Min gode gamle Toshiba PC (laptop satelite L30-101) havde lidt harddisk problemer så jeg købte en ny 320 gig samsung og opgraderede samtidg til Ubuntu 11.04. Det gik godt til at starte med men så gik alt i sort, jeg skiftede tilbage til gamle harddisk og så virkede det lidt igen. Skiftede til nye harddisk som virkede, og ak og ve så gik alt i sort igen.
Der er ingen boot, intet toshiba skilt ingenting på skærmen bare lidt "maskinlyd" så jeg kommer ikke i BIOS. Skal jeg kassere den
Det er en ok maskine omend lidt langsom
Død PC eller bare halvdød
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
Død PC eller bare halvdød
Kardemommeloven er en god ting.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Død PC eller bare halvdød
Kommer du ikke i bios, er det et lidt kritisk problem for så starter bundkortet ikke ordentlig op, plejer den at lave en tone når den starter, er der nogen reaktion fra skærmen? Det kan være det er et løst kabel.
Jeg vil forslå at fjerne batteri og strøm fra maskinen og se om det hjælper, hvis du kan åbne maskinen og fra koble bios batteriet ville det også være rigtig godt.
Jeg vil forslå at fjerne batteri og strøm fra maskinen og se om det hjælper, hvis du kan åbne maskinen og fra koble bios batteriet ville det også være rigtig godt.
-
Jeg har taget batteriet ud, men ved ikke lige hvor bios batteriet sidder, det skal da prøves. tak for råd. og mange tak for dine talrige og gode råd iøvrigt.
-
Det kunne tyde på du har en løs forbindelse et sted i maskinen og når du indsætter den nye harddisk kommer du til at provokere denne forbindelse til at falde helt ud.
Du kan teste om der er liv i den ved at fjerne al ram og tænde den. Hvis du kan høre fire bib fra den - nogle gange meget svage - er der liv i den. Så er det ellers om at gå alle forbindelser igenne systematisk.
En anden mulighed end en løs forbindelse kan være at du er kommet til at bytte om på to skruer af forskellig længde da du samlede maskinen efter skiftet af harddisken. Dette kom jeg til en gang og maskinen var helt død - lige indtil jeg skillete den ad for at undersøge den igen.
God arbejdslyst
Du kan teste om der er liv i den ved at fjerne al ram og tænde den. Hvis du kan høre fire bib fra den - nogle gange meget svage - er der liv i den. Så er det ellers om at gå alle forbindelser igenne systematisk.
En anden mulighed end en løs forbindelse kan være at du er kommet til at bytte om på to skruer af forskellig længde da du samlede maskinen efter skiftet af harddisken. Dette kom jeg til en gang og maskinen var helt død - lige indtil jeg skillete den ad for at undersøge den igen.
God arbejdslyst
-
Jens du er genial, det skal prøves. Den har nemlig virket og ikke-virket på en måde som er ikke-logisk.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Finn Bjerke skrev:Min gode gamle Toshiba PC (laptop satelite L30-101) havde lidt harddisk problemer så jeg købte en ny 320 gig samsung og opgraderede samtidg til Ubuntu 11.04. Det gik godt til at starte med men så gik alt i sort, jeg skiftede tilbage til gamle harddisk og så virkede det lidt igen. Skiftede til nye harddisk som virkede, og ak og ve så gik alt i sort igen.
Der er ingen boot, intet toshiba skilt ingenting på skærmen bare lidt "maskinlyd" så jeg kommer ikke i BIOS. Skal jeg kassere den
Det er en ok maskine omend lidt langsom
Jeg kan tilføje at du bør tjekke om blæseren kører/er defekt. Hvis den ikke kører vil et sikkerhedskredsløb i bundkortet sandsynligvis sætte frekvensgeneratoren på bundkort til 0 Hertz (=lav ingenting) på grund af et akut overophedningsproblem.
Resultatet er at så har du sort skærm for ikke engang BIOS vil starte op. (BIOS er ansvarlig for at starte et styresystem op.)
Til slut kan strømforsyningen også være defekt. Det kan være både den eksterne strømforsyning du tilslutter til lysnettet, og/eller den der er inde i maskinen - nede på bundkortet. Tjek strømstikket!
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags