ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af Finn Bjerke »

http://www.youtube.com/watch?v=T0PsJMylIpk

Han går noget over stregen, men hvad syns du om unity. Jeg tror jeg droppper den.
Kardemommeloven er en god ting.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af soundpartner »

selvom han er dum og uforskammet og høre på, så har han jo ret i mange af de ting han siger.
det han dog glemmer er at ideen netop er at du har dine lts releases som VIRKER!!! og så er mellemreleases lidt mere legeplads og cutting edge.
Der har aldrig været meningen at unity skulle være færdigt nu. men det er en så at sige public beta test for at få fundet ud af om det kan bruges, hvad der skal forbedres
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af Finn Bjerke »

Hans sure stil kompenseres noget af hans glade stil i relation til Gnome 3

http://www.youtube.com/watch?v=ALCUPp-5UwE&NR=1

PS: I UNity kan man kun have max og minimer knapper til venstre nu og da dvs ikke altid - ikke godt.
Kardemommeloven er en god ting.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af AJenbo »

Jeg blev rigtig træt af at høre på ham og stoppede ca. halves inde i videoen (ellers ikke noget jeg gør ofte). Nogle af de ting som han kalder "just stupid", er noget af det der gør mig rigtig glad for at bruge Unity.

I den anden video for han også slynget et par "useless" etc. ud, men ja han er da en del mere positiv over for Gnome 3. Syndes han sage det var at skide på Ubuntu brugere at give dem valget mellem flere systemet, den forstod jeg ikke rigtig. Håber bare han laver sign egen distro som han så kan være glad for og så han ikke for tid til at lave flere videoer, men det er så bare min mening.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af Christian.Arvai »

Som udgangspunkt kunne jeg godt have ønsket mig et meget pænere sprogbrug, men jeg er sådan set enig med ham i bedømmelsen af Unity, jeg ved godt at folk siger "Hent 10.04 LTS hvis du vil være sikker på kvaliteten", men efter min mening er det et tyndt argument, da nye brugere jo altid vil hente den nyeste udgave, med mindre at de er klar over præcist hvilken forskelle der er.

Man kunne med fordel have vente til næste LTS med at gøre Unity til default, der havde alligevel være frivillige nok til at give tilbagemeldinger, og så havde Unity fået en bedre modtagelse, da det så ville være mere gennemtestet, og forhåbentligt fået lavet de fejl og forbedringer, som der nu engang er.

Personligt kommer jeg ikke til at kører Unity, da jeg helt ærligt ikke kan lide det, og jo, jeg har efterhånden tjekket en del materiale ud om det, så jeg håber at de beholder Gnome som "classic", og gerne med den nye Gnome 3, som virker lækkert og vil helt klart være mit foretrukne valg, næste gang jeg skal lave en ny install.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af AJenbo »

11.10 bilver med Unity og fallback til Unity 2D. Men du brude kunne installere Gnome Shell lige som du kan installere KDE, XFCE og LXDE.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg opgav Unity allerede fra starten efter installationen af 11.04, da jeg ikke kunne forholde mig til at "luk, maximér og minimér" knapperne ikke kan flyttes over i højre side, samt at vinduernes menulinjer pludseligt var integreret i top-panelet.

Men for lidt over 2 uger siden besluttede jeg mig for at give Unity en chance, og jo, der er da plads til mange forbedringer.

Ting hvor jeg synes der skal forbedres/tilføjes nogle ting i Unity er:

1. Det skal gøres lettere at lave egne submenuer til de programmer der endnu ikke understøtter Unity ordentligt (som f.eks. Wine).
Jeg fandt en guide til det via Google til hvordan jeg lavede min egen Wine-menu med submenu hvor jeg kan vælge hvilket program/spil jeg vil køre, men det er lidt dårligt at for hver nye program eller spil jeg installerer i Wine, så skal jeg ind og rode i opsætningen manuelt... den del fungerede nu fint i "Classic".

2. Manglende ikoner i notification area på programmer som ikke er whitelisted, og det kræver en Googl-søgning at aflure hvordan man whitelister programmer.
(alt det med whitelisting skal bare fjernes hurtigt, så alt hvad der vises i Gnome3's notification area også vises i Unity's).

3. Når nu Unity er mere søge-baseret når man vil køre programmer eller åbne dokumenter, som ikke har en genvejsknap i Unity launcheren, så burde søgningen været udvidet til ikke kun at omfatte seneste åbnede dokumenter, men alle dokumenter på harddisken, selv om det sikkert vil kræve mere kraft fra computeren og gøre søgningen langsom, lige som når man søger efter filer i Nautilus.

4. Når man har flere vinduer åbne af det samme program (vil bruge billeder åbnet i GIMP som eksempel her), og man midt i arbejdet med at redigere billeder lige vil bruge Firefox et øjeblik, og man så vil hive GIMP frem forrest igen, så er det kun det forreste billede og værktøjsvinduerne der kommer foran FF, mens alle øvrige billeder stadig ligger bag FF, og det kan godt blive noget trælst i længden hvis man har åbnet mange billeder på en gang.

5. Jeg oplever engang imellem at når jeg højreklikker på et ikon i notification area, så crasher Unity, men starter dog op af sig selv igen, så dette er ikke det store problem, men kun et lille irritationsmoment når det sker (der kan går flere dage mellem det sker).

Der er flere småskavanker og børnesygdomme, som jeg håber de får bugt med, med tiden, for jeg kan personligt godt lide Unity's udseende og tror der er gode muligheder i fremtiden med det.
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af AJenbo »

1 Wine ved jeg at der er en løsning på. Jeg vil give dig ret i at det kunne være godt med en editor til genvej, jeg tror dog pt planen er at opdatere alle genveje så de har de fornødne punkter, det er jo heller ikke smart at alle brugere selv skulle gøre det.
2 vil komme gradvist som de forskellige programmer bliver opdateret af udviklerne.
3 vil som du er inde på kræve at der er en funktion der sørge for at indeksere indholdet af computeren, hvis man kan nøjes med filnavne vil jeg dog ikke tro det ville være helt urimeligt at gøre.
4 ved jeg ikke om der er tænkt på men det er da noget der burde kigges på, er der nogen der gider søge efter en rapport på det, eller eventuelt oprette en?
5 Er det for nogle bestemte programmer? Jeg ved at skype og ligende programmer lidt skal have et hack for at blive vist (se 2).
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af Rattus Norvegicus »

AJenbo skrev:1 Wine ved jeg at der er en løsning på. Jeg vil give dig ret i at det kunne være godt med en editor til genvej, jeg tror dog pt planen er at opdatere alle genveje så de har de fornødne punkter, det er jo heller ikke smart at alle brugere selv skulle gøre det.

Der er faktisk en editor, men man skal selv google efter den, eller kigge på linket her:
http://ubuntu-install.blogspot.com/2011/05/add-wine-programs-to-unity-launcher.html
(der er dog stavefejl, således at der stå "sudo apt-get install brz", dvs. de har byttet rundt på r og z, for der skulle stå "sudo apt-get install bzr".

Og hvad der ikke står i guiden er at man bagefter skal gå ind i mappen hvor den nye genvejsfil ligger (.local/share/applications/) og trække filen over i launcheren... det er ikke just for folk der liiige er skiftet over til Ubuntu og skal til at lære et nyt styresystem at kende fra bunden :?

AJenbo skrev:2 vil komme gradvist som de forskellige programmer bliver opdateret af udviklerne.

Ja det må man dat håbe.

AJenbo skrev:3 vil som du er inde på kræve at der er en funktion der sørge for at indeksere indholdet af computeren, hvis man kan nøjes med filnavne vil jeg dog ikke tro det ville være helt urimeligt at gøre.

Det ville uden tvivl være en nice feature hvis det kunne lade sig gøre.

AJenbo skrev:4 ved jeg ikke om der er tænkt på men det er da noget der burde kigges på, er der nogen der gider søge efter en rapport på det, eller eventuelt oprette en?

Jeg tænker også om der evt. allerede eksisterer en mulighed via shortcut keys?

AJenbo skrev:5 Er det for nogle bestemte programmer? Jeg ved at skype og ligende programmer lidt skal have et hack for at blive vist (se 2).

Nej det er sket ved alle ikoner deroppe, lige fra højreklik på uret/kalender, volume, netværk til den den vejrindikator jeg har installeret.
Hilsen Kenny
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af laoshi »

Til pkt. 4 foretrækker jeg at have 6 skriveborde med forskellige programmer åbne - kan så let få overblik med <super>+w og vælge det rigtige program/skrivebord - eller vælge dem med <ctrl>+<alt>+piletaster.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af Kurt Christensen »

har han ret i dette?
http://youtu.be/9U5jmOZTzRw
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af AJenbo »

Hvis du mener om alle bare er dumme og ignoranter, så nej (lidt en joake på at han bruger et ufatteligt grimt sprog).
Men det er rigtig nok at man med andre programmer kan komme tæt op af nogle af funktionerne i Unity, han simplificere det dog nogle setder hvor der er dele i Unity man ikke ville få.
Det er rigtig at Gnome Shell har færre problemer end Unity, men Gnome Shell har også været under udvikling i langt længere tid (Så en beta af det i starten af 2010) mens Unity ikke engang er 1 år gammel. Unity er heller ikke bare en masse programmer klasket sammen med udviklet fra bunden, første omgang (den vi har nu) handler bare om at få en nogen lunde funktionalitet, men ideen med at det er integreret er at det på længer sigt skulle blive meget mere sammenhængende og funktionelt.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af Rattus Norvegicus »

AJenbo skrev:Hvis du mener om alle bare er dumme og ignoranter, så nej (lidt en joake på at han bruger et ufatteligt grimt sprog).
Men det er rigtig nok at man med andre programmer kan komme tæt op af nogle af funktionerne i Unity, han simplificere det dog nogle setder hvor der er dele i Unity man ikke ville få.
Det er rigtig at Gnome Shell har færre problemer end Unity, men Gnome Shell har også været under udvikling i langt længere tid (Så en beta af det i starten af 2010) mens Unity ikke engang er 1 år gammel. Unity er heller ikke bare en masse programmer klasket sammen med udviklet fra bunden, første omgang (den vi har nu) handler bare om at få en nogen lunde funktionalitet, men ideen med at det er integreret er at det på længer sigt skulle blive meget mere sammenhængende og funktionelt.

Jeg er ret sikker på at de i takt med udviklingen også nok skal få det til at blive rigtigt godt i længden, og på trods af de mange fejl og mangler, så fungerer det da nogenlunde :)
Hilsen Kenny
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af Kurt Christensen »

AJenbo (ubs)
he he nej jeg tænke ikke på sproget som nok er bevidst provokerende

min egen opfattelse af 11.04 er at det ikke er umiddelbart tilgængeligt og selv med lidt kendskab til knapperne sidder man og tænker hvordan komme jeg nu videre herfra, det er på en eller anden måde nemmere i 10.10, måske på grund af den simple grafik
Senest rettet af Kurt Christensen 24. maj 2011, 20:46, rettet i alt 2 gange.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ramsaltet kritik af UNITY brugergrænsefladen

Indlæg af AJenbo »

Nu er der så godt nok ikke noget s i mit efternavn :)