Først tak for en flot og informativ hjemmeside som jeg er sikker på er til gavn for rigtig mange Ubuntu brugere.
Min spørgsmål og udfordringer som følger:
Jeg har installeret Ubuntu 10.10 på en helt ny SATA disk men planen om at beholde min eksisterende Windows SATA disk og så vælge under boot om jeg skulle køre Ubuntu eller Windows (helt og holdent beholdt fordi jeg har itunes liggende der samt hjemmeside vedligehold i Frontpage. jeg kunne ikke overskue til start at få disse to flyttet til Ubuntu).
Jeg kunne så ikke få lov til at vælge boot disk under bios boot (fandt så senere ud af at årsagen er at jeg har et trådløst logitech keyboard som ikke virker under bios boot) og tænkte på om startup-manager var en løsning.
Så den installerede jeg men nu vil jeg gerne af med den og Grub.
How to do this?
På forhånd mange tak
Nikolaj
Afinstallere Grub
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Afinstallere Grub
nkannik skrev:Først tak for en flot og informativ hjemmeside som jeg er sikker på er til gavn for rigtig mange Ubuntu brugere.
Min spørgsmål og udfordringer som følger:
Jeg har installeret Ubuntu 10.10 på en helt ny SATA disk men planen om at beholde min eksisterende Windows SATA disk og så vælge under boot om jeg skulle køre Ubuntu eller Windows (helt og holdent beholdt fordi jeg har itunes liggende der samt hjemmeside vedligehold i Frontpage. jeg kunne ikke overskue til start at få disse to flyttet til Ubuntu).
Jeg kunne så ikke få lov til at vælge boot disk under bios boot (fandt så senere ud af at årsagen er at jeg har et trådløst logitech keyboard som ikke virker under bios boot) og tænkte på om startup-manager var en løsning.
Så den installerede jeg men nu vil jeg gerne af med den og Grub.
How to do this?
På forhånd mange tak
Nikolaj
hvis du fjerner grub så kan du ikke boote i ubuntu.
-
modtaget, men før jeg installerede startup-manager skulle jeg ikke "vælge" noget ved boot, Ubuntu startede bare op. Kan jeg komme der tilbage?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
nkannik skrev:modtaget, men før jeg installerede startup-manager skulle jeg ikke "vælge" noget ved boot, Ubuntu startede bare op. Kan jeg komme der tilbage?
ja og nej.
ja du kan gå ind i startupmanager og sætte timeout ned fra 10 sek til 0 sek.
grunden til at du nu får flere muligheder er højst sansynligt at du har fået en ny opdateret kærne, og derfor nu har fået et valg, hvilket du ikke som sådan havde før.
nej fordi det ville være meget dumt. Det er ikke tit det sker, men af og til så kommer der en ny kærne som i virkeligheden er et tilbageskridt. det kan være grafikkort eller wifi (det er de 2 der oftests driller i denne sammenhæng) eller andet hardware der pludselig holder op med at fungere, og i disse tilfælde er det ganske rart at kunne gå tilbage til en tidligere kærne hvor dette virker
ligeledes kan man selv have lavet rod i tingene og vil gerne i recowery mode, og det er en del sværere hvis man ikke får valget (timeout er sat til 0)
jeg vil ikke anbefale dig at sætte timeout til mindre end 4-5 sekunder.
jeg tør væde med at de 4-5 sekunders længere boottid som dette giver ikke er værdens undergang for dig
-
ok tak for det gode råd og forklaring.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Man kan holde venstre skift for at tilgå grub selv med en tid på 0, det kræver dog at tastaturet virker, men det gør det jo også at bruge grub