Kan ikke opsætte skærmopløsning i Ubuntu 11.04

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Echers

Kan ikke opsætte skærmopløsning i Ubuntu 11.04

Indlæg af Echers »

Hej derude.

Jeg sidder i den situation, at jeg for 4 gang, vil forsøge mig med Ubuntu og egentlig se om jeg ikke kan få sat mig ind i hvad det helt præcist er, da jeg elsker kodning og det at prøve nye systemer og nye ting inden for IT.

Ubuntu er derfor også meget nyt for mig, og dette virker muligvis også som et utrolig dumt spørgsmål, men....

Hvordan opsætter jeg skærmopløsningen? - Før i tiden var det under menuen i toppen af skærmen, men det eksistere umiddelbart ikke længere. Der er bl.a commet en "dock" i venstre side, på 11.04.

Jeg kører x64 - Jeg har installeret via Wibu, men ikke som jeg troede jeg skulle gøre. Jeg installerede det ikke som en direkte applikation i Windows, jeg installerede det som et sidestående OS system.

Håber i kan hjælpe :-).
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke opsætte skærmopløsning i Ubuntu 11.04

Indlæg af AJenbo »

Der er kun en måde at installere med Wubi, med en Wubi installation kan du installere og fjerne Ubuntu som du gør med programmer i Windows, den installere på en virtuel disk men systemet køre fuldtud på din maskine, med den form for installation kan du udnytte hardware, hvilket du ikke ville kunne ved en installation på en virtuel maskine, som nok ville være mere hen af hvad du hade forventet. For at gøre det skal du installere en virtuel maskine (jeg vil forslå virtualbox) og så installere Ubuntu på den virtuelle maskine fra ISO filen.
Ved en Wubi baseret installation løber du ingen risiko ved installation og afinstallation da der ikke bliver ændret på dine partitoner, bagsiden er at Ubuntu kan være følsom overfor opdateringer der involvere opstarten og er afhænger af Windows disken fungere, samt køre langsommer på grund af den virtuelle disk. Wubi installationer er mest mendt som en måde at prøve Ubuntu i en periode for man tager en beslutning, men det virker jo også som om det lidt er det du er ude efter.

Du finder systemindstillinger under luk menuen øverst til højre, men du kan også bare søge efter "Skærm" når du trykker på Ubuntu ikonet øverst til venstre.
Echers

Indlæg af Echers »

Jeg fandt ud af det, mange tak :-).

Dog kender jeg godt til Virtualbox, da det er det jeg har prøvet 2 af de 3 gange før, udover en direkte installation af Ubuntu.

Dog bryder jeg mig ikke om, at jeg kun kan sætte min opløsning til 1024x768. Det er simpelthen for lidt for mig. Dernæst synes jeg at 10.04 var nemmere at finde rundt i. Ubuntu 11.04 er meget grafisk og langt bedre på det punkt. Men måden hvorpå man finder div. programmer og lign., er efter min mening meget mere besværligt. Bl.a det at finde kommandoboksen (console). Den er endnu ikke lykkedes mig at finde. Dernæst at der endnu ikke eksistere mIRC, men det er nu mest fordi, jeg kører en IRC kanal, hvori jeg bruger scripting via. mIRC, så det kan i sidste ende godt undværes, da jeg bruger det på min bærbar.

Men hvad vil du evt. anbefale? - Ubuntu 10 eller 11? - Hvilket er mest stabilt og er der en måde hvorpå jeg kan ændre min opløsning, til 1280x1024 minimum?

Endnu engang, tak for hurtig respons og hjælp :-)

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Mht. unity-brugerfladen kan du se et par tips i denne tråd
Især efter at jeg fandt ud af at bruge tastaturgenvejene har jeg ikke tænkt mig at vende tilbage til gnome - men det krævede nok lige 3 dages tilvænning.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Echers

Indlæg af Echers »

Jeg må desværre sige, at jeg ser russisk når du skriver sådan.

Jeg har oplyst, at jeg er extreme rookie hvad angår Ubuntu, og jeg har ingen idé om hvad Unity og Gnome er???

Så lidt mere uddybning ville være rart i den sammenhæng. Men hvad jeg havde mest brug for at vide var som følger: Hvad er mest stabilt. Jeg ved at der eksistere en LTS version af 10, men ikke af 11, så derfor vil jeg da mene at 10 lyder mest stabilt, da det er gennemført arbejde efterhånden, hvor imod at 11 stadig er på ny basis. Eller er jeg skævt på den her?

Og så havde jeg brug for at vide, om man kunne få 11.04 til at vise en højere skærmopløsning end 1024x768. Og jeg synes ikke jeg fik svar på nogle af mine spørgsmål, hvis jeg skal være ærlig.

Det er rart med hjælp, men hold det gerne i rookie snak, for ellers forstår jeg det ikke ;)

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Echers skrev:kender jeg godt til Virtualbox, bryder jeg mig ikke om, at jeg kun kan sætte min opløsning til 1024x768.
Det skulle gerne være blevet muligt i den nye version af begge dele.

Echers skrev:Dernæst synes jeg at 10.04 var nemmere at finde rundt i.

Du kan vælge melem bruger flade under logind. Jeg er dog enig med laoshi om at du bør give den et pardage, så du kan lære at bruge den.

Echers skrev:Bl.a det at finde kommandoboksen (console). Den er endnu ikke lykkedes mig at finde.

Det heder terminal, du kan altid trykke alt+ctrl+t for at åbne en, men under programmer har du øver til venstre også muligheden for kun at vise ting der høre under tilbehør, på den måde kan du navigere lidt som med tidligere udgaver.

Echers skrev:Dernæst at der endnu ikke eksistere mIRC

Har du prøvet om ikke det samme kan lade sig gøre med xChat eller Irssi.
(Du kan sikkert også køre mIRC under Wine)

Echers skrev:er der en måde hvorpå jeg kan ændre min opløsning, til 1280x1024 minimum?

Har du ikke muligheden når du åbner Skræm? Åben Yderligere driver installere den propritære driver hvis det er nødvendigt, hvilket grafikkort har du?
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

OK - gnome er det grafiske skrivebordsmiljø som Ubuntu har brugt til og med 10.10
Unity er det grafiske skrivebordsmiljø som er blevet standard i 11.04 - og som du skriver at du har svært ved at finde rundt i.
Du kan under opstarten af 11.04 vælge Ubuntu-Classic (forneden på logind-skærmen) hvis du hellere vil bruge gnome-fladen.
Stabiliteten er der vist ikke nogen forskel på mellem 10.10 og 11.04 - de er begge yderst stabile. Der kan dog være problemer med visse grafikkort under 11.04 - men hvis du kan køre Ubuntu i virtualbox, fra live-cd eller i en wubi, så skulle der ikke være nogen problemer på den front.
10.04 er en LTS (langtidsholdbar) udgave - den næste LTS kommer med 12.04 - dvs. den er garanteret længere support og opdatering.
Men ved at vælge 11.04 får du nyeste stabile udgave og med mulighed for fra softwarecenter at installere flere programmer end til de tidligere Ubuntu-udgaver.
Håber at det var en nogenlunde oversættelse fra russisk til dansk - ellers spørg igen.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Echers skrev:jeg har ingen idé om hvad Unity og Gnome

Unity er den nye brugerflade, Gnome 2 er den gamle. I næste udgave af Ubuntu vil Gnome 2 være udskiftet med Gnome 3, hvilket er et lige så stort spring som fra Gnome 2 til Unity, måske enda støre.

Echers skrev:Jeg ved at der eksistere en LTS version af 10, men ikke af 11

LTS kommer hvert andet år, det vil sige 8.04, 10.04 og næste bliver 12.04. LTS har længere support og der vil der for være fokuseret mere på noget der holder længere og er knapt så edgy, men det er svære at sige at den ene er mere stabil end den anden.

Echers skrev:Og så havde jeg brug for at vide, om man kunne få 11.04 til at vise en højere skærmopløsning end 1024x768. Og jeg synes ikke jeg fik svar på nogle af mine spørgsmål, hvis jeg skal være ærlig.

Syndes ellers jeg nævnet et par steder hvor du kunne åbne skærm indstillingerne, fik du kigget der?
Echers

Indlæg af Echers »

AJenBo, jeg så ikke dit opslag, før jeg havde skrevet mit, så derfor fik jeg ikke dit med :-).

Jeg værdsætter jeres hjælp og har forsøgt mig med Wubi installationen.

Mit grafikkort er ATI Radeon HD4770, som beskrevet i min signatur.

Jeg havde ikke lige tænkt over, at jeg måske skulle installere drivere til Linux, da jeg jo har installeret det på en Windows brugerflade :D.

Men jeg overvejede Virtualbox, men gik meget hurtigt fra det, da jeg fandt ud af denne Wubi funktion.
Jeg forsøger at give det et par dage, og selvfølgelig spørger jeg om hjælp, hvis jeg mangler noget :-).

Nu kommer jeg godt nok lidt offtopic. Men er der nogle std. kommandoer til terminalen, som jeg bør kende, for at kunne konfigurer og finde med rundt i Ubuntu? :-).

Mit eneste problem, er nu min skærmopløsning. Jer ser om jeg kan installere eventuelle drivere. Men nej, jeg kan ikke sætte den højere op end 1024x768 indtil videre :-)

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
Echers

Indlæg af Echers »

Nu har jeg søgt og søgt, og jeg har fundet drivere til Ubuntu (Linux), bl.a. på ATI's egen hjemmeside, men det hjælper mig ikke rigtigt, da den fil .run fil ikke vil køres.. Kan det forklares hvorfor den ikke vil godkende den, og i så fald, er der en anden måde at opdatere skærmdrivere på? :-)

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den burde være på listen når du åbner Yderligere drivere, så er det bare at trykke Aktiver.
Echers

Indlæg af Echers »

AJenbo skrev:Den burde være på listen når du åbner Yderligere drivere, så er det bare at trykke Aktiver.

Hvor gør jeg det henne? - Sikkert endnu et dumt spørgsmål, men har ikke set den sætning, nogle steder? :?

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du skal åbne programmet Yderligere drivere, du kan bare søge efter det så burde det komme lige med det samme på skærmen.
Echers

Indlæg af Echers »

Aaaah! - Jeg havde fuldstændig overset den søgefunktion :).

Men nu er den opdateret og har genstartet.. Nu siger mit skærm så: "MODE NOT SUPPORTED", så den vil ikke vise skærmbilledet nu :-(.

Kig forbi min blog

- 2x 23" dualscreen
- 12GB DDR3
- 2TB HDD
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv at trykke ctrl+alt+f1 og se om ikke du kan komme til en terminal, ellers må du lige prøve at gå i gendannelse tilstand med lav grafik (tager vi hvis det bliver nødvendigt).