Acer Aspire 3000 + Broadcom wireless
-
- IRC nickname: Acer_NewBie
Acer Aspire 3000 + Broadcom wireless
Hejsa!
Jeg har prøvet alt.. Jeg mener virkelig alt for at få trådløs til at fungere på den lidt ældre Acer Aspire 3000. Jeg har haft det til at virke på tidligere version af Ubuntu og Mint installationer, men den seneste version af Ubuntu virker det ikke på..
Jeg har læst lidt indlæg omkring det og forsøgt mig med de vejledninger der var lavet.. Men intet held..
Er der en venlig sjæl derude som kan hjælpe med en vejledning som virker .. Det ville være fantastisk..
Ser frem til at høre noget...
Jeg har prøvet alt.. Jeg mener virkelig alt for at få trådløs til at fungere på den lidt ældre Acer Aspire 3000. Jeg har haft det til at virke på tidligere version af Ubuntu og Mint installationer, men den seneste version af Ubuntu virker det ikke på..
Jeg har læst lidt indlæg omkring det og forsøgt mig med de vejledninger der var lavet.. Men intet held..
Er der en venlig sjæl derude som kan hjælpe med en vejledning som virker .. Det ville være fantastisk..
Ser frem til at høre noget...
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Acer Aspire 3000 + Broadcom wireless
Hej igen Acer_NewBie
Jeg har forsøgt at hjælpe Acer_NewBie med problemet over irc, men jeg kunne ikke finde fejlen, så jeg håber at i kan hjælpe.
Her er info : http://paste.ubuntu.com/610568/
Vi kunne ikke få noget frem under "ydeligere drivere", og vi har også forsøgt med b43-fwcutter uden held.
Det forstår jeg så ikke, for hvis man søger her i forum på det kort, virker det fint på udgaver før 11.04, og trådstarter har også haft det til at virke på Mint.
Så helt ærligt rådede jeg til at vi gik herind, i håb om at nogle af jer "kloge netkorts nørder" kan hjælpe videre
Jeg har forsøgt at hjælpe Acer_NewBie med problemet over irc, men jeg kunne ikke finde fejlen, så jeg håber at i kan hjælpe.
Vi kunne ikke få noget frem under "ydeligere drivere", og vi har også forsøgt med b43-fwcutter uden held.
Det forstår jeg så ikke, for hvis man søger her i forum på det kort, virker det fint på udgaver før 11.04, og trådstarter har også haft det til at virke på Mint.
Så helt ærligt rådede jeg til at vi gik herind, i håb om at nogle af jer "kloge netkorts nørder" kan hjælpe videre
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Mit næste indlæg har løsningen på dit problem, så spring dette indlæg over og gå til det næste indlæg.
Følgende:
UNCLAIMED kan oversættes til at kernen(=Linux) ikke har en device driver til det hardware.
Søger man i synaptic efter b43-fwcutter pakken, står der:
Det er ikke en device driver, men muligvis et værktøj man skal bruge for at lave en firmware fil, hvis indhold placeres i hardwaren af den endnu ukendte device driver.
Søger jeg i Synaptic efter BCM4318 får jeg pakken firmware-b43-installer.
Om den pakke står der:
firmware-b43-installer pakken har brug for b43-fwcutter, og et par andre pakker.
Da der står noget med b43 driver er vi kreative og finder på at bruge det som som søgeord i Synaptic, og vi får ikke så meget nyt, men søger så istedet med søgeordet Broadcom, og får straks noget mere interessant:
broadcom-sta-common
om hvilket der står:
Ja det er en device driver, men du har en BCM 4318 chip i din computer, og den er ikke i listen. Så den device driver vil i bedste fald ikke virke, og i værste fald crashe din Ubuntu hele tiden, hvis du installerer den.
Så du kan endnu ikke så fat i en device driver, men du behøver firmwaren til BCM4318, så du skal installere pakken firmware-b43-installer, men da det ikke er en device driver får det ikke din BCM4318 i gang.
Så er vi ude i at kompilere en device drivers fra kildekode (måske findes der ikke noget offentligt tilgængeligt kildekode). Den device driver vil så kun virke med den version af kernen du bruger nu, så næste gang der kommer en ny kerne vil du skulle starte forfra med at kompilere fra kildekode.
Jeg anbefaler at du køber en USB WLAN dongle med noget, som bare virker med Linux/Ubuntu.
Tilmed er Broadcom kendt for at lave skrammel hardware blandt professionelle netværksfolk. (Jeg kender nogle prof. netværksfolk, der ikke snakker meget pænt Broadcom hardware, og jeg har også fået demonstreret hvorfor, og jeg er enig med dem.)
/Lars
christian.arvai skrev:Hej igen Acer_NewBie
Følgende:
*-network:1 UNCLAIMED
description: Network controller
product: BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller
vendor: Broadcom Corporation
physical id: b
bus info: pci@0000:00:0b.0
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
configuration: latency=64
resources: memory:e2000000-e2001fff
UNCLAIMED kan oversættes til at kernen(=Linux) ikke har en device driver til det hardware.
Søger man i synaptic efter b43-fwcutter pakken, står der:
Utility for extracting Broadcom 43xx firmware
fwcutter is a tool which can extract firmware from various source files.
It's written for BCM43xx driver files.
Det er ikke en device driver, men muligvis et værktøj man skal bruge for at lave en firmware fil, hvis indhold placeres i hardwaren af den endnu ukendte device driver.
Søger jeg i Synaptic efter BCM4318 får jeg pakken firmware-b43-installer.
Om den pakke står der:
Installer package for firmware for the b43 driver
This package installs the firmware needed for usage of the b43 kernel
driver.
Supported chipsets:
- BCM4306/3
- BCM4311
- BCM4312
- BCM4318
firmware-b43-installer pakken har brug for b43-fwcutter, og et par andre pakker.
Da der står noget med b43 driver er vi kreative og finder på at bruge det som som søgeord i Synaptic, og vi får ikke så meget nyt, men søger så istedet med søgeordet Broadcom, og får straks noget mere interessant:
broadcom-sta-common
om hvilket der står:
Common files for the Broadcom STA Wireless driver
Broadcom STA is a binary-only device driver to support the following IEEE
802.11a/b/g/n wireless network cards: BCM4311-, BCM4312-, BCM4313-,
BCM4321-, and BCM4322-based hardware.
This package contains the common files.
Ja det er en device driver, men du har en BCM 4318 chip i din computer, og den er ikke i listen. Så den device driver vil i bedste fald ikke virke, og i værste fald crashe din Ubuntu hele tiden, hvis du installerer den.
Så du kan endnu ikke så fat i en device driver, men du behøver firmwaren til BCM4318, så du skal installere pakken firmware-b43-installer, men da det ikke er en device driver får det ikke din BCM4318 i gang.
Så er vi ude i at kompilere en device drivers fra kildekode (måske findes der ikke noget offentligt tilgængeligt kildekode). Den device driver vil så kun virke med den version af kernen du bruger nu, så næste gang der kommer en ny kerne vil du skulle starte forfra med at kompilere fra kildekode.
Jeg anbefaler at du køber en USB WLAN dongle med noget, som bare virker med Linux/Ubuntu.
Tilmed er Broadcom kendt for at lave skrammel hardware blandt professionelle netværksfolk. (Jeg kender nogle prof. netværksfolk, der ikke snakker meget pænt Broadcom hardware, og jeg har også fået demonstreret hvorfor, og jeg er enig med dem.)
/Lars
Senest rettet af lath 21. maj 2011, 01:47, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jeg er forsat med at kigge på om det kan gøres nemmere, end (gys!) kompilere kildekoden til en device driver:
På Ubuntu Community Documentation siden WifiDocsDriverbcm43xx står der at b43 driveren virker med en BCM4318 chip:
Hop ned til
(brug CTRL+f i browser og paste indhold i søgeboks, og søg efter teksten)
Svaret på dit problem er her:
Så
eller installer samme pakke fra Ubuntu Softwarecenter skulle gøre det.
Du skal dog stadig have fat i firmwaren for at komme i luften, så følg bare instruktionerne på den side under "installing b43 drivers".
Det kan være nødvendigt at genstarte før driveren virker, når du har installeret firmwaren.
Meget nemt
Ekstra:
Skulle det mod forventning ikke virke så kan det blive nødvendigt at kigge på om driveren er i listen af blokerede drivers, som ikke vil blive indlæst.
Listen findes i filen:
som jeg godt vil have indholdet af hvis BCM4318 ikke kan komme i luften, og du har installeret både driver og firmware.
/Lars
Edit, 20110522 k18:43
link til guide var forkert: skulle være: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx
På Ubuntu Community Documentation siden WifiDocsDriverbcm43xx står der at b43 driveren virker med en BCM4318 chip:
Supported devices
Driver - Card/Model
STA - BCM4311, BCM4312, BCM4313, BCM4321, BCM4322, BCM43224, BCM43225, **BCM43227, **BCM43228
b43 - BCM4301 BCM4306/2, BCM4306/3, BCM4311, BCM4312, BCM4318, BCM4320
Hop ned til
Kode: Vælg alt
Installing b43 drivers
(brug CTRL+f i browser og paste indhold i søgeboks, og søg efter teksten)
Svaret på dit problem er her:
Note: On Ubuntu 11.04 installing the 'firmware-b43-installer' package takes care of the downloading and installation of the b43 driver.
Så
sudo apt-get install firmware-b43-installer
eller installer samme pakke fra Ubuntu Softwarecenter skulle gøre det.
Du skal dog stadig have fat i firmwaren for at komme i luften, så følg bare instruktionerne på den side under "installing b43 drivers".
Det kan være nødvendigt at genstarte før driveren virker, når du har installeret firmwaren.
Meget nemt
Ekstra:
Skulle det mod forventning ikke virke så kan det blive nødvendigt at kigge på om driveren er i listen af blokerede drivers, som ikke vil blive indlæst.
Listen findes i filen:
/etc/modprobe.d/blacklist.conf
som jeg godt vil have indholdet af hvis BCM4318 ikke kan komme i luften, og du har installeret både driver og firmware.
/Lars
Edit, 20110522 k18:43
link til guide var forkert: skulle være: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx
Senest rettet af lath 22. maj 2011, 18:43, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Er det ikke muligt at der er nok at installere firmware-b43-installer og genstarte? Det syndes jeg har virket tidligere.
@lath, der er fejl i din installations kommando.
@lath, der er fejl i din installations kommando.
-
Halløjsa !
Tak først og fremmest for alle de gode forslag der er kommet.
Jeg har installeret både "firmware.b43-installer" samt "b43-fwcutter" .. Jeg mangler nu feltet "Aktiver trådløs" oversigten øverst i højre hjørne... Måske det også er ligegyldigt.. Faktum er dog at det desværre stadig ikke fungerer.. ;-( æv æv
Jeg har også været inde og forsøge vejledningen på den side der henvises til "Installing b43 drivers".. Men umiddelbart så er der ikke rigtig nogen forskel...
Hvad gør jeg nu ?? PS : Ja - Jeg ved godt det er en gl. maskine og det er Broadcom.. Men faktum er dog at det har virket fino på lidt ældre releases og jeg vil gerne have det til fortsat at være på denne..
God bud modtages.. -)
Jeg har installeret både "firmware.b43-installer" samt "b43-fwcutter" .. Jeg mangler nu feltet "Aktiver trådløs" oversigten øverst i højre hjørne... Måske det også er ligegyldigt.. Faktum er dog at det desværre stadig ikke fungerer.. ;-( æv æv
Jeg har også været inde og forsøge vejledningen på den side der henvises til "Installing b43 drivers".. Men umiddelbart så er der ikke rigtig nogen forskel...
Hvad gør jeg nu ?? PS : Ja - Jeg ved godt det er en gl. maskine og det er Broadcom.. Men faktum er dog at det har virket fino på lidt ældre releases og jeg vil gerne have det til fortsat at være på denne..
God bud modtages.. -)
-
Acer_NewBie skrev:Halløjsa !
God bud modtages.. -)
Ajenbo havde skrevet at jeg havde skrevet forkert:
"firmware.b43-installer" skulle have været "firmware-b43-installer". Fejlen er rettet i indlægget.
Et godt bud er at det ikke er lykkedes dig at installere device driveren og firmwaren.
Bare prøv at installere igen. Ingen af kommandoerne i "Installing b43 drivers" guiden må komme ud med en fejl. Sker det, så stop og rapporter tilbage.
/Lars
-
Jamen de er ikke kommet ud med fejl - De er begge installeret - men det virker ikke.. Jeg kan ikke aktivere den trådløse del.. Hverken på knappen eller i menuen i øverste højre hjørne hvor der plejer at stå "Aktiver trådløs" - Den funktion er forsvundet efter installation af disse.. ?!
Så desværre.. Indtil videre lige vidt... eller rettere.. ;-(
-
Acer_NewBie skrev:Jamen de er ikke kommet ud med fejl - De er begge installeret - men det virker ikke.. Jeg kan ikke aktivere den trådløse del.. Hverken på knappen eller i menuen i øverste højre hjørne hvor der plejer at stå "Aktiver trådløs" - Den funktion er forsvundet efter installation af disse.. ?!
ok, prøv lige at læse det jeg har skrevet i "ekstra",, og gør det der står deri.
Du navigerer hen i den mappe, og åbner filen, og kopierer indholdet ud i en pastebin, og smider linket du får retur i et nyt indlæg.
Når du har gjort det vil jeg lige vide om du har set det her billede før i en terminal på din Acer computer?
På kernel.org - der hvor der arbejdes med at udvikle til kernen fandt jeg noget nyttig information:
http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/b43#caveats
Der kan være en driver konflikt, og her kommer blacklist.conf i brug.
/Lars
-
Hej Lars
Nope - Jeg har ikke set det blå skærmbillede på aceren..
Her er pastebin..
http://pastebin.com/JAE7WUrF
Håber det kan hjælpe eller give svar ?
Her er pastebin..
-
- Forfatter
- IRC nickname: LinuxMor
- Geografisk sted: Hadsten
Hejsa.....
Har du prøvet, at installere 10.10, opdatere, installere Yderligere Drivere og så opgradere til 11.04
Jeg har lige fået en bærbar med et Broadcom BCM 4313 til, at virke på denne måde
Det tager godt nok et par timer, men hvad gør det, når bare det funker bagefter
Har du prøvet, at installere 10.10, opdatere, installere Yderligere Drivere og så opgradere til 11.04
Jeg har lige fået en bærbar med et Broadcom BCM 4313 til, at virke på denne måde
Det tager godt nok et par timer, men hvad gør det, når bare det funker bagefter
Vh. Jannie
-
Hej Momsemor
Nej - Det har jeg dog ikke.. Godt forslag, meeeeeen - Det burde nu kunne lade sig gøre uden at skulle gøre det på den måde.
Men tak alligevel for forslaget - Måske det er den eneste udvej..
Nej - Det har jeg dog ikke.. Godt forslag, meeeeeen - Det burde nu kunne lade sig gøre uden at skulle gøre det på den måde.
Men tak alligevel for forslaget - Måske det er den eneste udvej..
-
Acer_NewBie skrev:Hej Lars
Her er pastebin..
Det tænke jeg desværre nok!
Det betyder nemlig at du ikke har hentet firmwaren.
Du skal læse hele guiden og udføre alle instruktioner, og det gælder også alt hvad jeg skriver til dig.
Jeg kigger i blacklist.conf og kigger på om den ser ok ud.
Imens kan du installere den firmwaren ved at bruge guiden, som jeg har linket til i et af mine tidligere indlæg.
Jeg melder tilbage senere med hensyn til blacklist.conf, når du har et resultat på installation af firmwaren og en efterfølgende genstart.
/Lars
-
Hej Lars
Guiden er fuldt til punkt og prikke... Firmware osv. er installeret og den skriver også at det er de seneste m.v. Men... Det virker fortsat ikke..
Hvad har du af gode forslag.. . Sætter pris på din assistance
PS : Den blå skærm kan jeg ikke se hvornår den skulle dukke op.. Det må være i den gamle version af Ubuntu den kom.. Det sker ikke på denne ihvertfald.. ;-(
Guiden er fuldt til punkt og prikke... Firmware osv. er installeret og den skriver også at det er de seneste m.v. Men... Det virker fortsat ikke..
Hvad har du af gode forslag.. . Sætter pris på din assistance
PS : Den blå skærm kan jeg ikke se hvornår den skulle dukke op.. Det må være i den gamle version af Ubuntu den kom.. Det sker ikke på denne ihvertfald.. ;-(
-
Din blacklist.conf ser fin ud
Du er nu også lovligt undskyldt for at det ikke virker, når jeg kom til at linke til et forkert webside med en forkert guide.
Du skulle have været inde på: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx
Den har det blå billede.
Jeg vil føre dig gennem de trin din computer skal igennem for at virke med trådløst.
Først noget opdatering, oprydning, og installation af de pakker de har brug for.
Jeg har lavet en alt-i-et kommando herunder, som du bare kopiere. I en Terminal indsætter du kommandoen ved at trykke på en shift tast+insert-tasten samtidigt.
Når du derefter trykker på enter/retur tasten kører alle kommandoerne
Du skal køre disse kommandoer, hvor det er et krav at du skal have en internetforbindelse der virker. For dig er det så nok vi a et kabel:
sudo kommandoen vil have at du: indtaster dit kodeord, og så trykke på enter/retur tasten for at fortælle at du er færdig med at indtaste dit kodeord. Du kan ikke slette stavefejl i kodeordet, og der skives ikke noget på skærmen imens du taster.
Bemærk at der kan komme fejlmeddelelser om at en pakke ikke kan afinstalleres - det er helt fint, fordi vi vil (også) rydde op.
Når du installerer b43-fw-cutter skulle du blive præsenteret for det blå billede, hvor du skal svare Yes (Jeg mener at huske at du skal trykke på enter/retur tasten for vælge noget i newt/ncurces).
Husk at genstarte før du tjekker om trådløst netværk virker
/Lars
Acer_NewBie skrev:Guiden er fuldt til punkt og prikke... Firmware osv. er installeret og den skriver også at det er de seneste m.v. Men... Det virker fortsat ikke..
...
Du er nu også lovligt undskyldt for at det ikke virker, når jeg kom til at linke til et forkert webside med en forkert guide.
Du skulle have været inde på: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx
Den har det blå billede.
Acer_NewBie skrev:Hvad har du af gode forslag.. . Sætter pris på din assistance
Jeg vil føre dig gennem de trin din computer skal igennem for at virke med trådløst.
Først noget opdatering, oprydning, og installation af de pakker de har brug for.
Jeg har lavet en alt-i-et kommando herunder, som du bare kopiere. I en Terminal indsætter du kommandoen ved at trykke på en shift tast+insert-tasten samtidigt.
Når du derefter trykker på enter/retur tasten kører alle kommandoerne
Du skal køre disse kommandoer, hvor det er et krav at du skal have en internetforbindelse der virker. For dig er det så nok vi a et kabel:
sudo apt-get --assume-yes purge broadcom-sta-common broadcom-sta-source bcmwl-kernel-source firmware-b43-legacy-installer bcm5700-source firmware-b43-lpphy-installer;sudo apt-get --assume-yes update; sudo apt-get --assume-yes upgrade; sudo apt-get --assume-yes --reinstall install b43-fwcutter firmware-b43-installer
sudo kommandoen vil have at du: indtaster dit kodeord, og så trykke på enter/retur tasten for at fortælle at du er færdig med at indtaste dit kodeord. Du kan ikke slette stavefejl i kodeordet, og der skives ikke noget på skærmen imens du taster.
Bemærk at der kan komme fejlmeddelelser om at en pakke ikke kan afinstalleres - det er helt fint, fordi vi vil (også) rydde op.
Når du installerer b43-fw-cutter skulle du blive præsenteret for det blå billede, hvor du skal svare Yes (Jeg mener at huske at du skal trykke på enter/retur tasten for vælge noget i newt/ncurces).
Husk at genstarte før du tjekker om trådløst netværk virker
/Lars