HJÆLP, hele mit skrivebord er væk... :( (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kartoffelwomen
IRC nickname: Kartoffelwomen

HJÆLP, hele mit skrivebord er væk... :( (LØST)

Indlæg af Kartoffelwomen »

I morges satte jeg computeren til at opdatere, og den skriver på et tidspunkt noget med at nu kunne jeg få det hele på dansk, det var jeg glad for den skrev da min nederste "bundlinje" (ved ikke hvad den hedder) havde jeg fået slettet på et tidspunkt, altså det med "steder", "programmer" osv, og da jeg med MEGET besvær fik det frem igen stod det på engelsk. Jeg fik aldrig det hele frem, kun "programmer, steder og system". Jeg fik så dansk på i morges og den bad ikke om en genstart. Alt så ud som normalt men med dansk tekst.
Men jeg har så siden jeg kun har haft de tre ting i bunden (programmer, steder og system), måtte slukke computeren ved at trykke på den blå knap oppe i venstre hjørne af computeren.

Da jeg tænder computeren til aften får jeg et chok, nemlig at ALT på mit skrivebord er væk..
Jeg går så ind i min mail for at vedhæfte en fil og ser om jeg den vej kan finde noget på mit skrivebord, men der er stadig intet.
Jeg er meget ked af mine ting på skrivebordet er væk, da der lå nogle ret vigtige filer og billeder der.
Er der en mulighed for at gendanne og hvis ja hvordan ?
Senest rettet af Kartoffelwomen 27. maj 2011, 22:08, rettet i alt 1 gang.
Kartoffelwomen

Re: HJÆLP, hele mit skrivebord er væk... :(

Det er forøvrigt Ubuntu 10.04 LTS jeg har på min pc, så vidt jeg husker.. :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det skulle undre mig meget hvis det er blevet slettet, prøv at åbne en terminal med ctrl+alt+t og skriv

Kode: Vælg alt

nautilus

Og se om ikke det dukker op der.

Kan du ikke tage et billed af dit skrivebord så vi bedre kan se hvad du har.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg er meget ked af mine ting på skrivebordet er væk, da der lå nogle ret vigtige filer og billeder der.
Er der en mulighed for at gendanne og hvis ja hvordan ?

Selv hvis dit skrivebordsmiljø er stået af, er jeg temmelig sikker på at vi godt kan hjælpe dig med at finde filerne frem via en livecd og kopiere dem i sikkerhed, så det skal du ikke være så nervøs over.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Kartoffelwomen

Godmorgen.
Jeg har prøvet "AJenbo"s råd, men der kommer bare mappen "janni" (home) frem, det er ikke skrivebordet, der er godt nok et vindue "skrivebord" men det ser tomt ud.
Jeg har forsøgt at tage et skærmbillede og lægge det på imageshac (staves), men den kan ikke uploade det pga det er for stort, største kb er 1.125. Jeg gik så ind i gimp for at forsøge minimere det, et er jeg ikke så god til. Der kommer noget op hvor man kan trække en pil fra 9 og nedad, der satte jeg den på 2 og gemte, men billedet er stadig for stort ?? Jeg kan ihvertfald ikke uploade det.
Jeg har ikke turde slukke computeren i nat af frygt for om der for svinder flere ting når den er slukket.
Jeg er bange for hvad det var jeg svarede ja til ved opdateringen i går morges, fik måske ikke læst det grundigt nok, men mine felter forneden blev da dansk af det.
Kartoffelwomen

Jeg skal på kursus i dag kl 9, men vil tage min pc med i dag hvis jeg var heldig at kunne løse problemet i løbet af dagen, skulle egentlig helst bruge et af de forsvundne dokumenter i eftermiddag, (min ansøgningsliste). Men de må jo kunne forstå problemet hvis jeg ikke får den frem.
Hvis nogen herinde har tid og lyst, må i meget gerne fjernstyrre min pc, det ville måske være meget hurtigere end at forklare mig tingene her.. :)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Har du en cd med Ubuntu som vi kan prøve med ?

Vedr. billedet, så kan du prøve at se om ikke forums "vedhæft en fil" kan tage den størrelse.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Kartoffelwomen

Nej jeg har ingen CD med Ubuntu, kan jeg købe det hos boghandleren og hvis ja hvad skal en hedde helst præcist ? Jeg kan ikke se et felt her hvor jeg skriver hvor der står "vedhæft en fil" ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Når du skriver et indlæg står der nederst "Filnavn", tryk på "Gennemse", find filen og vælg "Tilføj fil".

Til sidst vælges "Udfør" som man plejer at gøre når man sender et indlæg
Vedhæftede filer
Skærmbillede.png
Skærmbillede.png (243.95 KiB) Vist 388 gange

Kartoffelwomen

Jeg kan se på dit billede at du har et felt ved siden af feltet "handling", dette felt har jeg dog ikke ??
På billedet har du også "lås emne" som jeg heller ikek har samt tekst under det der står der så det med filer. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan se disse felter ?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

NU SKAL DU IKKE PRØVE FØLGENDE FØR JEG HAR HØRT ANDRES MENING OM IDEEN !!!!

Jeg vil prøve at gennemtvinge en ny opdatering med :

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Prøve at løse det med sproget med :

sudo apt-get purge -y language-support-en language-support-writing-en language-pack-gnome-en language-pack-gnome-en-base language-pack-en-base thunderbird-locale-en-gb language-pack-en && sudo apt-get install -y language-pack-da-base language-support-da language-support-writing-da language-pack-gnome-da language-pack-gnome-da-base

som vist i http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#14

Og så prøve en opdatering mere :

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Altså samlet :

sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get purge -y language-support-en language-support-writing-en language-pack-gnome-en language-pack-gnome-en-base language-pack-en-base thunderbird-locale-en-gb language-pack-en && sudo apt-get install -y language-pack-da-base language-support-da language-support-writing-da language-pack-gnome-da language-pack-gnome-da-base && sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Ud fra at intet af overstående vil slette eller ændre på selve filerne i hjemmemappe/skrivebord, mener jeg ikke at det kan skade at forsøge på denne måde, men jeg vil meget gerne hører andres mening om det først.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Kartoffelwomen skrev:Jeg kan se på dit billede at du har et felt ved siden af feltet "handling", dette felt har jeg dog ikke ??
På billedet har du også "lås emne" som jeg heller ikek har samt tekst under det der står der så det med filer. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan se disse felter ?

Det er der en nem forklaring på, jeg er jo redaktør, så det er nogle af de felter som vi bruger i forum, "lås emne" bruger vi sjældent, men det er til at blokere tråden for flere indlæg.

Kartoffelwomen

Problemet er jo, at det felt jeg mangler er det du har ved siden af "handling", der har du et felt "Upload af vedhæftede filer".. På min skærm kan jeg intet se om filer ??
Jeg er spændt på hvad andre siger om dit forslag til at gennemtvinge en opdatering inden jeg gør noget.. :)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Kartoffelwomen skrev:Problemet er jo, at det felt jeg mangler er det du har ved siden af "handling", der har du et felt "Upload af vedhæftede filer".. På min skærm kan jeg intet se om filer ??
Jeg er spændt på hvad andre siger om dit forslag til at gennemtvinge en opdatering inden jeg gør noget.. :)

Det er vist mig der var for doven nu :D

Her er et klippet billede, og som du kan se er det ikke oppe ved "Upload af vedhæftede filer" du skal vedhæfte.

SÅ : Når du skriver et indlæg står der nederst "Filnavn", tryk på "Gennemse", find filen og vælg "Tilføj fil".

Til sidst vælges "Udfør" som man plejer at gøre når man sender et indlæg

EDIT : Det kan godt være at du overhovedet ikke kan finde de filer med den fejl vedr. fremvisning af skrivebordet.
Vedhæftede filer
1.png
1.png (12.08 KiB) Vist 374 gange

AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ok, det kunne faktisk godt lyde til at dine filer er blevet slette på en eller anden måde :(

christian.arval har vist glemt at det endnu ikke er lykkes for mig at tillade normale brugere at vedhæfte filer :)

Jeg har 2 kommentar til koden, det er nok bedst at installere dansk før man fjerne engelsk og det burde kun være nødvendigt at med opdatering i starten. MEN hvis vi skal rede dine filer fra disken gælder det om at maskinen bliver brugt så absolut lidt som muligt.
Jeg kan se du bord ca. inden for en time af mig og jeg vil faktisk godt hjælpe dig hvis du betaler for transport, jeg har lige købt nyt udstyr til den slags så det ville være fint for mig at teste det. Har du mulighed for at komme til København med maskinen kunne vi selvfølgelig også ordne det der, men du må lige skrive en PM til mig så vi kan aftale nærmer og udveksle adresser eller finde et møde sted.
Har du allerede et backup af dine filer eller er de ikke så vigtige så kan du godt fortsætte med at prøve christian.arvals kommando (han skriver muligvis en ny efter han har set min kommentar).