Transskriptionsprogram til Ubuntu

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
nmikkelsen

Transskriptionsprogram til Ubuntu

Indlæg af nmikkelsen »

Hej

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at bruge Ubuntu. Jeg er dog i mine studier afhængig af at kunne bruge et transskriptionsprogram som fx CLAN eller Transana.

Er der nogen, der ved, om der findes noget lignende til Ubuntu?

På forhånd tak :)

/Nicholas
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Transskriptionsprogram til Ubuntu

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum.
Programmet transcriber findes i Ubuntus softwarekilder og ser ud til at være noget i retning af det, som du efterspørger. Du kan se en beskrivelse af programmet på wikipedia

P.S.: Hvis du læser mere om det på transcribers egen hjemmeside - så skal du i givet fald ikke downloade det derfra. Når det findes i Ubuntus softwarekilder, så er det bedst og lettest at installere derfra.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum.

Jeg har prøvet at se om de 2 programmer kunne køres under Wine i Ubuntu, CLAN starter fint op og ser ud til at virke, jeg har dog ikke prøvet det ret meget, så det er med et vist forbehold.

Transana kan jeg ikke få til at virke under Wine.

Spørgsmålet er også om den uddannelse som du er i gang med, har specifikke krav til programmer, for så vil jeg anbefale dig at lave en dualboot, og kører de par programmer som du absolut skal bruge under Windows.

Jeg skal selv i gang med en ny uddannelse efter sommerferien, og jeg bliver desværre nød til at genindfører dualboot igen efter 3 år uden, da der er krav til programmer :evil:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Eventuelt kunne man jo også køre Windows i en virtuel maskine.

Jeg kan se at CLAN har en udgave af deres analyse værktøjer der burde kunne køre på Ubuntu (unix-clan). Transana er opensource (kan ikke lige se hvor man henter koden) og køre allerede på Mac så chancerne burde være rimelige for at man kunne få det til at virke i Ubuntu.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Toddvarg »

Hentet fra dette link

http://www.transana.org/support/faq.htm#Linux

Are there plans to port Transana to Linux?

At this point, we don't have official plans to port Transana to Linux. Rumor is that Transana mostly works on Linux when run from source code. Audio extraction and the File Management Tool don't work because there isn't a Linux version of the necessary dynamic libraries. Otherwise, it appears to work acceptably. Please note, however, that this is NOT officially supported.

Unfortunately, I don't have development funds to pursue Transana on Linux. If you are a Linux developer and can help me overcome some minor technical hurdles, please contact me. If you can help me create some Linux distributables, you can have Transana at no charge in exchange.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
nmikkelsen

Indlæg af nmikkelsen »

Tak for svarene!

Jeg har prøvet at køre CLAN under Wine og har ikke noget problem med at åbne programmet. For at jeg kan afspille og arbejde med lydfiler, bliver jeg dog bedt om at installere Quicktime. Jeg har prøvet at køre Quicktime under Wine, men uden nogen succes (får en fejlmelding, når jeg prøver at åbne programmet). Er der et eller andet snedigt greb, man kan gøre i den forbindelse?

Ellers vil jeg prøve at sætte mig grundigere ind i Transcriber og se, om ikke det kan være lige så godt :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ellers på prøv med quicktime lite