herunder, som du bare kopiere. I en Terminal indsætter du kommandoen ved at trykke på en shift tast+insert-tasten samtidigt.
Når du derefter trykker på enter/retur tasten kører alle kommandoerne
Du skal køre disse kommandoer, hvor det er et krav at du skal have en internetforbindelse der virker. For dig er det så nok vi a et kabel:Kode: Vælg alt
sudo apt-get --assume-yes purge broadcom-sta-common broadcom-sta-source bcmwl-kernel-source firmware-b43-legacy-installer bcm5700-source firmware-b43-lpphy-installer;sudo apt-get --assume-yes update; sudo apt-get --assume-yes upgrade; sudo apt-get --assume-yes --reinstall install b43-fwcutter firmware-b43-installer
sudo kommandoen vil have at du: indtaster dit kodeord, og så trykke på enter/retur tasten for at fortælle at du er færdig med at indtaste dit kodeord. Du kan ikke slette stavefejl i kodeordet, og der skives ikke noget på skærmen imens du taster.
Bemærk at der kan komme fejlmeddelelser om at en pakke ikke kan afinstalleres - det er helt fint, fordi vi vil (også) rydde op.
Når du installerer b43-fw-cutter skulle du blive præsenteret for det blå billede, hvor du skal svare Yes (Jeg mener at huske at du skal trykke på enter/retur tasten for vælge noget i newt/ncurces).
Husk at genstarte før du tjekker om trådløst netværk virker
/Lars
-
momsemor skrev:Hejsa.....
Har du prøvet, at installere 10.10, opdatere, installere Yderligere Drivere og så opgradere til 11.04
Jeg har lige fået en bærbar med et Broadcom BCM 4313 til, at virke på denne måde
Det tager godt nok et par timer, men hvad gør det, når bare det funker bagefter
Vil den metode eventuelt også virke når Ubuntu 11.04 har fundet en STA-driver i Yderlige Drivers ? Altså vil version 10.10 finde noget andet end STA og ad den vej få trådløs til at virke i 11.04 via en update ?
-
- Admin
Så vidt jeg kan se er broadcom driveren ved at være fikset og burde virke efter en odpatering.
-
AJenbo skrev:Så vidt jeg kan se er broadcom driveren ved at være fikset og burde virke efter en odpatering.
Hejsa,
Efter jeg læste dit svar, så blev jeg helt i tvivl om hvilket chipset der var på mit indbygget trådløse netværk. Startede derfor lige Windows 7 op og checkede. Som det kan ses på dette billede så blev jeg ikke meget klogere end at det er et Broadcom. Ved at klikke på Egenskaber fandt jeg dog også følgende oplysninger: BCM43XNG_NT61.
Jeg har opdateret min 11.04 og i Yderligere Drivers har jeg en "Broadcom STA trådløs driver":
This package contains Broadcom 802.11 Linux STA wireless driverfor use with Broadcom's BCM4311-, BCM4312-, BCM4313-, BCM4321-,BCM4322-, BCM43224-, and BCM43225-, BCM43227- and BCM43228-basedhardware.
Men det hjælper ikke videre. Jeg kan godt sætte et flueben oppe i menuen i toppen ved "Aktivér trådløst netværk" men fluebenet forsvinder igen, f.eks. ved genstart, og trådløs forbliver gråt og uaktiveret.
Jeg har prøvet at læse lidt i de forskellige tråde omkring emnet/problemet, men synes ikke rigtig at jeg har kunne finde noget som har virket her. Jeg skal dog indrømme at jeg er ny med Ubuntu/Linux og det muligvis godt kan være skyld i lidt nybegynderfejl og forstålsesvanskeligheder.
I Windows fungere det trådløse uden problemer, men her på Ubuntu er det kun via kablet jeg har kunne få nettet til at fungere. Håber jeg kan blive hjulpet i den rigtige retning. På forhånd mange tak.
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
kfj1972 skrev:momsemor skrev:Hejsa.....
Har du prøvet, at installere 10.10, opdatere, installere Yderligere Drivere og så opgradere til 11.04
Jeg har lige fået en bærbar med et Broadcom BCM 4313 til, at virke på denne måde
Det tager godt nok et par timer, men hvad gør det, når bare det funker bagefter
Vil den metode eventuelt også virke når Ubuntu 11.04 har fundet en STA-driver i Yderlige Drivers ? Altså vil version 10.10 finde noget andet end STA og ad den vej få trådløs til at virke i 11.04 via en update ?
Hejsa....
På den computer med BCM4313 fandt Ubuntu 11.04 (32bit) også en Broadcom STA driver under Yderlige Drivere, men ville ikke hente/installere den. På Ubuntu 11.04 64 bit var der ingen problemmer, men jeg synes 32 bit kører bedre generelt, så efter mange nye installationer med bl.a. den alternative udgave af Ubuntu 11.04, så prøvede jeg nævnte løsning, som virkede
Vh. Jannie
-
- Admin
kfj1972 skrev:Efter jeg læste dit svar, så blev jeg helt i tvivl om hvilket chipset der var på mit indbygget trådløse netværk.
Åben terminalen og skriv:
Kode: Vælg alt
lspci -nn | grep -i net
Så får du det præcise model og navn.
Det er muligt at rettelsen af driveren først bilver tilgængelige om et par uger, men prøv at køre denne kommando en eller 2 gange, det virkede for mig:
sudo apt-get --reinstall install bcmwl-kernel-source
-
AJenbo skrev:Åben terminalen og skriv:Kode: Vælg alt
lspci -nn | grep -i net
Så får du det præcise model og navn.
Der fik jeg følgende resultat:
03:00.0 Ethernet controller [0200]: Broadcom Corporation NetLink BCM57780 Gigabit Ethernet PCIe [14e4:1692] (rev 01)
06:00.0 Network controller [0280]: Broadcom Corporation BCM43225 802.11b/g/n [14e4:4357] (rev 01)
Har nu prøvet kommandoen til den opdateret driver 2 gange og den gør en masse og slutter af med:
DKMS: install Completed.
update-initramfs: deferring update (trigger activated)
Behandler udløsere for initramfs-tools ...
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-2.6.38-8-generic
cryptsetup: WARNING: failed to detect canonical device of /dev/sda6
cryptsetup: WARNING: could not determine root device from /etc/fstab
Er de warnings et problem ?
Prøver lige at genstarte.
-
Ok, har lige prøvet at køre en rfkill list af da jeg ikke syntes at der var nogle ændringer.
Fik dette resultat:
Fik dette resultat:
Undre mig lidt over hvad det soft blocked betyder da jeg har lys i at trådløst er tændt.0: brcmwl-0: Wireless LAN
Soft blocked: no
Hard blocked: no
1: acer-wireless: Wireless LAN
Soft blocked: yes
Hard blocked: no
-
- Admin
Prøv
sudo rfkill unblock all
-
Hjalp desværre ikke, Soft Blocked står stadigvæk til Yes.
Men synes nu jeg er begyndt at have lidt problemer med at Fn + F3 ikke rigtigt virker til at tænde og slukke "lyset" på det trådløse net længere. Synes ikke at have bemærket dette problem tidligere men måske bare mig.
Jeg har været inde i BIOS'en og kigge efter settings til det trådløse net, men der er intet at finde. Det er hellere ingen BIOS-updates hos producenten.
-
kfj1972 skrev:Har nu prøvet kommandoen til den opdateret driver 2 gange og den gør en masse og slutter af med:DKMS: install Completed.
update-initramfs: deferring update (trigger activated)
Behandler udløsere for initramfs-tools ...
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-2.6.38-8-generic
cryptsetup: WARNING: failed to detect canonical device of /dev/sda6
cryptsetup: WARNING: could not determine root device from /etc/fstab
Er de warnings et problem ?
Prøver lige at genstarte.
Nogle som har et bud på dette?
-
- Admin
Opdateringen af driveren har nettop ramt -proposed, jeg vil dog ikke forslå at du aktivere proposed da der er mange andre opdateringer som testes der og som der for muligvis kan give dig andre problemer, men inden for et par uger skulle den blive tilgængelig som en normal opdatering.