Hej
Jeg er nu ved at opsætte min server, men jeg bliver ved med at rende hovedet mod muren
1, jeg har installeret server med brugernavn xxxx, OK
2, oprettet en mappe i home/xxxx, som jeg har delt og givet alle tilladelse til at se,skrive,læse, denne mappe kan alle på netværket se og bruge. Dette er nok ikke helt den rigtige måde, den fælles mappe burde vel ligge på /home, men der kan jeg ikke oprette den mappe.
3, jeg har oprettet flere brugere og de har fået deres egen profil. Men jeg kan ikke få adgang til disse profiler. Jeg kan se profilerne, har prøvet at få adgang til den som jeg har oprettet til mig selv, dette lykkes første gang, så genstartede jeg den computer jeg benyttede og nu kan jeg ikke få adgang , har afprøvet med en anden computer, samme besked, kan heller ikke få adgang
4, jeg har oprettet brugerne ved at gå ind under system-administration og derefter brugere og gruppe
5, jeg har installeret samba fra softwarecenter og brugt denne grafiske brugerflade(system-config-samba) til at oprette delingerne.
6, der er noget jeg gør forkert men jeg kan ikke se skoven for bare træer lige nu
MVH Jens
Korrekt opsætning af brugerkonti på server
-
- Geografisk sted: Nordjylland, Hjallerup
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Korrekt opsætning af brugerkonti på server
For at tilgå mapper uden for din hjemmme mappe skal du bruge administrations rettigheder, dem får du med kommandoen sudo eller den grafiske gksu. Filhåndteringen i Ubuntu heder nautilus, så for at åbne en filhåndtering med bruger rettigheder skal du skrive:
Kode: Vælg alt
gksu nautilus