Ubuntu 11.4 hænger ved genstart m.m.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
RasmusAndersen

Ubuntu 11.4 hænger ved genstart m.m.

Indlæg af RasmusAndersen »

Hej
Jeg har et problem efter at have opgraderet fra 10.10 til 11.4, efter opgraderingen hænger computeren når den skal lukke ned eller genstarte, jeg har fundet ud af at det er min NAS som får den til at hænge. Jeg bruger den samme måde at mounte den på som i 10.10 hvor det virkede fint. Hvad kan problemet skyldes ?

Kode: Vælg alt

//192.168.1.107/RasmusAndersen /mnt/RasmusAndersen cifs credentials=/home/rkan67/.naspwd,iocharset=utf8,codepage=cp850,noperm,auto 0 0
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ubuntu 11.4 hænger ved genstart m.m.

Indlæg af NickyThomassen »

Hej RA

Umiddelbart ser det fint ud, men jeg kender ikke så meget til "cifs"-protokollen, jeg bruger selv nfs imellem min pc og diskstation. Dog kan jeg se at monterings-tilvalgene er ens (altså iocharset=utf8,codepage=cp850,noperm,auto)

Det er måske værd at sætte ydeligere 2 tilvalg, nemlig "hard" og "intr" som samlet set giver Linux på begge sider af forbindelsen lov til at afbryde uden varsel. Se evt. man-filen for mount for detaljer:
http://linux.die.net/man/8/mount
(du skal kigge under "Mount options for nfs" for de tilvalg der er specifikke for nfs)

Så den samlede linie bliver:

Kode: Vælg alt

//192.168.1.107/RasmusAndersen /mnt/RasmusAndersen cifs credentials=/home/rkan67/.naspwd,iocharset=utf8,codepage=cp850,noperm,auto,hard,intr 0 0

Du har ikke brug for tilvalget "rw"?

Hilsen Nicky