Okay, jeg ved ikke hvor Ubuntu-relateret det her er, da det drejer sig om Evolution, men der er da et par småting at være opmærksom på, hvis man bruger Evolution som email-klient.
Jeg sidder og prøver at hente nogle gamle mails fra en Evolution-backup, og så viser det sig, at det ikke er hele mail'en der er blevet gemt, men kun et "link" til filen på serveren. Så vil nogen måske sige "selvfølgelig", for når man bruger IMAP bliver meddelelserne jo ikke gemt på computeren. Men når man nu laver backup... så kunne man jo godt forvente, at ens mails rent faktisk blev gemt...
Okay, det skulle jeg så lære på den hårde måde.
Men så er der en anden ting der undrer mig. For der er rent fasktisk *nogen* mails der er blevet gemt. Det er nok fordi jeg har arbejdet offline, og har sagt ja til at synkronisere, så der erblevet hentet mails ned på computeren. Dem må jeg da kunne redde - tænkte jeg... Men nej, selvom de ligger på computeren, så kan jeg ikke få lov at lave en mbox-backup af dem. Hvis jeg markerer en gemt mail og vælger "Gem som mbox...", så får jeg følgende meddelelse
Fejl ved Gemmer 1 besked
Kvittering for din PayPal-betalinger til dodo_gogo.mbox:
Netværket er ikke tilgængeligt
Nej, netværket er ikke tilgængeligt, for det er en konto jeg ikke har mere! Men mail'en ligger jo fysisk på computeren, så hvorfor ikke bare kopiere den til en mbox-fil? Men måske hvis jeg sætter Evolution til at være offline, så kan det være den vil bruge min offline kopi? Nix. Jeg kan ikke få lov at lave backup af de filer der er hentet ned på computeren til offline brug, fordi kontoen ikke eksisterer mere....
Det skal nok lykkes mig at redde det der reddes kan, men jeg synes da det er noget man skal være opmærksom på.
Evolution og backup
-
- Geografisk sted: Horsens
Evolution og backup
Thomas Jensen, Horsens
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Evolution og backup
Jeg vil ikke sige selføllig, men desværre. Evolution er desværre et af de programmer der ikke synkronisere mails men konstant henter dem fra serveren, det er også en af grundende til at jeg fortrækker Thunderbird.
Jeg tror min løsning da jeg var i en noget lignende situation var at tilføje en imap konto i evolution og så overføre mail'sne der til. Her efter kunne jeg tilgå dem i Thunderbird via samme konto.
Jeg tror min løsning da jeg var i en noget lignende situation var at tilføje en imap konto i evolution og så overføre mail'sne der til. Her efter kunne jeg tilgå dem i Thunderbird via samme konto.