GRUB problemer med Ubuntu 10.04 på en MacBook 4.1 early 2008

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Tublerune

GRUB problemer med Ubuntu 10.04 på en MacBook 4.1 early 2008

Indlæg af Tublerune »

Hey..

Når MacBooken booter kommer jeg ikke ind i GRUB menuen når jeg holder shift nede. Det er lidt kritisk da jeg roder og rager med ting jeg ikke har forstand på. Det eneste jeg har kunne løse boot problemer med er at geninstallere. Det havde været nemmere at kunne boote ind i en tidligere kernel. Nogen af jer der har erfaringer med at køre Ubuntu på en Macbook 4.1?

Jeg har slettet OsX, skiftet harddisken ud med en SSD og opgraderet til 2 Gb ram.

/Rune
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: GRUB problemer med Ubuntu 10.04 på en MacBook 4.1 early

Indlæg af AJenbo »

Jeg har kørt det på en MacBook Pro, tror det var 4.2.

Her hade jeg reEFIt installeret hvilket var en stor hjælp med opstarten, det kræver muligvis at du stadig har Mac OS X for at du kan installere det.
Jeg ser at ved den ny Ubuntu 11.04 er der kommet en særlig Mac udgave af installations cd'en, det kan være den fungere bedre med dit system.

Ellers kan du prøve om ikke du kan bruge [apt=startupmanager]Opstart-håndtering[/apt] til at aktivere grub eller vælge kerne.
Tublerune

Indlæg af Tublerune »

rEFIt ligger i software centeret, har hentet pakken, men har ingen ide om hvordan jeg kommer videre..
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hmm ja det kan jeg sørme se. Hvis du installere det burde det vel blive installeret som opstarts indlæseren.
En anden mulig grund til at du ikke kan komme til grub kan være pga. apple tastatur er usb og den ikke køre ps/2 emulering, jeg tror muligvis det er noget rEFIt tager sig af.