Kopier, Sæt ind og Klip med en tast.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Leony

Kopier, Sæt ind og Klip med en tast.

Indlæg af Leony »

Hej forum.

I Windows brugte jeg Microsofts Intellitype software til mit tastatur (Microsoft Multimedia Keyboard 1.0A) til at sætte F1, F2 og F3 til Kopier, Sæt ind og Klip. Det program fåes desværre ikke til Ubuntu, så jeg leder efter en alternativ måde at gøre det på.

Jeg trækker dog hele tiden nitter. Jeg har prøvet macroprogram fra Ubuntu-software center og har søgt Google efter en løsning, men må give fortabt.

Kan det lade sig gøre at få CTRL+C til at ligge på F1 (eller en anden tast, bare det kun er 1 tast der skal trykkes)?

På forhånd tak
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kopier, Sæt ind og Klip med en tast.

Indlæg af AJenbo »

Det kan vidt lade sig gøre med xbindkeys, men det er ikke noget jeg har prøvet, du kan læse lidt om det her:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1535093
Leony

Indlæg af Leony »

Takker for svaret.

Har lige kigget hurtigt på det og det virker som et skridt i den rigtige retning.
Det er bare så som så med brugervenligheden i den løsning, synes jeg.

Mine evner rækker i hvert fald ikke til det lige pt.

Kigger på det i morgen eller mandag.

Hvis der er andre forslag, så kom endelig med dem.

PS: findes der en måde man kan slå stavekontrol i ens indlæg fra?
Går ud fra at de røde streger jeg fpr under de fleste ord er stavekontrol.
Leony

Indlæg af Leony »

Har lige kigget mig lidt omkring.

Keytouch skulle kunne gøre det jeg ønsker.
Jeg kan dog ikke få det til at virke :-(
Endnu.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Leony skrev:PS: findes der en måde man kan slå stavekontrol i ens indlæg fra?
Går ud fra at de røde streger jeg fpr under de fleste ord er stavekontrol.

Jeg går ud fra at du bruger Firefox? Højer klik og vælg det rigtige sprog, eller slå stavekontrol fra. Du kan også slå det permanent fra et sted under rediger-præferencer tror jeg.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Man kan sikkert også bruge tastaturgenveje fra System > Indstillinger (Hint: Klik på tilføj)

Ellers skal han ændre i hans ~/.gtkrc-2.0 fil, det er beskrevet her: https://wiki.archlinux.org/index.php/GTK+ at han skal ændre

Kode: Vælg alt

gtk-can-change-accels = 0

til

gtk-can-change-accels = 1

Bagefter går han op i menuen på et program, og lader musen hvile på genvejen på kopier, og trykker så på F1 tasten, og så er F1 nu kopier tasten. Det samme kan han gøre for klip, og sæt ind.
Det skal han måske gøre i hvert eneste program, men jeg er usikker, måske gtkrc igen kan hjælpe.

Til Qt programmer kan han, AFAIK, bruge QT4Config programmet fra pakken af samme navn.

/Lars

Edit:
flere Gtk+ properties: Ja, det er C kode!
For Gboolean typer: Du skal bruge 0 for falsk, og en værdi på 1 for sandt (i C er alt andet end 0 sandt, men brug bare 1)
For Gchar typen: en tekst streng, som skrives inde i et sæt " tegn f.eks. "hej verden", \ skrives \\ ", skrives \", tabualar (tab) tast skrives \t, ny linie skrives \n
En gint er et heltal
GkCornerType,GtkIconSize, og GtkToolbarStyle klik på linket og du finder dine muligheder du har sammen med en beskrivelse af valgmuligheden.
color-hash property'en er i praksis kun tilgængelig for C programmører.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Leony

Indlæg af Leony »

Man kan sikkert også bruge tastaturgenveje fra System > Indstillinger (Hint: Klik på tilføj)

Hvordan gøres dette?

Jeg har kigget på det og det virker mest som om man skal skrive en eller anden kode for ctrl+c.
Jeg kan ikke få hjælpefilen til at virke den siger noget med at det ikke er en ægte xml-fil.

Evt et link til en hjemmeside som beskriver brugen af tastaturgenveje kunne være sagen.

De andre løsninger har jeg kigget på og de virker godt nok rimelig langhårede.

Tak for svar
lath

Indlæg af lath »

Leony skrev:

Hvordan gøres dette?

Jeg har kigget på det og det virker mest som om man skal skrive en eller anden kode for ctrl+c.

Ja det er den tastekombination du vil bruge - simpelt ikk'?

Leony skrev:Jeg kan ikke få hjælpefilen til at virke den siger noget med at det ikke er en ægte xml-fil.

Hvilken fil?
og hvad gør du?
og hvad vil du præcist opnå med ændringen/ændringerne?
Husk at jeg ikke kan se hvilken fil du ændrer i, og hvad du laver - det kan jeg simpelthen ikke gætte udover at du vil lave tastatur genveje, men du fortæller mig ikke hvilken.

Leony skrev:Evt et link til en hjemmeside som beskriver brugen af tastaturgenveje kunne være sagen.

Du kan også bare gøre som mig. Try and error - opret en evt. en ny bruger til formålet og lad være med at lave ændringer der omfatter hele systemet (du skal indtaste kodeord for at lave systemadministration), så er du helt sikker.

Det program (Tastaturgenveje) er meget nemt at bruge.

Leony skrev:De andre løsninger har jeg kigget på og de virker godt nok rimelig langhårede.

Hvis du tænker på en ~/.gtkrc-2.0 fil, så synes jeg det slet ikke er svært, men YMMV (You Mileage May Vary).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår fordelen i at bruge f.eks. <F1> som kopier-tast.
Dels er< F1> jo normalt bundet til at være Hjælp-tasten.
Og dels så er der langt fra bunden af tastaturet op til <F1>-tasten.
Hvorimod, når jeg arbejder, så er min venstre hånd automatisk nær <ctrl> og <alt>, og så er det en ufatteligt enkel handling at trykke <ctrl>+c , v, z for at kopiere, indsætte eller fortryde - og <ctrl>+<alt> samt piletaster for at skifte skrivebord.
Dermed være ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre, men for mig at se er der nogle ulemper forbundet med at erstatte standardfunktioner med andre.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:
Leony skrev:Jeg kan ikke få hjælpefilen til at virke den siger noget med at det ikke er en ægte xml-fil.

Hvilken fil?
og hvad gør du?
og hvad vil du præcist opnå med ændringen/ændringerne?
Husk at jeg ikke kan se hvilken fil du ændrer i, og hvad du laver - det kan jeg simpelthen ikke gætte udover at du vil lave tastatur genveje, men du fortæller mig ikke hvilken.

Hen trykker vel på den store Hjæp knap i genvejs programmet, så det må være
/usr/share/gnome/help/user-guide/da/user-guide.xml
Det han gerne vil have ændret er så han kan trykke f1-3 for at kopiere, indsætte og klippe. Jeg tror bare det han mangler at vide er hvilket kommandoer han skal skrive i Tastaturgenveje programmet for at få kopier klip og indsæt som brugere defineret genveje.
Leony

Indlæg af Leony »

Hej Lath.

Ajenbo har ret.
Jeg har prøvet at taste ctrl+c i den der hedder kommando, en der sker ikke en disse.
Den xml fil der fejler er når jeg trykker på hjælp.

Hej Laoshi
Hvor tit har du brugt F1 til at få hjælp frem eller hvor tit bruger du den?
Jeg tror jeg har trykket på den for at få hjælp max 10 gange på 15 år og en pæn procentdel af disse har været fejltryk
Hvis jeg brugte klip, kopier og sæt ind 2 gange per session ved computeren, så er jeg helt enig med dig.
Problemet er bare at jeg nogle gange kan bruge dem måske 100 gange på 10 minutter. Ctrl+v ligger langt fra hinanden når man skal trykke dem ret tit - imo. Derfor er det nemmere med kun en tast og da jeg aldrig bruger F-tasterne så er det åbenlyst at ligge dem der.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Nej <F1> er nok en af de sjældent brugte taster. Jeg bruger selv de gængse kopiere- og indsætte-taster meget og kan godt lide at arbejde med dem - men sådan er vaner jo så forskellige. Jeg håber du finder frem til en løsning, men kan desværre ikke selv bidrage.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja det kommer nok an på om man bruger ti finger skrivning normalt.
lath

Indlæg af lath »

Jeg tror nu at tastaturgenveje ikke kan gøre det, så det må for GTK+ programmer være føromtalte ændring i .gtkrc-2.0, og hvis den ikke findes så oprette den og indsætte den linie, jeg skrev.

Jeg kan ikke finde en ~/.gtkrc-2.0 i Ubuntu, så den opretter vi bare og indsætter det indhold i den, som du har brug for.
Kør denne kommando i en terminal (Der sker ikke noget ved at køre den mere end 1 gang)

touch ~/.gtkrc-2.0 && echo "gtk-can-change-accels = 1" > ~/.gtkrc-2.0

Ændringerne gælder kun GTK+ (og sikkert også Gnome) programmer.
Hvad du gør med Qt og evt. KDE programmer ved jeg ikke, og må du selv finde ud af. Du kan evt. starte med at installere Qt4Config, og se om den kan hjælpe dig.

Nu kan du ( efter en genstart) åbne menuen Rediger i et (GTK+, måske også GNOME) program og lade musen hvile over kopier, og så trykke på F2, hvorefter F2 er kopier i det program. Det er ikke testet om F2 så bliver kopier for alle GTK+/GNOME programmer. Jeg ved heller ikke om ændringen er persistent (ændringen huskes til næste gang programmet startes op.)

Du kan du slette filen med:

rm -f ~/.gtkrc-2.0

xml filen må du selv rode med (prøv at bruge F2, F3, og F4 i stedet)

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

lath skrev:xml filen må du selv rode med (prøv at bruge F2, F3, og F4 i stedet)

XML-filen er en fejl i Gnome-Documentation - User guide og ikke noget han ville ændre, jeg har indsendt en fejl rapport på den:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-user-docs/+bug/794426