hej
jeg vil gerne opsætte min ubuntu server således at OS og swap ligger på en harddisk og Home ligger på harddisk nr to.
jeg har fundet flere guides der omhandler dette, men de er ikke for server udgaven, serverudgaven installeres jo ikke på samme måde som desktop installationerne og mine evner rækker ikke helt til at forretage denne installation i manuel opsætning af harddiske og partitioner, i hvert fald ikke uden en del hjælp.
Jens
Ps jeg har prøvet at tilføje samme spørgsmål til et af mine tidligere indlæg, da det indeholder hele forhistorien til ovenstående spørgsmål, men dette har nok været for godt gemt for at blive set, desværre
derfor prøver jeg denne vej
Opsætning af to harddiske på server
-
- Geografisk sted: Nordjylland, Hjallerup
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Opsætning af to harddiske på server
JDH skrev:hej
jeg vil gerne opsætte min ubuntu server således at OS og swap ligger på en harddisk og Home ligger på harddisk nr to.
jeg har fundet flere guides der omhandler dette, men de er ikke for server udgaven, serverudgaven installeres jo ikke på samme måde som desktop installationerne og mine evner rækker ikke helt til at forretage denne installation i manuel opsætning af harddiske og partitioner, i hvert fald ikke uden en del hjælp.
Jens
Ps jeg har prøvet at tilføje samme spørgsmål til et af mine tidligere indlæg, da det indeholder hele forhistorien til ovenstående spørgsmål, men dette har nok været for godt gemt for at blive set, desværre
derfor prøver jeg denne vej
nu er det et stykke tid siden jeg har installeret server, men jeg mener man ved install rimelig nemt kan sætte dette op. under den normale install er det i et flot grafisk vindue, og server er installeret ved lignende grafik bare lavet med de værktøjer der nu er i cli (baggrundsfarver osv)
-
Hej
Ok jeg prøver bare at geninstallere også får vi se
Ok jeg prøver bare at geninstallere også får vi se
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
I princippet er der vel ikke nogen forskel på hvordan du sætter det op efter Ubuntu Server er blevet installeret, set i forhold til om du bruger CLI eller GUI, al opsætning sker alligevel i tekst-editorer.
Derfor ville jeg også anbefale Soundpartners tilgang til det og geninstallere systemet, og så bruge installationen til at sætte det op. Helt præcist, når du kommer til partitioneringen under installationen, så vælger du manuel, placerer / (root-filesystem) og swap på den ene disk, og /home på den anden.
Jeg kan godt se dit problem med en guide, jeg kan heller ikke finde nogen der dækker en avanceret installation af Ubuntu Server. Jeg har desværre ikke tid nu, men jeg skal prøve og se om jeg kan finde noget senere der kan hjælpe dig i gang. Alternativt er den eneste forskel (som om det ikke var nok...) imellem Ubuntu Server og Ubuntu Desktop jo netop desktoppen, som kan deaktiveres efter installationen er fuldført. Så har du også GUI'en til senere hvis du skulle få brug for den.
Hilsen Nicky
Derfor ville jeg også anbefale Soundpartners tilgang til det og geninstallere systemet, og så bruge installationen til at sætte det op. Helt præcist, når du kommer til partitioneringen under installationen, så vælger du manuel, placerer / (root-filesystem) og swap på den ene disk, og /home på den anden.
Jeg kan godt se dit problem med en guide, jeg kan heller ikke finde nogen der dækker en avanceret installation af Ubuntu Server. Jeg har desværre ikke tid nu, men jeg skal prøve og se om jeg kan finde noget senere der kan hjælpe dig i gang. Alternativt er den eneste forskel (som om det ikke var nok...) imellem Ubuntu Server og Ubuntu Desktop jo netop desktoppen, som kan deaktiveres efter installationen er fuldført. Så har du også GUI'en til senere hvis du skulle få brug for den.
Hilsen Nicky
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis du skal gøre det uden at geninstallere skal du montere disken som /home via fstab, en google søgning på "fstab /home" finder mange brug bare links.
Hvis du installere grafisk har vi også en guide under Artikler her på siden.
Hvis du installere grafisk har vi også en guide under Artikler her på siden.
-
Har du installeret serveren?
Jeg kan klart anbefale at hente en Desktop CD og inde fra den partitionere dine harddiske med gparted (du skal starte den fra kommandolinie). Gparted er rimeligt simpelt
http://gparted.sourceforge.net/screens/gparted_1_big.png
Jeg tror desuden at det er mere optimalt at have swap på en anden fysisk disk end ens systemdisk?
Jeg kan klart anbefale at hente en Desktop CD og inde fra den partitionere dine harddiske med gparted (du skal starte den fra kommandolinie). Gparted er rimeligt simpelt
http://gparted.sourceforge.net/screens/gparted_1_big.png
Jeg tror desuden at det er mere optimalt at have swap på en anden fysisk disk end ens systemdisk?
-
hej
jeg vil gerne lige have en ting forklaret, jeg har nu(for at afprøve det) installeret Ubuntu server en 4-5 gange og hver gang har jeg efterfølgende installeret desktop, mest fordi det virker betydeligt lettere for mig at gøre det på den måde, er ikke så god til terminaler.
Men vil det sige at jeg istedet for at installere server udgaven i grunden burde vælge desktop udgaven og så senere evt deaktivere denne, hvis jeg kun har behov for at bruge server delen.
Jens
jeg vil gerne lige have en ting forklaret, jeg har nu(for at afprøve det) installeret Ubuntu server en 4-5 gange og hver gang har jeg efterfølgende installeret desktop, mest fordi det virker betydeligt lettere for mig at gøre det på den måde, er ikke så god til terminaler.
Men vil det sige at jeg istedet for at installere server udgaven i grunden burde vælge desktop udgaven og så senere evt deaktivere denne, hvis jeg kun har behov for at bruge server delen.
Jens
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Jens
både ja og nej.
installerer du desktopudgaven så bliver der installeret en helvedes masse som du ikke har brug for. der ud over så er der en del af installationen som bliver en del sværere (serverkomponenterne)
desuden så er en desktopudgave kun suporteret i 1½ år (3 år for lts udgaven og sidste lts var 10.04) mens serverudgaven er suporteret i 3 år (5 år for lts) og er der tale om en server så er det en god ide at bruge serverudgavcen da man så ikke skal installere på ny så ofte
-
Jens
Hvis du vil bruge server versionen kan du lige så godt venne dig til terminalen efter min mening eftersom du nok kommer til at bruge ssh til at styre den for det meste. Desuden lærer du også en hel del smarte tricks efter noget tid så al det der GUI fis bare virker besværligt
Ej er det selve installationen af serveren der volder problemer eller er det opsætningen af de programmer du skal køre på den der driller?
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Det er egentlig meget simpelt:
i et live system (uden at at serveren bruger harddiskene):
/Lars
i et live system (uden at at serveren bruger harddiskene):
- opret en tom mappe i livesystemets root filsystem, f.eks server_root_vfs.
- Monter det blockdevice der svarer til dit dit / filsystem på din server på mappen du oprettede lige før.
- Med cfdisk sæt en MSDOS diskpartion på den anden disk.
- Formater den anden disk
- lav backup af /etc/fstab:
Kode: Vælg alt
sudo cp /server_root_vfs/etc/fstab /server_root_vfs/etc/fstab_backup
- ret i fstab: Du skal rette i linien med /home så du ændrer blockdevicet til at være den 1. partition på den anden disk
sudo nano /server_root_vfs/etc/fstab
- Er det udelukkende SATA du bruger, så vil blockdevicet for 1. disk med / og swap typisk være /dev/sda, og blockdevicet for 1. partition på den anden disk være /dev/sdb1.
Du skal også sørge for at det filsystem du formatterede med stemmer overens med det der står i /etc/fstab i /home linien. - du er næsten færdig nu og mangler kun 2. ting:
- Den tidligere mappe i / indeholder /home, indholdet af /home vil blive skygget af indholdet af partitionen på den anden harddisk så vi skal lige omdøbe mappe til f.eks /home2:
sudo mv /server_root_vfs/home /server_root_vfs/home2
- Derefter opretter du en tom mappe i / som hedder home:
sudo mkdir /server_root_vfs/home
- Når serveren starter op vil /home være en tom mappe i /. I løbet af boot processen vil /dev/sdb1 blockdevicet blive mounted på /home, og indholdet fra blockdevicet vil så være tilgængelig via /home mappen.
- Den tidligere mappe i / indeholder /home, indholdet af /home vil blive skygget af indholdet af partitionen på den anden harddisk så vi skal lige omdøbe mappe til f.eks /home2:
- kør kommandoen:
sync;sync
og vent til den er færdig. Kommandoen sørger for at alt med sikkerhed er skrevet ned til diskene (så du undgår tab af data). - afmonter det blockdevice der har dit / filsystem på din server.
cd /;sudo umount /server_root_vfs
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej
Prøvede bare at geninstallere med den seneste server LTS og valgte manuel da harddiskene skulle partitioneres, og efter hvad jeg kan se, er / og swap installeret på den ene harddisk og hele den store harddisk er monteret på / home.
Så jeg regner med det er som det skal være
Jens
Prøvede bare at geninstallere med den seneste server LTS og valgte manuel da harddiskene skulle partitioneres, og efter hvad jeg kan se, er / og swap installeret på den ene harddisk og hele den store harddisk er monteret på / home.
Så jeg regner med det er som det skal være
Jens